Gå til innhold

Til Stoffskifteproblem-eksperter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håret mitt faller av og hodebunnen min er dekket av flass! Jeg har prøvd alt!!! Fungoral soppsjampo, head and shoulders, Vichy, Redken Solve, Healthy hair fra Big Sexy Hair, fugtighetsdråper til hodebunn fra Cosmica, og jeg har også sausa inne hele hode med skikkelig feit fugtighetskrem! Hva skal jeg gjøre???????

Resten av huden min er også blitt grov og tørr! :cry:

Jeg vet ikke om jeg har lavt stoffskifte, blodprøvene viser at jeg er innen normalen, men kroppen min viser annet.

Detter er symptomene på lavt stoffskifte, jeg har de utheva:

Trøtt og tiltaksløs

Aldri uthvilt selv om en sover mye

Ukonsentrert

Glemsk

Fryser

Hovne fingrer og ben

Tørr hud

Tynne og sprø negler

Hes og uklar stemme

Vektøkning til tross for dårlig appetitt

Forstoppelse eller treg mage

Søvnforstyrrelser

Hyppige humørsvingninger

Depresjon, nedstemthet

Nedsatt eller ingen sexlyst

Jeg vet det er feil, men jeg ønsker nesten at jeg har hypothyerose... da kunne man kanskje få meg fikset. Det sliter jo skikkelig på forholdet å være trett og tiltaksløs hele tiden. Humørsvingninger hjelper jo ikke heller, føler meg skikkelig vanskelig for tiden jeg... :grine:

Gjest Gjest
Skrevet

Kan muligens være PCOS også, mange like symtomer. Er du sjekket for dette? Det trenger jo selvfølgelig ikke være det, men vil bare si i fra om at det finnes andre sykdommer med like symptomer, så ikke gi opp.

Skrevet

Jeg har hypotyreose og kjenner meg godt igjen på mange av symptomene du nevner.

Det kan være interessant for deg å høre at tyroksin-nivået mitt svinger en del, og at jeg ikke ble diagnostisert før tredje gangen de testet meg for nettopp dette.

Legen min insisterer på at det viktigste er ikke hva prøvene sier, men hvordan jeg føler meg på en gitt dose (innen rimelighetens grenser). Jeg går per idag på en dosering som er litt høyere enn hva blodprøvene skulle tilsi, men som gjør at jeg føler meg best og 100% "normal".

Skrevet

Ang. hodebunnen. Prøv selukos shampoo. Den fåes reseptfritt på apoteket. Det er ikke alltid de har den i hyllene, den ligger ofte i en skuff, men spør.

På meg funka ikke Fungoral, men Selukos er mye bedre.

Skrevet
Jeg har hypotyreose og kjenner meg godt igjen på mange av symptomene du nevner.

Det kan være interessant for deg å høre at tyroksin-nivået mitt svinger en del, og at jeg ikke ble diagnostisert før tredje gangen de testet meg for nettopp dette.

Legen min insisterer på at det viktigste er ikke hva prøvene sier, men hvordan jeg føler meg på en gitt dose (innen rimelighetens grenser). Jeg går per idag på en dosering som er litt høyere enn hva blodprøvene skulle tilsi, men som gjør at jeg føler meg best og 100% "normal".

Dette kjenner jeg meg også igjen i - har samme erfaringer som Ek_Erilar (norrønfreak?)

I de periodene hvor stoffskifteverdiene mine har vært for lave, har jeg mistet masse hår - puta full om morgenen og tett sluk i dusjen. Du bør nok få stoffskiftet sjekket, men vær forberedt på at det ikke er sikkert det er det som feiler deg. Stoffskiftesymptomer er diffuse, og kan forveksles med mye annet. Er du i tvil, få en second opinion hos en annen lege.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har nå lest en del om PCOS og jeg har jo noen av disse symptomene, men ikke så mange. Kan jo hende jeg bare ikke har funnet alle. Men det virker iallfall som om økt behåring har mye med saken å gjøre , og jeg kan ikke si jeg har det? Da ville jeg vel ha visst det? Eller?

Jeg vet ikke om jeg er så mye overvektig heller... Jeg veier nå snart 69kg og er 165cm. Det vil si at jeg er snart på overvekt i følge BMI. For to mnd siden veide jeg ca 64kg og var da på normalen, var på vei ned til 60 men så plutselig snudde alt om og gikk andre veien i steden :overrasket:

Jeg har tatt blodprøver nylig og venter nå på svar. Blir spennende å se hva det blir til...

Men om det ikke er hypothyreose, eller kanskje PCOS, så håper jeg de kan finne noe... Jeg er jo ikke i orden... :vetikke:

Skrevet

ikke alle blir overvektige av lavt stoffskifte. Blir du det, har du som regel gått med det lenge udiagnostisert. Lykke til med alt!

Gjest Persille
Skrevet (endret)

slettet

Endret av Persille

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...