Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bor nå sammen med en venninne fra vgs. Vi har bodd sammen i snart 2 år, men har hatt en del nedturer. Hun har tendenser til å si sårende ting til meg, feks;

Jeg har vært sammen med kjæresten min i 2 år nå, og vi er som regel sammen hver natt. Venninna mi sier hun syns vi er for ekstreme, og mener vi er sammen konstant (noe vi ikke er). Hun lurte også på hva jeg egentlig gjorde i fritida mi før jeg ble sammen med han. Jeg innrømmer at jeg er sammen med typen min ganske mye, men jeg har absolutt ikke nedprioritert vennene mine. Og dette er hun faktisk enig i!

En annen gang fortalte hun meg også at hun syns jeg var ekstremt sur når jeg hadde mensen, at faren hennes syns jeg var den minst pene av venninnene hennes. Jeg har en annen venninne som jeg presenterte for henne, og de har fått veldig god kontakt og ringes ofte. Og hver gang jeg snakker med den andre venninnen, virker det som hun blir misunnelig. En gang sa hun at hun ikke skjønte hvorfor vi plutselig fikk så god kontakt igjen! Dette gjelder for det meste alle felles vennene våre, hun sier alltid ett eller annet om at hun føler at de bare tar kontakt med meg... Mye høres kanskje veldig tilfeldig ut, men er faktisk veldig sårende for meg.

Jeg blir psykisk utslitt av dette. Jeg anstrenger meg hele tiden for å være glad rundt henne, selv om jeg har hatt en jævlig dag (for hvis jeg en dag er litt lei så får jeg høre det). Forteller henne ikke når jeg er sammen med en felles venn, sånn at jeg slipper å få dårlig sammvittighet. Får dårlig sammvittighet for at jeg er sammen med kjæresten min. Er så slitsomt!

Hva skal jeg gjøre? Skal flytte ut til høsten, og lurer sterkt på om jeg har lyst å fortsette dette vennskapet. Har absolutt ikke lyst å snakke med henne om dette når vi bor sammen.

Hilsen meg....

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hun høres ikke noe særlig ut, nei. Isolert sett synes jeg ikke alle kommentarene var så drøye, men ser jo at noen er langt over streken og veldig unødvendige. Hun virker ikke veldig moden, og har vel behov for å rakke ned på deg for å holde deg nede. Dessuten merker man sånne ting veldig mye tydeligere når man bor sammen - det kan bli tett... Du har ikke mulighet for å flytte ut før høsten?

Skrevet

Det kan være det blir bedre når du flytter, får henne litt på avstand. Ville tatt det derfra

Skrevet

Hun høres ut som en kontrollerende og sjalu kjæreste (eller eks-kjæreste!). Jeg ville flyttet så fort som mulig.

Det kan godt hende at hun blir en OK venninne igjen når dere bor hver for dere, men jeg ville vært noe skeptisk. Hun virker nokså umoden.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Du får vel ta tiden til hjelp når hvis du flytter ut og får det på avstand. Hvis hun fortsatt går deg på nervene, er man jo ikke forpliktet til å være venninne med noen for alltid. Hvis hun konstant hakker på deg, blir det for slitsomt i lengden. Men samtidig, så syns jeg det må være lov til å si fra til venninner også. Skjønner faktisk om hun syns det er irriterende om du har kjæresten til overnatting hver eneste natt. Men en del av de andre tingene hørtes noe rare ut. Hun kan kanskje høres litt sjalu ut? Har hun mange venner eller kjæreste?

Skrevet

Takk for svar :)

Kan desverre ikke flytte før høsten. :( Hun har nettopp fått seg kjæreste, og innrømte at hun kanskje hang for mye med meg og kjæresten min når vi flyttet sammen. Når han var hos meg var hun alltid på rommet mitt og jeg inkluderte henne alltid, feks når vi skulle lage mat, se på film, snakke...Så når hun sa a hun følte seg utafor skjønte jeg det bare ikke. Hun har har venner, men de fleste har hun blitt kjent gjennom meg.

Hun og Lise som den andre venninnen min heter, har blitt veldig gode venner. Jeg føler det hele tiden er en slags konkurranse om henne. Jeg skulle feks trene en kveld, og spurte om hun jeg bor med ville være med å trene. Men det ville hun ikke. Med en gang jeg sa at Lise skulle være med, sa hun ja med en gang! Og når jeg snakker med Lise på tlf, og hun finner ut av det, spør hun meg om hvem som ringte hvem først. Jeg skal innrømme at jeg syns det er litt trist at de to har blitt så gode venner, men jeg aksepterer det, og syns ikke hun skal slenge med kommentarer.

Uff, jeg er så lei...

Skrevet

Har ikke noe råd å komme med. Ville bare si at jeg er i nesten samme situasjon som deg. Det er slitsomt å ha dårlig samvittighet for noe en ikke burde ha dårlig samvittighet for. Og det kan ødelegge mye..

Gjest Gjest_Numfa_*
Skrevet

Jeg føler med deg fuerza... :(

Det er nok sant som mange av dere sier, at ting forverres når vi bor så tett oppå hverandre. Det er bare så utrolig slitsomt. Her om dagen skulle jeg på kino med kjæresten min og kameratene hans (som han bor med). Hun spurte meg med en veldig skeptisk tone om de oppførte seg normalt rundt meg, insinuerte til at de sikkert ikke gjorde det. Og jeg fortalte henne at jeg skal bli gudmor til barnet til en felles venninne, og i stedet for å gratulere sier hun bare "Aha, jøss."

Overreagerer jeg veldig?

Gjest Camma
Skrevet

Generelt høres det ut som det er litt misunnelse og sjalusi inne i bildet her.... (fra begge sider; du på at din venninne og romvenninne har funnet tonen, hun på at du tilbringer mye tid med kjæresten)

Det kan jo tenkes at dette blir bedre når dere flytter fra hverandre til høsten, men i mellomtiden så synes jeg du kan prøve å si i fra til henne når hun sier noe du reagerer på.

Noen mennesker har ikke antenner for hva som er "ufint" å si... f eks dette med at hennes far synes du var den minst pene venninnen hennes... kanskje hun rett og slett ikke skjønner at det var noe hun ikke burde fortelle deg.

Uansett, så er det ofte slik at man vokser fra venninner... om du synes du får mer negativt enn positivt ut av venne-forholdet, så synes jeg det er på tide å tenke over hvorvidt du vil ha mer kontakt med henne etter at dere flytter fra hverandre...! Du ville vel neppe blitt hos en kjæreste om det samme var tilfellet der, så hvorfor bli hos en venninne?

Skrevet

Mine første tanker går til misunnelse og psykiatriske problemer....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...