Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 Hei! Jeg vil finne ut hva barna til en mann heter. De er voksne. Hvordan skal jeg klare det? Jeg vet bare hva denne mannen heter og hvor han bor. Det er et ganske vanlig etternavn og jeg kan ikke ringe rundt til feler hundre stykker. Noen som har forslag?
Lotten Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Jeg ville forsøkt Folkeregisteret i den kommunen mannen bor. Familieforhold fremgår av Folkeregisteret så har du hans navn vil de kunne finne barnas navn. Folkeregisteret kan nekte å gi deg opplysningene dersom du ikke har et begrunnet behov for å få dem, så du må regne med at du må opplyse hvorfor du trenger opplysningene.
Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 (endret) Jeg ville forsøkt Folkeregisteret i den kommunen mannen bor. Familieforhold fremgår av Folkeregisteret så har du hans navn vil de kunne finne barnas navn. Folkeregisteret kan nekte å gi deg opplysningene dersom du ikke har et begrunnet behov for å få dem, så du må regne med at du må opplyse hvorfor du trenger opplysningene. ← Hva skal være gode nok grunner da? Du skjønner det gjelder en venninne av meg. Hun har aldrig kjent sin far, han stakk med engang hun ble til. Det viste seg senere at han hadde en forloved en annen plass som var gravid. Både mannen og hans nåværende kone vet om at min venninne er til. Hun prøvde å kontakte de i tenårene, og snakket altså med konen hans på telefonen. Hun venninnen min er ikke opptatt av å få tak i faren sin egentlig, men hun har litt lyst til å prøve å komme i kontakt med søskene sine. Hun har i allefall en søster som er like gammel som henne. Jeg tror kanskje ikke det vil være god nok grunn til å gi meg de opplysningene? Selv om jeg utgir meg for å være henne? Hun vil dette selv, og har indirekte bedt noen om å hjelpe henne. Hun sier at hun ikke klarer og at hun er redd for å få samme reaksjon som hun fikk hos konen da hun prøvde. Om jeg prøver for henne så kan jeg også skåne henne for avvisning, om de ikke vil ha kontakt så trenger jeg ikke si det engang (selv om jeg tror det kanskje blir feil). Jeg kan tenke meg til at søsken synes det er mer positiv enn kanskje denne konen... Endret 25. mars 2007 av Chrizzy
liv Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Det kan hende at hun vil kunne få et brev i posten om hun skriver en mail til folkeregisteret der hun forklarer at hun har noen halvsøsken og vil gjerne vite navn og adressen deres. Hun må da oppgi sitt eget fødselsnr.
Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 Det kan hende at hun vil kunne få et brev i posten om hun skriver en mail til folkeregisteret der hun forklarer at hun har noen halvsøsken og vil gjerne vite navn og adressen deres. Hun må da oppgi sitt eget fødselsnr. ← Jo, det er bare det at jeg gjerne vil gjøre det for henne... Tror det hadde vært det beste...
Nynaeve Skrevet 25. mars 2007 #6 Skrevet 25. mars 2007 gjør det sammen ? Uansett tror jeg det er best at hun er med i prosessen. Og om dere vil, kan dere sette inn en annonse i lokal avisa.
Gjest niomi Skrevet 25. mars 2007 #7 Skrevet 25. mars 2007 Frelsesarmeen er flinke til å finne fram til folk. Du kan jo ta kontakt med dem!
Gjest Frysepulver Skrevet 25. mars 2007 #8 Skrevet 25. mars 2007 (endret) Frelsesarmeen? Mamma og pappa brukte blant annet de + at de ringte rundt til aktuelle sykehus da de skulle finne mammas biologiske familie. Vi var heldige, og har i dag god kontakt med alle sammen, men det er jo selvsagt en rosenrød historie vi har, det skjer jo ikke alle Endret 25. mars 2007 av Frysepulver
Lotten Skrevet 26. mars 2007 #9 Skrevet 26. mars 2007 Hva skal være gode nok grunner da? Du skjønner det gjelder en venninne av meg. Hun har aldrig kjent sin far, han stakk med engang hun ble til. Det viste seg senere at han hadde en forloved en annen plass som var gravid. Både mannen og hans nåværende kone vet om at min venninne er til. Hun prøvde å kontakte de i tenårene, og snakket altså med konen hans på telefonen. Hun venninnen min er ikke opptatt av å få tak i faren sin egentlig, men hun har litt lyst til å prøve å komme i kontakt med søskene sine. Hun har i allefall en søster som er like gammel som henne. Jeg tror kanskje ikke det vil være god nok grunn til å gi meg de opplysningene? Selv om jeg utgir meg for å være henne? Hun vil dette selv, og har indirekte bedt noen om å hjelpe henne. Hun sier at hun ikke klarer og at hun er redd for å få samme reaksjon som hun fikk hos konen da hun prøvde. Om jeg prøver for henne så kan jeg også skåne henne for avvisning, om de ikke vil ha kontakt så trenger jeg ikke si det engang (selv om jeg tror det kanskje blir feil). Jeg kan tenke meg til at søsken synes det er mer positiv enn kanskje denne konen... ← Fra Skatteetatens hjemmeside: "Utlevering av opplysninger Lov om folkeregistrering har egne bestemmelser om taushetsplikten. Mange offentlige myndigheter får utlevert opplysninger med hjemmel i lov. Opplysninger utleveres bare dersom disse er nødvendige for utøvelsen av myndigheten. Utlevering av opplysninger som skal lagres hos brukeren kan bare skje dersom vedkommende har konsesjon fra Datatilsynet i henhold til Lov om personregister og lagringen tilfredsstiller gjeldende sikkerhets-bestemmelser. Utlevering av opplysninger til private skjer bare dersom disse er nødvendige for at vedkommende skal kunne ivareta sine lovmessige rettigheter og plikter." Jeg er ingen ekspert på folkeregistrering, men så vidt jeg har forstått kan man når som helst be Folkeregisteret om å bekrefte om man har halvsøsken eller ikke. Men i dette tilfellet vet jo vedkommende allerede dette. Rett til å få navn og adresse på halvsøsken har man ikke automatisk rett på. En slik rett vil f.eks inntre ved farens død. Da har vedkommende rett til å få navn og adresse for å kunne ivareta sine rettigheter i et eventuelt arveoppgjør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå