Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

finnes det grove boller? ikke som rundstykker i smak, men søt bollesmak

Skrevet

Jeg har ikke sett grove boller til salgs i noen butikk (kanskje hos en baker?), men du kan jo enkelt bake grove boller selv ved å bytte ut noe av melet med sammalt hvete og resten av melet med Fibra mel?

Skrevet

Bakers har jo kommet med en ny bolletype med bittelitt sammalt hvete i.

Skrevet

De til bakers er faktisk ganske gode, spesielt varme med smør og brunost på :smilorange:

Skrevet
De til bakers er faktisk ganske gode, spesielt varme med smør og brunost på :smilorange:

Sikkert. Men, med dette pålegget så går vel vinninga opp i spinninga?

Skrevet

joda, men får da være grenser på hvor pirkete man skal være:) brunost er ikke akkurat det mest usunne man kan putte på

Skrevet
joda, men får da være grenser på hvor pirkete man skal være:) brunost er ikke akkurat det mest usunne man kan putte på

Brunost inneholder mye mettet fett og sukker, og er omtrent like sunt som fløtekarameller. Men godt er det. ;)

Skrevet
Brunost inneholder mye mettet fett og sukker, og er omtrent like sunt som fløtekarameller. Men godt er det. ;)

:tristbla:

får trappe ned litt på brunost bruken jeg da. har nesten spist opp en halv gudbrandalsbrunnost på en uke. fast inventar på nistepakka mi hehe

Skrevet
får trappe ned litt på brunost bruken jeg da. har nesten spist opp en halv gudbrandalsbrunnost på en uke. fast inventar på nistepakka mi hehe

Om du kjenner etter så kjenner du at den er veldig søt. Mye av væsken (melk og fløte) kokes inn når osten lages. Man sitter igjen med melkesukkeret (som blir til karamell) og alt som smaker godt (dvs fett). Dette er nesten egentlig en festost. Jeg synes den passer fint som helgepålegg, men jeg spiser den engang i blandt ellers også. Tidligere tilsatte man jern til osten, men det er det slutt på nå.

Kan lese litt mer her. http://en.wikipedia.org/wiki/Geitost

Skrevet

Hva med å bake selv da? med feks spelt eller durum?

• 1 år senere...
Gjest Emil "Baker" Lysø
Skrevet
Hva med å bake selv da? med feks spelt eller durum?

Heisann! Vil bare si at vi fra i dag har begynt å bake grove boller hos oss i kantina på Universitet i Agder. Vi har tatt bort halvparten av melet og erstattet dette med FIBRA (100% fullkornsmel) og beholdt resten i deigen.

Bollene er kjempesafitge og utrolig gode!!

Skrevet

Grove boller høres godt ut, synes jeg.

Må bare få si at brunost er bittelitt sunnere enn karameller. Selv med sukker og fett inneholder brunosten flere næringsstoffer enn karamellene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...