Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Broren min blir arbeidsledig fra 1. april og skal altså melde seg til NAV for å få dagpenger. Men, hvor aktive er de egentlige? Ringer de hele tiden og ber deg jobbe på et eller annet lager? Sender de deg til Tromsø fordi det er noe aktuelt der?

Han er litt bekymra for at han skal måtte pakke sammen og reise til andre sida av landet fordi han ikke kan takke nei.

Altså: hvor aktive er de i å få deg inn i yrkeslivet?

(Nå skal det nevnes at min kjære bror ikke er en subb som har tenkt å ligge på soafen.. han skal melde seg hos vikarbyråer, ringe rundt, frilanse litt etc...)

Gjest Deception
Skrevet

Jeg tror det skal mye til før han hører noe fra dem, i hvertfall de første månedene. Men ja: man KAN bli pålagt å flytte pga. relevant jobb, men man kan ikke bli pålagt å ta en jobb som er så lavt betalt at dagpenger utgjør mer (aktuelt for den som har maks uttelling).

Skrevet
Altså: hvor aktive er de i å få deg inn i yrkeslivet?

Alt for lite aktive spør du meg! Ut fra mitt, etter hvert nokså lange, bekjentskap med etaten kan han ta det med knusende ro med mindre han befinner seg på ett sted som er så øde at det er fullstendig utelukket at han noensinne kommer til få jobb der.

Skrevet

Min erfaring med det som var Aetat, er at de tar veldig lite initiativ på dine vegne. Hun jeg var i kontakt med sa vel egentlig rett ut at de var mer en utbetalingsetat enn en reell arbeidsformidling, de strakk seg liksom til å henge opp annonser på oppslagstavlen. Kanskje har det endret seg bittelitt nå som arbeidsledigheten er så lav og de er blitt til NAV, men tror ikke han skal ligge søvnløs om natten og frykte å blir "sendt vekk".

Skrevet

Har aldri hørt om noen som har blitt ringt opp av nav. Men jeg tror de er litt mer aktive ovenfor langtidsledige, enn for de som er innom for et par mnd.

Skrevet

Jeg har jobbet for en sesongbetont bedrift i 6 år. Vi jobber ca 5 mnd i året og jeg har alltid meldt meg arbeidsledig når sesongen er slutt. Har aldri fått en eneste telefon fra Aetat, eller Nav som det nå heter.

Gjest StockDama
Skrevet

aetat/nav gjør nada egentlig, de registrerer deg, holder deg som statistikk for arbeidsledighet, og klarer du å skaffe jobb på egenhånd tar de kreditt for å ha skaffet den til deg...

eneste nav er brukbar til er utbetaling av penger og sende en på kurs en aldri får bruk for =p

Skrevet

NAV gjør ingenting for å skaffe deg jobb, om du ikke henger over dem hele tiden. Han kan ta det fullstendig med ro.

Skrevet

Jeg bor på ett lite sted, hvor Nav faktisk er aktive. Det betyr at de har kontaktet meg 4-5 ganger, iløpet av snart to år. Noe flytting har det aldri vært snakk om. Samboeren min har til tider hengt over dem for å få jobb eller kurs, og det eneste han har fått var to midlertidige oppdrag, på tilsammen 10 uker, og begge var lokalt. Så jeg tror ikke han skal bekymre seg så mye, Nav gjør alt for lite, selv for folk som faktisk er interessert i å jobbe, men som trenger litt hjelp.

Skrevet

Jeg har akkurat fått jobb via nav.:-D Dem ringte meg og lurte på om jeg klarte å komme meg dit. Så de gjør noe, men det varierer vel fra kontor til kontor.

Skrevet
aetat/nav gjør nada egentlig, de registrerer deg, holder deg som statistikk for arbeidsledighet, og klarer du å skaffe jobb på egenhånd tar de kreditt for å ha skaffet den til deg...

eneste nav er brukbar til er utbetaling av penger og sende en på kurs en aldri får bruk for =p

he he, signerer

og hva er egentlig greia med en del av disse kursene ? får de kvantumsrabatt eller noe ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...