aimee Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Jeg er på scrappingbølgen og har kjøpt meg en kjempefin kalligrafipenn. Dessverre vet jeg ikke helt hvordan jeg skal bruke den! Jeg kan skrive fine bokstaver, men jeg skulle gjerne like å skrive f.eks gotiske bokstaver (Aftenposten, Adresseavisa) Noen som vet om det går an å kjøpe en oversikt, eller nettsteder som kan lære bort dette?
Leo Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Bøker om kalligrafi kan du kjøpe i bokhandelen eller låne på biblioteket. Særlig på engelsk finnes det utrolig mange forskjellige, så det kan kanskje være en idè å sjekke på Amazon? Vær forberedt på at det er vanskelig og krever mye trening før du får et perfekt resultat. Jeg har både hatt det som fag på skolen og gått på kurs, men jeg føler meg fremdeles ikke flink nok... Nå vet jeg ikke om du med penn mener tusj eller penn av typen bred fyllepenn, men sistnevnte gir definitivt det beste resultatet selv om den er litt vanskeligere å lære å bruke.
aimee Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2007 Interessant!! Jeg ble faktisk litt usikker selv på hva slags penn jeg har. Det er i alle fall ikke en sånn fyllepenn-aktig-penn. Kjøpte en som var mellomstor. Du vet kanskje om andre fine skriftstyper som jeg kan lære meg?
Leo Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Kommer ikke på noen navn i farten, men se om du finner en bok med flere forskjellige. Gotiske bokstaver er ekstremt vanskelige fordi de har mange skarpe start og stopp i tillegg til at de skal være loddrette. Som nybegynner bør du i stedet satse på en skrifttype med færrest mulig "løft" fra papiret og som heller mot høyre siden det ligger mer naturlig i hånden. Det enkleste er å "perfeksjonere" din egen håndskrift og tegne den i stedet for å skrive hvis du forstår hva jeg mener. Det blir ofte veldig pent også fordi du da bruker bevegelser som ligger naturlig for deg. Tusj funger fint det også hvis du passer på å brukepapir som er så "hardt" at den ikke "blør" utover.
Gjest Tweek Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 Du sakl holde pennen i 45 graders vinkel. Holder du den sånn hele tiden får du med det tynne og tykke streker. Men det trengs øving, og når man får det ordentlig til ser det veldig lekkert ut. Og bare en liten info hvis du ikke visste: Hvis du er venstrehendt må du ha en kalligrafipenn for venstrehendte.
dront Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Tusj funger fint det også hvis du passer på å brukepapir som er så "hardt" at den ikke "blør" utover. ← -- og et eksempel på godt papir til tusj (i hvert fall tegning med fyllepenn) er Technico, merket er et eller annet på F, tror jeg. Det er både hardt og ganske glatt, blør ikke. Er lei av at forhandlere har prøvd å prakke på meg alt mulig annet halvdårlig (som kanskje er hardt som i kartong, men fortsatt porøst og grovt), så kjøp heller dette papiret enn å høre på dårlige råd i butikken Letraset-papir er også ok tror jeg.
Wonders Skrevet 31. mars 2007 #7 Skrevet 31. mars 2007 Technico bruker jeg. Nesten ingen som fører det lenger,og jeg er helt fortvilt, mine holder snart ikke ut lenger, og jeg vet ikke hvor jeg skal få tak i de ellers. Ikke klem hardt. Jeg har lært dette på skolen og bruker det til innbydelser, takkekort og så videre. Fantastisk effekt. Bruk alltid blyant først. Lag linjer. En til midten...slik _________________________-- en over og en under __________________________________ her er en side jeg fant noe http://www.danbbs.dk/~erikoest/tga.htm scroll nedover her...print ut og kopier http://www.fontmenu.com/site/calligraphy.html ...let på google
aimee Skrevet 2. april 2007 Forfatter #8 Skrevet 2. april 2007 Tusen takk for alle svar! Den linken fra danbbs.dk var akkurat det jeg så etter. (men det blir litt av en utfordring gitt!)
SilkeSatan Skrevet 2. februar 2008 #10 Skrevet 2. februar 2008 Jeg prøvde meg på kalligrafi, men har ikke tolmodighet nok for tiden.. Men Tweek fortalte noe spennende nå.. Jeg visste ikke at jeg måtte ha en egen penn fordi jeg er venstrehendt.. Hmm..
Dr@gen Skrevet 2. februar 2008 #11 Skrevet 2. februar 2008 Gotisk er utrolig vanskelig å skrive. Det enkleste man kan gjøre hvis man skal lage noe med den skriften er å bruke Word. Men det krever at den fonten er installert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå