Samantha Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Går bruda til venstre eller høgre for mannen/faren når ein går ned kirkegolvet? Eller er det ingen "regel" for det kanskje?
Frey Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Bruden går på sin fars venstre side opp kirkegangen, står ved brudgommens venstre side ved alteret og går ned kirkegangen ved sin manns høyre side såvidt jeg husker.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Er det det? Har alltid trodd at kvinnen alltid skal være på mannens (ink. faren) høyre side, jeg...
Mrs B Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Tror det varierer fra kirke til kirke, hør der du skal gifte deg!
090607 Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Bruden går på sin fars venstre side opp kirkegangen, står ved brudgommens venstre side ved alteret og går ned kirkegangen ved sin manns høyre side såvidt jeg husker. ← Dette har vi også fått beskjed om (fra kirken).
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 26. mars 2007 #6 Skrevet 26. mars 2007 Hmm... Ja, får høre med kirka. Synes bare det var rart siden kvinnen skal være på mannens høyre i side i alle andre sammenhenger (sånn fra gammelt av altså )... Man sitter jo på mannens høyre side, og hvis man går polynese skal kvinnen være til høyre :klø:
Helen Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Bruden går på sin fars venstre side opp kirkegangen, står ved brudgommens venstre side ved alteret og går ned kirkegangen ved sin manns høyre side såvidt jeg husker. ← Slik var det i den kirka jeg giftet meg i også.
Doratheexplorer Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Slik var det i den kirka jeg giftet meg i også. ← Og slik har det vært i alle bryllup jeg har vært i Men greit å sjekke det med presten også da. Endret 26. mars 2007 av Anneb
Samantha Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. mars 2007 Takk for svar! Vart litt klokare i alle fall
♥Mirella♥ Skrevet 26. mars 2007 #10 Skrevet 26. mars 2007 Dette spørsmålet ble tatt opp på skikkogbruk.no. Der var svaret: "Ja, jeg har også sett ulik praksis på dette. Da jeg gjorde reseach til boken snakket jeg med flere autorative prester og de var fast bestemt på at bruden skal gå på faren eller brudgommens høyre side." (Erik Lundesgaard)
Lillebrud Skrevet 26. mars 2007 #11 Skrevet 26. mars 2007 men skal ikke brudens gjester sitte på venstre side i kirka? og er det ikke da best om bruden går nærmest dem, og da på farens venstre side? det har vært den siden de har gått på i de bryllupene jeg har vært i..
pike28 Skrevet 26. mars 2007 #12 Skrevet 26. mars 2007 I alle bryllup jeg har vært i har også bruden gått ved sin fars venstre ånd på vei opp og sin manns høyre hånd på vei ned. Men dette er da ikke noe problem. Presten kommer til å gå nøye gjennom alt flere ganger i god tid før bryllupet
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 26. mars 2007 #13 Skrevet 26. mars 2007 men skal ikke brudens gjester sitte på venstre side i kirka? og er det ikke da best om bruden går nærmest dem, og da på farens venstre side? det har vært den siden de har gått på i de bryllupene jeg har vært i.. ← Men bruden går jo på dems side på veien ned Og hvis hun skal gå på den siden får jo ikke brudgommens familie noen bilder av bruden i krika, uten mann i veien...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå