Gjest StoreSky Skrevet 26. mars 2007 #1 Skrevet 26. mars 2007 Altså, hun var tett og blek da hun våknet, slapp. Men har astma, ble endel forbedring med medisin (inhalasjon+allergi med. pollen sesongen er i gang) Temperatur var på 36.3 under armen, nå 36.5 under armen. Vanlig "antall" pust. Men er litt frøsen, men selv vet hun ikke om hun vil klare seg på skolen eller ei. Litt tungt for å puste når hun prater. Anyone??
Rubina D Skrevet 26. mars 2007 #2 Skrevet 26. mars 2007 Sånn du beskriver situasjonen høres det ut som om jeg ville valgt å være hjemme, men det er hva jeg ville ha gjort. Kanskje prøve med akuttmedisin og se om det går bedre. Ønsker uansett deg og datteren din en fin dag
Gjest StoreSky Skrevet 26. mars 2007 #3 Skrevet 26. mars 2007 Har gitt akuttmedisin. 1 time siden. tenkte å gi en runde til, for å se om hun blir piggere. Snodig, hun er 8 år, hatt astma hele livet, men å finne ut når man skal være hjemme er ikke lettere nå enn før! Pappan syntes også det hørtes som at hun burde være hjemme.
Rubina D Skrevet 26. mars 2007 #4 Skrevet 26. mars 2007 Nei jeg synes heller ikke det bestandig er lett å se når jeg skal være hjemme med minstemann her. Han er 5 år og har astma. Ja også den forbaskede pollenallergien da. Nå er det øyedråper og nesespray og ekstra allerhimedisineri tillegg. Vi er hjemme i dag vi også, men det er ikke astma. Vi har tonnevis med snørr i dag. Synes ikke jeg gjør noe annet enn å fly med papir jeg. En time siden du ga henne akuttmedisin så burde den jo virke nå. Hva slags medisin har du til henne?
Gjest StoreSky Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Hun får Seretide hver dag. Og Airomir autohaler som akuttmedisin. Flytende zyrtec mot pollen allergi. Nå spiser hun, men temperaturen hadde gått opp litt til nå. Men fremdeles slapp, pusten ikke forandres seg noe særlig. Men heller ikke verre. Skal gi henne mer akuttmed. snart tenkte jeg, bare for å få opp pusten litt til. (ikke veldig tett, men litt)
Gjest StoreSky Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Jeg ville latt henne tatt den avgjørelsen. ← barnet? Ja hun selv sier/er sliten, tungt å puste og snakke. Forøvrig så ringte jeg legen hennes, kontordamen anbefalte oss å komme dit, så vi har time klokken 15. (hadde egentlig tenkt til bare en telefonkonsultasjon)
Deidre Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 Stakkars liten. Det kan ikke være greit å ha en slik kronisk sykdom. Faren kan jo være at de bruker den som unnskyldning for å være hjemme fra skolen hvis det er en dag de bare "føler for" å være hjemme. Men man må jo alltid gå ut ifra at barnet virkelig er sykt. Jeg er veldig glad for at jeg har au pair som kan være hjemme med barnet, slik at hun slipper å gå i barnehagen selv om hun bare er litt "småtufs". Er hun veldig dårlig blir jeg selvsagt hjemme selv.
Gjest *Magica* Skrevet 26. mars 2007 #9 Skrevet 26. mars 2007 Hvis hun føler seg sliten og det er tungt å puste hadde jeg nok synes det var best å la henne være hjemme. til jenta di!
Gjest StoreSky Skrevet 26. mars 2007 #10 Skrevet 26. mars 2007 Deidre: Ja det er det jeg er redd for også, kanskje ikke så mye nå, men spesielt senere når hun blir ten-åring. Når det gjelder astma er det jo spesifikke tegn å se etter. Og det er helt klart astma som plager henne! (tung pust, orker ikke noe, innsøkk ved halsen/ribbein, medisin funker under 2t ad gangen etc.)
Gjest niomi Skrevet 26. mars 2007 #11 Skrevet 26. mars 2007 Jeg har vokst opp i et astmahjem (astmaallergiker både jeg og bror), og tetthet som ikke var alvorlig nok til at vi måtte ligge stille for ikke å få anfall, var ikke fraværsgrunn. Foreldrene mine samarbeidet godt med skole/lege/helsesøster når det gjelder sykdommen vår, og denne linja ble lagt etter at foreldrene mine hadde vært på kurs med Voksentopp-spesialister. Vi ble slike dager kjørt til og fra skole, hadde i meldingsboka at vi ikke skulle være aktive, og dersom vi ble sykere skulle vi få legge oss på lærerværelset. Funket som fy, det - én gang opplevde broren min å bli sendt i ambulanse til sykehuset pga kraftig anfall på skolen. Midt i pollensesongen, og han kunne ikke dy seg, men måtte bare spille bittelitt fotball. Naturligvis må man da ha godt sambarbeid med skolen, slik at barnet ikke blir jaget ut i friminutt og tvunget med i gymmen. Tror dette var en veldig bra linje å legge seg på. For de aller færreste er astma invalidiserende, men den kan lett bli det dersom barna får slippe unna. Asmtaanfall framprovoseres også ved stress, og man må trene psykisk på å takle generell tetthet. I tett samarbeid med skole er et fint sted å gjøre dette (dersom man ikke kommer inn på Voksentoppen, noe jeg absolutt vil anbefale!) På grunn av at både jeg og min bror tidlig lærte å styre egen sykdom, har vi begge vært meget aktive. Jeg var vel ikke mer enn 13 da jeg satte adrenalinsprøyte på meg selv for første gang.
Gjest StoreSky Skrevet 26. mars 2007 #12 Skrevet 26. mars 2007 Var hos legen, som var glad for at vi kom dit. Økte alle medisinene, og håper at det blir bedre! Hvis ikke det blir bedre, er det Ullevål neste.
Gjest *Magica* Skrevet 26. mars 2007 #13 Skrevet 26. mars 2007 Jeg er veldig glad for at jeg har au pair som kan være hjemme med barnet, slik at hun slipper å gå i barnehagen selv om hun bare er litt "småtufs". ← Fint at du ville dele dette med oss slik at vi som ikke har råd til au pair får vite litt om det.
Gjest niomi Skrevet 26. mars 2007 #14 Skrevet 26. mars 2007 StoreSky: Jeg vil virkelig anbefale deg å jobbe for å få datteren din inn på Voksentoppen. Men da bør hun kjenne sykdommen sin ganske godt fra før, og jeg vet ikke hvor lenge hun har hatt astma. Da vil hun lære noe veldig om egen sykdom, og dere foreldre vil få gode tips fra norges fremste eksperter innen astma.
Deidre Skrevet 26. mars 2007 #15 Skrevet 26. mars 2007 Fint at du ville dele dette med oss slik at vi som ikke har råd til au pair får vite litt om det. ← Det var da ikke slik ment! Jeg tenkte i alle fall ikke slik på det. Jeg er bare veldig glad for de fordelene det å ha au pair binger med seg. Om datteren min er litt "diffust" ute av form, og jeg vet at jeg har fryktelig mye arbeid som venter meg, slik at det slett ikke passer å være hjemme, ja, så trenger ikke det være noe dilemma for meg. Det var da slett ikke meningen å tråkke noen på tærne. Men au pair er ikke særlig dyrere enn dagamma. Det er litt dyrere enn barnehage.
Gjest StoreSky Skrevet 26. mars 2007 #16 Skrevet 26. mars 2007 Min datter har såkalt stille astma, så legene forsto ikke at hun hadde astma før i fjor høst. (vært på og av medisiner tidligere) Da var hun dau-sjuk og lå innlagt flere dager på Ullevål. Hun er nå 8 år. Hun tar selv ekstra medisiner på skolen og slikt, men husker ikke selv når hun bør øke den vanlige medisinen. Vi var på Voksentoppen da hun var mindre, for allergi. Men ikke vært der siden. Det som er vanskelig er det om hun skal på skolen eller ei. Når hun ligger pal ut er jo saken grei, men verre med de mer diffuse situasjonene. Hun blir jo redd og engstelig når anfallene kommer.. Noe jeg skjønner godt! Har selv testet sånn maskin som fremkaller astma-anfall -føltes ut som en bil sto på lungene!! Og slik går hun rundt hele dagen nå..usj!
Gjest *Magica* Skrevet 26. mars 2007 #17 Skrevet 26. mars 2007 Beklager kommentaren, Deidre! Den var helt unødvendig fra min side.
Kosemose Skrevet 27. mars 2007 #18 Skrevet 27. mars 2007 Det var da ikke slik ment! Jeg tenkte i alle fall ikke slik på det. Jeg er bare veldig glad for de fordelene det å ha au pair binger med seg. Om datteren min er litt "diffust" ute av form, og jeg vet at jeg har fryktelig mye arbeid som venter meg, slik at det slett ikke passer å være hjemme, ja, så trenger ikke det være noe dilemma for meg. Det var da slett ikke meningen å tråkke noen på tærne. Men au pair er ikke særlig dyrere enn dagamma. Det er litt dyrere enn barnehage. ← Au pair er jo ikke bare lønnskostnader - de skal også være en del av familien på godt og vondt og de skal ha en meningsfull fritid, norskopplæring(?) og et eget ok rom. Jeg vil ikke ha en au pair i huset men det er ikke først og fremst pga lønn. Høres uansett deilig ut å ha et menneske til stede slik at man slipper å sende halvpjuske barn i barnehagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå