Lipstick Skrevet 27. mars 2007 #1 Skrevet 27. mars 2007 Vurderer å begynne å bruke p-plaster. Fikk mange plagsomme bivirkninger på p-pillene jeg har brukt, så da lurer jeg på om p-plaster kan være bedre? P-sprøyte er helt utelukket, samme med spiral, p-ring og p-stav. Så da står jeg igjen med dette. Dere som har brukt plaster, hvilke bivirkninger fikk dere og hvordan synes dere dette fungerte generelt? Håper dere gidder å svare
Gjest Veronica Mars Skrevet 27. mars 2007 #2 Skrevet 27. mars 2007 Jeg fikk mellomblødninger når jeg gikk på det (men det får jeg av alt annet også omtrent). Det kan være litt problematisk å få det til å sitte på i en hel uke, jeg fant ut at det måtte sitte på rompa om det ikke skulle dette av ganske fort. Ellers var jeg veldig fornøyd med det.
thessa Skrevet 27. mars 2007 #3 Skrevet 27. mars 2007 Hei Lipstick Jeg har brukt p-plaster i 2 år nå og er strålende fornøyd. Har ikke hatt noen bivirkninger i det hele tatt. Synes ikke det er vanskelig å få det til å sitte en hel uke og da er jeg innom dusjen minst en gang om dagen. Eneste er jo selvfølgelig med massasjeolje og sånne ting, da sier det seg selv at det detter av, men det er sinnsykt hold i det. Deilig å slippe å huske på pilla hver eneste dag også. Så jeg anbefaler det på det sterkeste. Eneste de er obs på er at du ikke veier over 90 kilo, men jeg vet jo ikke no om vekta di:) lykke til
Knøttet Skrevet 27. mars 2007 #4 Skrevet 27. mars 2007 Jeg gikk på plasteret i to år ca, og var rimelig fornøyd. Utrolig praktisk å slippe å huske å ta en pille hver dag! Jeg fant også fort ut at jeg måtte ha plasteret på rompa for at det skulle sitte, magen fungerte i hvertfall ikke på meg! Men selv om jeg satte det på rumpa så opplevde jeg at det falt av noen ganger, men det er ikke noe problem så lenge du merker det innen 24 timer, tror jeg det var. Det er litt vondt/ubehagelig å ta av plasteret, og jeg fikk merker etter det, og så samlet det seg skitt rundt kantene på plasteret, og det så ikke så delikat ut. Angående bivirkninger fikk jeg mindre menssmerter og nedsatt sexlyst. Grunnen til at jeg sluttet på plasteret var at jeg fikk for høye leververdier (sannsynligvis pga plasteret, for nå når jeg går på pillen igjen har jeg normale leververdier). Men det tror jeg neppe er noe som skjer mange, det står under sjeldne bivirkninger (<1/1000) typisk meg å få en av de sjeldneste bivirkningene!
Lipstick Skrevet 27. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 27. mars 2007 Takk for svar! :-D Veronica Mars: Mellombødninger kan ikke ha vært noe særlig. Jeg har aldri opplevd å få det på p-piller som jeg har brukt tidligere da, så kanskje jeg slipper? Thessa: Heldig du! Er jo akkurat bivirkningene jeg gruer meg til, hadde vært deilig å slippe unna. Nei, jeg veier absolutt ikke over 90 kg, men sånn ca. halvparten. Teria: Kjipt at du fikk nedsatt leverfunksjon. Nedsatt sexlyst er nok noe jeg har opplevd på p-pillebruk, en av grunnene til at jeg sluttet. Føler meg i super form nå et år etter at jeg sluttet på Diane, derfor hopper jeg ikke akkurat av begeistring ved tanken på å begynne på et nytt hormonelt prevensjonsmiddel. Men det passer utrolig dårlig å bli gravid nå... Må vel ta en prat med legen min
Gjest StockDama Skrevet 27. mars 2007 #6 Skrevet 27. mars 2007 Har brukt plasteret i over ett år, er også fornøyd, for meg passer det best å ha plasteret i området rundt skuldrene, enten det er på skuldrene eller på skulderbladet. Det har aldri dotte av, imotsetning til dama over så har ikke mine dotte av ved bruk av massasjeolje, hvorfor vet jeg ikke... Også utsetter jeg mens så jeg har det annenhver måned istede for hver måned...
Lipstick Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 28. mars 2007 Åh, har savnet å kunne utsette mensen. Ikke det, har hatt lange sykluser etter at jeg sluttet med p-piller, men så kommer jo alltid mensen akkurat når det passer dårligst også... Damn it! Samtidig er jeg redd for å herje for mye med disse greiene her, er redd for å bruke hormonell prevensjon så lenge at det går utover fruktbarheten. Vil ha barn om ikke så altfor mange år...
Gjest StockDama Skrevet 28. mars 2007 #8 Skrevet 28. mars 2007 Det er bare tøv at p-plaster,p-piller og slikt ødlegger fruktbarheten, og jeg siterer lommelegen.no : "-Blir jeg steril av å bruke p-piller? Nei, tvert imot. P-pillen beskytter deg mot noen underlivsinfeksjoner, som kan nedsette befruktningsdyktigheten din. For noen kvinner kan det være litt vanskeligere å få barn det første året etter at de sluttet på p-pillen, men deretter er det ingen forskjell mellom kvinner som har gått på p-piller og de som ikke har gjort det."
Susannah Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 Jeg gikk på p-plaster i kanskje et år, og var ikke særlig fornøyd med det - men det er jo individuelt hvordan man reagerer. - det ble skittent, føltes ganske uhygienisk - det falt av ved bading i saltvann - kjipt å få prevensjonsproblemer på ferie med kjæresten... - jeg ble vannvittig kvalm, sånn at jeg måtte spy, den første dagen jeg tok på nytt - det så ganske stygt ut, i allefall på skuldre/overarmer (du bør bytte sted fra gang til gang) Men som sagt, det er jo helt individuelt hvordan man påvirkes av alle typer prevensjon.
Lipstick Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 28. mars 2007 Det er bare tøv at p-plaster,p-piller og slikt ødlegger fruktbarheten, og jeg siterer lommelegen.no : "-Blir jeg steril av å bruke p-piller? Nei, tvert imot. P-pillen beskytter deg mot noen underlivsinfeksjoner, som kan nedsette befruktningsdyktigheten din. For noen kvinner kan det være litt vanskeligere å få barn det første året etter at de sluttet på p-pillen, men deretter er det ingen forskjell mellom kvinner som har gått på p-piller og de som ikke har gjort det." ← I så fall er jo det godt å høre... Jeg vet ikke, jeg. Føler bare at det umulig kun kan være heldig å putte i seg så masse kunstige hormoner.
Lipstick Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 28. mars 2007 Men som sagt, det er jo helt individuelt hvordan man påvirkes av alle typer prevensjon. ← Og der kom den. Må vel bare prøve meg frem og finne ut hvordan dette funker for meg... Ble jo selv kjempeuggen av Diane, så de måtte jeg ta før jeg la meg om kvelden for å sove meg gjennom den verste kvalmen. :blunke:
gizmoo Skrevet 28. mars 2007 #12 Skrevet 28. mars 2007 Har også gått på p-plaster.... Og har ingen god erfaring med det... På begynnelsen syns jeg det var kjempegreit å slippe å bruke p-pille hver dag...Men etterhvert så begynte plasteret å klø og svi. Hadde hentet plaster for en måned, og det siste måtte jeg ta av etter kun et par dager.... Det klødde så innmari. Fikk et merke på rompa som likna på brannsår.. Har fortsatt litt arr. Satt plasteret på forskjellige steder på kroppen også så det var ikke derfor. Søsteren min og venninnen min reagerte faktisk på nesten samme måte. Har litt allergi og sånn, så kanskje det er derfor? Men du må jo bare prøve om det passer for deg da.... Tror de hadde forsket på no med det plasteret som ikke var helt bra heller, men husker ikke hva.
Knøttet Skrevet 28. mars 2007 #13 Skrevet 28. mars 2007 Hvis jeg ikke tar heeelt feil så var det noen artikler om at p-plasteret inneholder mye mer hormoner enn p-pillene, noe legen min mente var omvendt *forvirra*. Og det er 3 ganger så stor sjanse for å få blodpropp med p-plasteret enn med p-pillen ... men det er liten sjanse for de fleste uansett
Gjest Catwoman Skrevet 29. mars 2007 #14 Skrevet 29. mars 2007 Jeg har gått på plaster i litt over to og et halvt år. Synes det fungerer helt fint. Har ikke merket noe spesielt til bivirkninger. Men jeg mistenker at sexlysten har minket noe. Fikk litt større pupper istarten, men tror et har gått seg til igjen - desverre. Har ikke opplevd at det har falt av - men det hender det blir litt frynsete i kantene. Har det på hofta, synes det sitter best og er mest praktisk der.
Gjest Veronica Mars Skrevet 29. mars 2007 #16 Skrevet 29. mars 2007 Når kommer p-pillen for menn?? ← Akkurat det skulle jeg også gjerne hatt svar på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå