Gå til innhold

Hva gjør man hvis man kommer i en slik situasjon?

Bellanice

Anbefalte innlegg

Etter å ha søkt nesten et år på relevante jobber, får jeg plutselig fire intervjuer på samme uke (!)

Den første har jeg vært på idag, og den gikk veldig bra (fått beskjed om at det står mellom meg og en annen). Får endelig svar på onsdag.

Denne er gjennom et bemanningsbyrå.

De tre andre er faste stillinger og mye mer relevante enn den første, og ikke gjennom noe bemanningsbyrå.

Intervjudager er onsdag, torsdag og fredag. Hvertfall en av de vet jeg har 2.gangsintervju før de ansetter.

Hva gjør jeg om jeg får tilbud om første jobben? De andre jobbene vil helt sikkert ta litt tid før jeg får svar på, evt 2.gangsintervju. Det ville være dumt å si nei til det det første tilbudet hvis ikke jeg får noen av de andre, men jeg får garantert ikke flere uker med betenkningstid heller..

Hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke morsom situasjon, har vært der selv nettopp.

Vel, vet ikke hvordan arbeidsmarkedet er innen ditt området. Vet du om det er mange søkere på jobbene du har søkt på? (spør på intervjuet). Jeg hadde fått tilbud om jobb fra et sted, men ville heller ha en annen jobb jeg hadde søkt på. Ringte dem og sa at jeg hadde fått et tilbud, men heller ville arbeide hos dem. De var desperate etter folk og fremskynte intervjuet. Jeg var der på tirsdag og fikk tilbud på torsdag, kontrakt i posten på fredagen. Sånn som markedet var der hjelper det å presse på, men det trenger jo ikke fungere så godt hvis de har en del aktuelle kandidater.

Ellers har jeg hørt det er mulig å takke ja til jobben, for deretter å si opp med en gang (da må du jo være der i oppsigelsestiden). Det er neppe lurt hvis du ønsker et godt forhold til bedriften du allerede har vært på intervju hos, men det er jo en tanke i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmarkedet her er ikke kjempebra for min utdannelse, så det er en grunn til at jeg ikke har vært på intervju på relevante jobber før nå , snart et år etter utdannelsen var ferdig. Jeg har heller ikke mye arbeidserfaring innenfor utdannelsesområdet mitt - dette blir første "ordentlige" 100%-jobb.

Jeg føler jo det ser litt dårlig ut å ta den første jobben for deretter å si den opp noen uker etterpå.. da er jeg sikkert midt i opplæring. Men det er vel også ganske kjipt å stå der etter å ha sagt nei og heller ikke fått noen av de andre jobbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare be om litt betekningstid ved et eventuelt tilbud?

Dersom arbeidsgiver virkelig er interessert i deg burde ikke det være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare be om litt betekningstid ved et eventuelt tilbud?

Dersom arbeidsgiver virkelig er interessert i deg burde ikke det være noe problem.

Jo, jeg har tenkt til det, men det er vel grenser for hvor lang betenkningstid de gir. Og jeg er redd de velger enn annen hvis jeg sier jeg venter på svar fra andre intervjuer (da skjønner de jo at jeg helst vil ha en annen jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å si at man er i dialog med flere arbeidsgivere og at man ønsker å fullføre prosessen med de andre også før man bestemmer seg. Det er ikke negativt å vise at man er attraktivt på arbeidsmarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke "svar" på onsdag vet du ;) , du får evt. et tilbud. Og du kan be om betenkningstid til fredags ettermiddag før du svarer. Da har du vært på de andre intervjuene. Der kan du være ærlig nok til å si at du har et tilbud, og be om en tilbakemelding på slutten av intervjuet om de tror du kan være en aktuell kandidat eller ikke.

Litt etter følelsen du får, er det noe lettere å ta en beslutning.

Det er absolutt lov å si opp en jobb etter 14 dager om du får et bedre tilbud!!! Husk at bedriften ikke er et menneske som blir såret. Det kan være enklere for dem om du sier opp raskt enn om du venter et halvår til du er ferdig opplært. Etter noen uker har de fremdeles andre aktuelle kandidater fra intervjurunden som de kan kontakte. Dette er ikke uvanlig i det hele tatt, selv om det er surt for arbeidsgiveren selvsagt. Tror du de ville tenkt på om det var surt for deg dersom de var i nedbemanningsprosess? Neppe....

Du skal ivareta deg selv i arbeidsmarkedet, og den første jobben din er viktig for å starte karrieren din.

Ellers undrer jeg meg over at det ikke er mange jobber. Syns arbeidsmarkedet virker rimelig presset på alle områder for tiden jeg. Men kanskje du har et smalt kompetansefelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg gjennomført tre intervjuer, og fikk akkurat tlf om at jeg fikk den første :)

Sa ja til to mnd i første omgang, for å se om jeg får en av de to faste.

Så da blir det jobb rett etter påske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv tok det to uker fra jeg fikk tilbud fra forrige jobb til jeg takket ja. Og en arbeidsgiver kan nesten ikke forvente at du skal takke ja pr. telefon. Tross alt er det å takke ja/nei til et jobbtilbud en viktig beslutning, og verken arbeidsgiver eller arbeidstaker er tjent med at du takker ja på stående fot.

Så jeg ville bedt om å få et skriftlig tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...