Gå til innhold

Skifte til sommerdekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal glatt innrømme at jeg ikke kan skifte dekk, selv om jeg vet at jeg burde ha lært meg det. Men jeg har det så praktisk at broren min alltid gjør det for meg. Men nå har han reist på lang ferie, og kommer ikke tilbake før over påske, og jeg vil gjerne slippe å betale piggdekkgebyret. Er det noen som vet om steder (i Oslo) som gjør dette, og sånn ca. hva det koster?

Skrevet

Dekkmann og Avinor (Søk på Gule sider. De finnes flere steder i Oslo) skifter dekk for deg på noen minutter. Koster 100 - 200 kroner.

Skrevet

Dersom du har brukt merkeverkstedet til alle reparasjoner og fulgt alle servicer osv der, skifter de dekkene gratis. Feks har du en Toyota, skifter de dekkene gratis hos Toyota.

Skrevet
Dersom du har brukt merkeverkstedet til alle reparasjoner og fulgt alle servicer osv der, skifter de dekkene gratis. Feks har du en Toyota, skifter de dekkene gratis hos Toyota.

Stemmer det? Overalt?

Skrevet

VET ikke?

: Løft opp, skru løs, ta av, ta på, skru fast, senk ned....

Skrevet

Ikke for å være kjip, men hvis du virkelig aldri har skiftet dekk før er det kanskje lurt å prøve? Så vet du hvordan du gjør det hvis du for eksempel punkterer langt unna hjelp en gang?

Skrevet

Aldri hørt om at merkeverkstedene gjør det gratis...

Men, de fleste beinstasjoner med verksted pleier i alle fal gjøre det.

Men, jeg har hørt av mange at dersom du får det gjort "profesjonelt" en gang, så sliter du for fremtiden, for de bruker trykkluft til å feste skruene, og da er det ikke så lett å få dem av for hånd, så da må du dit igjen og igjen og igjen... (noe jeg håper ikke stemmer, at det egentlig bare er at de er blitt "lat", for hva da om man står på landeveien med flatt dekk? Rart alle ringer til falken om de har punktert, om det er det som er problemet...)

Om du vil, så KAN du antakelig gjøre det selv da, selv uten broren din, så kan du "skryte" av hvor flink du har blitt. Litt "mobiltelefonhjelp" fra noen som har gjort det før, f.eks.. Selv jeg klarer å bytte dekk om jeg må. (I praksis bytter jeg dog bar ett dekk hvert halvår, for å vise at jeg kan... Min forlovede gjør det raskere, fordi han er sterkere får han det opp litt kjappere, men jeg KLARER det jeg også. Bare at jeg helt ærlig ikke er sååå glad i å styre med det der, så jeg bytter gjerne dekk nummer to jeg, og så går jeg inn og lager mat til han er ferdig...

Men jeg KAN. Om jeg MÅ. Det re godt å vite, i tilfelle jeg punkterer noen gang. (For, jeg kan jo godt finne på å kjøre alene, i motsetning til ham, som ikke kan kjære bil (men kan bytte dekk da...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...