Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Når man skal skrive bok og er litt uerfaren, hva sier de er best å skrive i, 1.- eller 3. person? Noen som har noen tanker omkring det?
dront Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Har ingen formening om hva som er best, men jeg tenker at om man skriver i jeg-form forventer kanskje leseren å få jeg-personens synsvinkel på tanker, verden, seg selv osv. Om du skriver i tredjeperson kan du skildre personen "utenfra" og mer fritt (hvis JEG er en særing tenker h*n kanskje annerledes om seg selv i jeg-form, enn det du vil få fram, hehe). Synes det virker som forfattere gjør hva de vil med formene. Noen (f eks Dostojevski) skriver jo noen ganger nesten som i jeg-form ved å skildre personens tanker og følelser selv om de bruker tredjeperson. Andre skriver lite om indre liv selv om de bruker jeg-form. Og noen kutter nesten eller helt bort personen (Beckett?).
Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Har ingen formening om hva som er best, men jeg tenker at om man skriver i jeg-form forventer kanskje leseren å få jeg-personens synsvinkel på tanker, verden, seg selv osv. Om du skriver i tredjeperson kan du skildre personen "utenfra" og mer fritt (hvis JEG er en særing tenker h*n kanskje annerledes om seg selv i jeg-form, enn det du vil få fram, hehe). Synes det virker som forfattere gjør hva de vil med formene. Noen (f eks Dostojevski) skriver jo noen ganger nesten som i jeg-form ved å skildre personens tanker og følelser selv om de bruker tredjeperson. Andre skriver lite om indre liv selv om de bruker jeg-form. Og noen kutter nesten eller helt bort personen (Beckett?). ← Ja, jeg leste også at å kunne bruke jeg-form sammen med tredjeperson er noe de fleste forfatterne mislykkes med, man skal være utrolig dyktig for å få det til på en elegant måte. Takk for svar! Jeg tror også man står friere med tredjeperson...
Gjest Peachbud Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Jeg liker best å lese bøker som er skrevet i 3. person. Men så var det ikke helt det du spurte om.
Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 Jeg liker best å lese bøker som er skrevet i 3. person. Men så var det ikke helt det du spurte om. ← Joda, det er fint med slike innspill også
Gjest Pax Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Liker ikke å skrive - eller lese historier i første eller andreperson. (Men det er vel kanskje en vanesak) Ville gått for tredjeperson. Det er lettere.
Frey Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Det anses som enklere å skrive fortellinger/bøker i tredjeperson enn i førsteperson. Det er enklere å komme med informasjon på en god måte i tredjeperson, og man kan også gi leseren et bredere perspektiv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå