Sjarmedez Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 (endret) Forskudd på arv Min samboer og hans søster har arvet en kvart del hver av gården de er oppvokst på. Delene de har arvet har de fått fra sin mor. Den siste halvdelen av gården eier far i huset. Siden det er søster til min samboer som har odelen på gården, så vil vi begynne og etablere oss ved å bygge nytt hus på evt. en tomt her på gården. Siden samboeren min faktisk eier en kvart del av denne gården, og mest sannsynligvis vil nok far i huset dele sin halvdel til de to, da vil det vel si at søster må betale samboeren min ut av gården med en halvdel av gårdens verdi siden hun skal ha hele gården? Kan hun betale han ut nå, hvis hun har mulighet til det? Endret 28. mars 2007 av Sjarmedez
Gjest StockDama Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 det må dere nesten ta opp med søsteren hans? ikke sikkert hun har råd til det nå uansett.
Gjest Cleopatra Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Dersom faren fortsatt bor i huset så kan ikke samboeren din ikke kreve sin del, da det er et uskiftet bo. Dersom faren ikke lenger bor der kan samboeren din kreve at han får utbetalt pengene. Om søstera ikke har råd til å betale han ut så er ikke det hans problem -men det er ikke da så usannsynlig at de to vil få et problem med vennskapet etterpå...
Gjest Talula Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 (endret) Det kan gis forskudd på arv hvis det er noe far ønsker å gjøre, men det er ikke noe man kan kreve. Det spiller forøvrig ingen rolle hvorvidt far bor i huset, han sitter like mye i uskiftebo om han bor der eller ikke. Endret 27. mars 2007 av Talula
Gjest Cleopatra Skrevet 27. mars 2007 #5 Skrevet 27. mars 2007 Det kan gis forskudd på arv hvis det er noe din far ønsker å gjøre, men det er ikke noe man kan kreve. Det spiller forøvrig ingen rolle hvorvidt far bor i huset, han sitter like mye i uskiftebo om han bor der eller ikke. ← Jeg mente ikke om faren skulle betale ut arven for det kan han gjøre om han vil. Men om han kunne kreve at søstera betalte han den 1/4 siden hun hadde odel og skal bo der.
kamela Skrevet 27. mars 2007 #6 Skrevet 27. mars 2007 For meg ser det ut til å være litt tidlig å be om forskudd på arv, men kanskje han kan be søsteren om å innløse den 1/4 som han eier?
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 27. mars 2007 #7 Skrevet 27. mars 2007 Dere kan selvfølgelig ikke kreve forskudd på arv.. Og jeg ville heller ikke tatt det som en selvfølge at søstera er interessert i å "kjøpe dere ut" den gang det blir arv heller. (det er jo vanlig å ha odelsrett, men likevel aldri kjøper gården man har odel på)
Laban75 Skrevet 27. mars 2007 #8 Skrevet 27. mars 2007 For er usjarmerende spørsmål jf navnet på ts.. Man ber da ikke om forskudd på arv...
Frey Skrevet 27. mars 2007 #9 Skrevet 27. mars 2007 For er usjarmerende spørsmål jf navnet på ts.. Man ber da ikke om forskudd på arv... ← Enig. Usmakelig var min tanke når jeg leste dette. Jeg synes å be om forskudd på arv er ok så lenge det er åpnet for det av den det skal arves fra.
Dixie Skrevet 28. mars 2007 #10 Skrevet 28. mars 2007 Dessuten skal hun overta til odelstakst, dvs at det blir nok ikke så fryktelig mye penger å hente... Men dere kan vel ta diskusjonen om dere kan skille ut en tomt på gården??
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 28. mars 2007 #11 Skrevet 28. mars 2007 Dessuten skal hun overta til odelstakst, dvs at det blir nok ikke så fryktelig mye penger å hente... Dersom hun nå VIL overta den, da..! Det er da ingen automatikk i det..!
Sjarmedez Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. mars 2007 Takk for alle svar, noen var nyttige noen var mindre. Det er veldig vanskelig og forklare situasjonen vi er midt oppi, derfor kan det jeg skrev tidligere tolkes veldig feil og sikkert på mange måter ser det ut som. Så dette var nok ikke noe lurt.. Jeg skjønner at overskriften "kan vi be om forskudd på arv" var en merkelig problemstilling for dem som ikke kjenner til situasjonen vår her hjemme.. Derfor tror jeg at det beste er og snakke med dem hjemme om det, framfor og spørre andre fremmede... Noen ting må man bare snakke om tydligvis, selv om det kan være vanskelig.. Vi kommer nok ikke til å be om om noe forskudd på noe som helst, men vi kommer nok til og spørre om mulighetene vi har evt. til å bygge på gården osv... Så vi har blitt litt klokere av denne diskusjonen.. Takk takk!
Dixie Skrevet 28. mars 2007 #13 Skrevet 28. mars 2007 Dersom hun nå VIL overta den, da..! Det er da ingen automatikk i det..! ← Utifra hvordan trådstarter uttaler seg så tolker jeg det dithen. Og om hun ikke gjør det og gården skal selges på det "åpne" markedet (og nå foutsetter jeg at gården har konsesjon) så skal den uansett selges til landbrukstakst... Og hva gjør vi da med melkekvoten?? Ikke lett å avhende norsk landbruk nei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå