Lovebird Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Hvordan kan jeg få bort maskeringstape som har blitt sittende for lenge på? Når jeg prøver å rive bort, ligger det igjen en del lim og hel tape på vinduskarmen... har prøvd white spirit, såpevann... Takknemmelig for tips!
Heidik Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Prøv barberblad eller sånn skrape som man fjerner maling med fra vinduene.
tuji Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Litt sent å si nå, men det er lurt å ta det bort med en gang man er ferdig å male.
Rydberg Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Det er nok skrapen som er veien å gå nå. Du får kjøpt den på jernvarehandler eller maleforretninger.
Leo Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Silikonfjerner eller "Sitrusrens" fra 3M. Jeg har kjøpt begge deler hos en bilrekvisitaforhandler, men det finnes sikkert flere steder. Jeg har også med stort hell fjernet taperester med "Pingo" kraftvask fra Jotun som fåes i de fleste jernvare-/malerforretninger. Sistnevnte er sannsynligvis det som vil skade malingen minst.
Lovebird Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2007 Takk for svar! Er enig at det beste er å fjerne med en gang, men av en eller annen grunn så ble det glemt... Kommer ikke til å glemme dette igjen Ser for meg at skrape vil ødelegge malingen på karmene. Skal forsøke en av forslagene fra Leo. Men hvis ikke det hjelper så blir det nok skraping.
Frøken Frigg Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Jeg bruker alltid mer maskeringstape for å fjerne rester av lim fra gammel maskeringstape. Jeg på en måte "napper bort" de gamle limrestene men en ny tapebit. Litt vanskelig å forklare godt, men du skjønner det kanskje?
Kimura Skrevet 26. mars 2007 #9 Skrevet 26. mars 2007 Har akkurat startet på den uendelige jobben selv, men det går egentlig greit... Jeg bruker en dampmaskin og tar på masse damp først..så bruker jeg vindusskrape eller sånn skrape du bruker på komfyren om du har kjeramisk topp. Skraper først vekk tapen.. Da sitter det en del lim igjen.. Så går jeg over med dampen igjen før jeg skraper vekk resten.. Gleder meg til jeg blir ferdig og kan pusse vinduer
Leo Skrevet 28. mars 2007 #11 Skrevet 28. mars 2007 Sverger til neglelakkfjerner!! Den tar alt! ← Ikke maskeringstapen som satt fast på vinduskarmene mine etter forrige eier ...
Lovebird Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 28. mars 2007 Prøvde silikonfjerner i går, og limen går forsåvidt av, men det gjør litt av malingen også.... Skal prøve en limfjerner jeg fant på en malerforretning i dag, så får vi se hvordan det går.
Leo Skrevet 28. mars 2007 #13 Skrevet 28. mars 2007 Prøvde silikonfjerner i går, og limen går forsåvidt av, men det gjør litt av malingen også.... ← Det er desverre ulempen hvis det er snakk om virkelig gjenstridig lim
Spirito Skrevet 28. mars 2007 #14 Skrevet 28. mars 2007 Plasterfjerner er laget for å fjerne seigt lim. Fåes kjøpt på apoteket.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 12. juli 2007 #15 Skrevet 12. juli 2007 Hei! Holder på i skrivende stund. Har nå forsøkt å dynke maskeringstapen med malingfjerner. Latt den virke ca 10 min. Går veldig lett av nå. Bruker litt skrape også. Må vel til slutt pusse for å få fine flater etter tapen, men maskeringtapen går i allefall vekk nå. Puh
Gjest Gjest Skrevet 12. juli 2007 #16 Skrevet 12. juli 2007 Silikonfjerner eller "Sitrusrens" fra 3M. Jeg har kjøpt begge deler hos en bilrekvisitaforhandler, men det finnes sikkert flere steder. Jeg har også med stort hell fjernet taperester med "Pingo" kraftvask fra Jotun som fåes i de fleste jernvare-/malerforretninger. Sistnevnte er sannsynligvis det som vil skade malingen minst. Ville ikke brukt kraftvask på vinduene, for den er det lut i. Når man vasker huset utvendig med kraftvask skal man alltid unngå å få kraftvask på vinduene. Dette fordi at når kraftvasken tørker på vinduet kan det bli stygge skjolder som ikke går bort. Skyll i tilfelle med rikelig vann. Bortsett fra dette synest jeg Leo kommer med mange gode råd her inne på forumet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå