Gjest Ballerina Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Skal strikke kjole, jakke, sokker og lue til en tidligere nabo. Har brukt 300,- i tråd nå, og lurer litt på hvor mye jeg skal ta for å strikke dette? Noen tips? Vil jo ikke ta for mye heller, men regner jo med å bruke litt tid på dette...
Bex Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Det kommer helt an på situasjonen. Har naboen bedt deg strikke, så du gjør det på oppdrag fra ham/henne? Eller har du tilbydt det som en type vennetjeneste. Skal naboen betale endel, blir jo settet veldig dyrt, og hvor mye er man villig til å betale for noe man vokser fort ut av? (antar at det er til barn siden du lager fullt antrekk med lue og sokker ) Det lønner seg vel aldri å strikke noe selv, sånn økonomisk, for det går jo som du sier sikkert mange timer med til et sånt prosjekt. Har naboen god råd, og har gitt deg et oppdrag, vil han/hun sikkert tilby seg å betale endel. Om ikke det er tilfellet, er det kanskje vanlig å betale tilbake for garnet...? Når jeg strikker for venner, vil jeg bare ha betalt for garnet. Setter så pris på å ha et håndarbeid, og trenger ikke alt jeg strikker selv. Vanskelig å gi noe råd, siden jeg vet så lite om situasjonen!
Gjest Ballerina Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 (endret) Det er str. 6 mnd., så det er jo lite. Det var hun som spurte om jeg ville strikke det, og selvfølgelig vil jeg det Det er kjempegøy når jeg "får" strikketøy av noen! Var bare mamma som mente jeg burde ta litt ekstra for det... men jeg tenkte kanskje å si at jeg ville ha 500,- for det (altså, 300 i tråd og 200 ekstra)? Jeg har aldri kjent henne noe særlig, det er ei som er ti år eldre enn meg så vi lekte aldri sammen eller noe sånn Endret 27. mars 2007 av Ballerina
Bex Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 Tror nesten jeg vill sett an hva naboen sier når du overleverer plaggene, jeg. Jeg ville nok tilbydt meg å runde opp til 500, men vi er jo forskjellige. De fleste venninner jeg strikker for tilbyr jo å betale litt, så det er jo ganske vanlig. Kan bli litt flaut om du "forventer" å få penger, om hun ikke har tenkt på det i det hele tatt. Men det burde hun jo... Hvertfall så lenge hun har bedt deg gjøre det OG du ikke kjenner henne så godt. Det er jo uansett koselig å strikke babytøy, men håper du får litt igjen for det
Gjest care Skrevet 27. mars 2007 #6 Skrevet 27. mars 2007 Kjenner du henne ikke så synes jeg 200 kroner var lite.
Gjest Ballerina Skrevet 27. mars 2007 #7 Skrevet 27. mars 2007 hm... ikke lett dette her! Jeg sendte mail til henne om hvor mye jeg har brukt i tråd, så sa jeg at hun ikke trengte gi meg pengene enda (må jo kjøpe knapper og sende det til henne) så får vi se hva hun svarer! Det er greit når det er folk man ikke kjenner, men når det er sånne som man egentlig ikke har noe forhold til, men man ikke kjenner så godt synes jeg det er vanskelig å avgjøre! Er det derimot noen jeg kjenner godt så betaler de kun garn!!
Kosemose Skrevet 27. mars 2007 #8 Skrevet 27. mars 2007 Sånne ting er kanskje lurt å avtale på forhånd? Hvis denne damen ikke er bevandret i håndarbeid kan det jo hende hun ikke har peiling på garnpriser osv. Det kan jo fort bli litt dyrere enn hun kanskje har regnet med. Skal du ha betalt for garn og tiden du faktisk bruker må det jo bli langt mer enn 500 til sammen...
Gjest Ballerina Skrevet 27. mars 2007 #9 Skrevet 27. mars 2007 Timebetalt kan man ikke få når man driver med håndarbeid Men hun vet jo hvor mye garnet kostet, så får vi bare ta det derfra Siden jeg har sendt mail til henne om hvor mye jeg har brukt i garn, så får jeg se hva hun svarer Ikke verdens undergang å ikke få noe, jeg hadde jo ikke sagt ja om jeg ikke hadde hatt lyst! Men jeg vet at hun setter pris på sånne ting og ettersom de ikke har noen i familien som strikker så kjøper de ofte slike ting ferdig-laget, så hun er nok vant til mye høyere priser enn ca. 500,- for et sånt sett! Hvis hun f.eks. skulle ha kjøpt det ferdigstrikket fra en strikkebutikk hadde hun måttet betale ca. 250-300 bare for kjolen (uten tråd).
Spirito Skrevet 28. mars 2007 #10 Skrevet 28. mars 2007 Bruker du veldig dyrt garn? Synes det var mye med 300 kroner for garn til et babysett. Er det Babysilk eller noe slikt du strikker med, og har du avklart garnet med kjøper?
Gjest Ballerina Skrevet 28. mars 2007 #11 Skrevet 28. mars 2007 Bruker du veldig dyrt garn? Synes det var mye med 300 kroner for garn til et babysett. Er det Babysilk eller noe slikt du strikker med, og har du avklart garnet med kjøper? ← Vanlig babyull (faktisk kjøpt billigere enn vanlig...) synes ikke dette var dyrt jeg, må ha 12 nøster... Skulle vi hatt det kunstgarnet hun ville ha (som de var tomme for så hadde det sikkert blitt 600,- i tråd) Syntes du virkelig det var dyrt? Hvilket garn pleier du å bruke???
Spirito Skrevet 28. mars 2007 #12 Skrevet 28. mars 2007 Oi, så mange nøster? Jeg strikket babysett med 5-6 nøster babyull, det må ha vært drøyt garn. Når hun i tillegg ville at du skulle strikke i dyrere garn burde hun jo være i stand til å betale litt, da. :D Synes ihvertfall ikke du skal gjøre dette gratis, vi strikkere blitt satt alt for lite pris på! Og så virker det som om det er så lett å spørre oss om hjelp, for vi liker det jo så godt... Jeg lurer på om jeg kan be naboen min luke bedet mitt gratis, hun ser jo ut til å like å jobbe i hagen.
Grendel Skrevet 28. mars 2007 #13 Skrevet 28. mars 2007 Jeg tror det er vanlig å legge til 25% av det håndarbeidet koster å lage, når man skal regne ut prisen. Mange tar selvfølgelig mye mye mer, hvilket jeg mener er bare rett og rimelig. Proffe folk gjør som regel en veldig fin jobb også, og da bør man jo få betalt for det! =) Hva med å stikke innom nærmeste garnbutikk og se, de har som regel ferdig strikkede babyplagg, sjekk hva de koster og sammenlign?
Gjest Ballerina Skrevet 28. mars 2007 #14 Skrevet 28. mars 2007 Det var opprinnelig 10 nøster i oppskriften til dette, men så vil hun ha ekstra lang kjole og noe ekstra med jakken og da kjøpte jeg 12 for sikkerhetsskyld (så kjedelig hvis jeg plutselig sitter der med en prikk for lite ) Som regel pleier det gå tre nøster på jakke, tre på bukse osv. i et sånt sett - men siden det er kjole så blir det mer... og ett på lua og ett på sokkene. Skal være heklede blomster i tillegg og bred heklet kant. Jada... Så søtt att! Jeg vet hva jeg ville fått i en strikkebutikk, men så mye har jeg ikke samvittighet for å ta men vi får se, det er jo ikke det største problemet da! Så lenge jeg får dekket mine utlegg er det greit, men jeg er også av den oppfatningen av at når folk ringer og spør om jeg kan lage det (innen et visst tidsrom og at jeg må mikse og trikse med oppskriftene) så hadde iallfall jeg spurt hvor mye den personen ville ha for det! ..hehe... hadde jeg bare funnet ut hvor mye jeg vil ha for det Tror ikke hun er personen som ikke spør om det, men man vet jo aldri
Spirito Skrevet 29. mars 2007 #15 Skrevet 29. mars 2007 Det vanlige er vel å ta garnprisen og gange med fire. Det gjør ihvertfall jeg. Hvis folk ikke vil betale det, gidder jeg heller ikke strikke. Man strikker ikke til folk som ikke setter pris på det.
Gjest Ballerina Skrevet 29. mars 2007 #16 Skrevet 29. mars 2007 Å nei, så mye tar jeg ikke... i dag avtalte jeg for ei jeg ikke kjenner (men som kjøpt et par sokker fra en annonse jeg har ut) om å strikke hentesett til henne (sparkebukse, jakke, lue, sokker og teppe) og da sa jeg 350,- for det settet. Brukte bare 150,- i tråd fordi det er tråd fra Sparkjøpt som var på tilbud så det kostet bare 13,- for et nøste Syntes det var greit, men hadde jeg lagt det ut på finn.no hadde jeg nok prøvd meg med en litt høyere pris og heller gått litt ned!
Spirito Skrevet 30. mars 2007 #17 Skrevet 30. mars 2007 Det var ihvertfall alt for billig. Problemet med å gå ned i pris er at man presser markedet. Da er det ikke så rart om kundene ikke er villige til å betale det det egentlig burde koste.
Wildy Skrevet 30. mars 2007 #18 Skrevet 30. mars 2007 Hooo.... for noen priser! Jeg er tydligvis helt rå når jeg strikker på bestilling! Lager mye votter med broderi( type jaktvotter hvor vottedelen kan brettes tilbake slik at man har fingrene fri.Strikkes i tynt ullgarn og toves for hånd). Og tar 350,- for et vanlig par. kroner.Ønsker kunden mye broderi eller annen pynt som tar mye tid å sy på hopper prisen betraktelig! Saftigste hittil var ei som ønsket "bunadsbroderi" over hele votten,masse perler samt flossekant. Helt greit det, prisen kom på 1200,-. Det er lenge siden jeg har stikket babysett, men laget en matroskjole i størrelse 6 mnd for en stund siden. Tok uten snev av dårlig samvittighet 700,-. Jeg er kanskje dyr, men har ikke noe problemer med å selge produktene jeg lager. Vottene har jeg lister på, akkurat nå er det 7 stykker som er venter. Joda, det er hyggelig med håndarbeid. Men jeg vil ha igjen litt for arbeidet.
Bex Skrevet 30. mars 2007 #19 Skrevet 30. mars 2007 Det spørs jo om man strikker for å ha et håndarbeid å kose seg med, eller om man gjør det for å tjene penger. Jeg tjener nok i jobben min, men trives med å ha noe å holde på med når jeg sitter hjemme i sofaen. Da er det helt OK å kun få betalt for garnet. Får ofte blomster eller vin som takk for hjelpen, og det setter jeg veldig stor pris på!
Wildy Skrevet 30. mars 2007 #20 Skrevet 30. mars 2007 (endret) Å si at jeg tjener penger på det er nok å ta i. Men jeg vil ha litt betalt for den tiden jeg bruker. Teksilarbeider er grovt underpriset ift arbeidstid, og vil fortsette å være det så lenge man ikke tar seg betalt ift den jobben man gjør..... Edit: Jeg lager mønster selv, både på klær og interiørartikler. Og prøver hele tiden å perfeksjonere arbeidene rent strikketeknisk. Så det er mye jobb bak de ulike modellene, og det er tydligvis folk villige til å betale for. Om man strikker og syr kun for egen hygge blir det en litt annen greie, men jeg driver meget aktivt med tekstil, i mange former. Endret 30. mars 2007 av Wildy
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå