IsaCathrine Skrevet 3. april 2007 #21 Skrevet 3. april 2007 (endret) Vi har en søt, "liten", bamse av en hund. Den er sånn ca knehøy, har lang pels og røyter ikke (må klippes en gang i mellom da). Vår går en liten tissetur om morgenen, en lengre tur på ettermiddagen og rett før hun legger seg så slipper vi henne rett utenfor døra så hun får tissa. Hun er alene hjemme 6 timer nesten hver dag, ikke noe problem. Har vært alene hjemme 10 timer i strekk en sjelden gang. Når vi reiser bort en helg hender det at hun er alene hjemme, og at naboen kommer innom å gir henne mat og lufter henne. Skikkelig kosehund som elsker mennesker og er veldig snill med barn. Noe tøff mot andre hunder - men det er henens personlighet og har ikke så mye med rasen å gjøre (hun var f.eks. den første som stakk av fra valpeinnhegninga!). Rasen kan si at hundene er sånn og sånn, men jeg tror at hundens personlighet er enda viktigere.. og du vet ikke hva slags personlighet hunden din får før du har den.. (Dog, noen raser trenger såklart mye mer oppmerksomhet/tur/trening enn andre). Hun er forresten en Irish Softcoated Wheaten Terrier Du kan også lese mer om min hund og se bilder på hjemmesiden min under Era. Kan legge til at hun i utgangspunktet er en gårdshund. Noe som passer veldig bra om dere har andre dyr fra før av. Hun passer nemlig på gårdens dyr.. Fungerer litt som vakthund! Endret 3. april 2007 av IsaCathrine
rangi Skrevet 3. april 2007 #22 Skrevet 3. april 2007 Så kun jegere kan ha jakthunder? Gosh. Makan til bullsquat. ← Nei da, men mange oppdrettert vil simpelthen ikke selge deg en fuglehundvalp hvis du ikke har tenkt å bruke den til jakt! Dessuten er jeg også enig med innlegget over at hvis du ikke har tenkt deg å drive med jakt, hvorfor kjøpe en jakthund med sterke jaktinstinkter? Det finnes så mange raser hvor jaktinstinktet er avlet mer eller mindre vekk, og så vidt meg bekjent gjelder ikke dette setter rasene.
Frey Skrevet 4. april 2007 #23 Skrevet 4. april 2007 (endret) Så kun jegere kan ha jakthunder? Gosh. Makan til bullsquat. ← Kan du gi men ett eneste godt argument for hvorfor en skal dempe jaktinstinktet til en fuglehund fordi man vil ha den som sofahund når det allerede finnes drøssevis av andre raser som passer til formålet? Selvfølgelig kan man ha jakthund dersom man ikke jakter, men hva er poenget? Er det ikke da bedre å anskaffe seg en hund man ikke undertrykker instinktene til? Edit: Jakthunder kan selvfølgelig ha et godt hundeliv uten jakt dersom de aktiviseres nok, men her er det snakk om å velge rase som førstegangshund som vil få moderat med mosjon. Å takle et jaktinstinkt og en rase som krever (eller i alle fall bør få) mye mosjon kan vel ikke være det beste utganspunktet for en førsteganseier. Endret 4. april 2007 av Frey
Fantasia Skrevet 4. april 2007 #24 Skrevet 4. april 2007 Koiker og eurasier passer nok ikke for en førstegangshundeeier som vil ha en "kosehund"/familiehund. De er begge krevende raser, på hver sin måte. Jeg slenger meg på forslaget om sheltie og cavalier (men vær obs på cavalierens helse, de har en del arvelig dritt som går igjen i mange linjer så vær nøye med valg av oppdretter) Japansk spisshund, puddel (helt nedklipt, så blir det ikke annet pelsstell enn selve klippen èn gang i måneden), dansk-svensk gårdshund, samojed er også raser som muligens kunne passet for dere. Les! Masse! Må for øvrig si meg enig i at aktive jaktraser, gjeterhundraser osv fort blir for intense for noen som ikke er intressert i å bruke de skikkelig, i en eller annen hundesport. Man bør gå for en rase som har blitt avlet en tid som helt eller delvis selskapshund.
rangi Skrevet 4. april 2007 #25 Skrevet 4. april 2007 Puddel er jo en kjempeflott førstegangsrase, de har jo et flott gemytt og er herlige personligheter:) en liten brun puddel er jo noe av det søteste som fins da, jeg møtte en her om dagen, den var bare herlig:)
eurasier Skrevet 5. april 2007 #26 Skrevet 5. april 2007 Eurasier er en fin førstegangshund til en bevisst, ny hundeeier. Med bevisst mener jeg en eier som er klar over at enhver hund krever endel, men samtidig gir utrolig mye tilbake. Som aktiv i Norsk Eurasierklubb møter jeg mange med eurasier som førstegangshund. Fungerer helt perfekt! Men det er viktig at man vet hva man får i hus, hva man kan forvente av hunden og hva hunden forventer av deg. Selv har jeg to hannhunder, men tror nok jeg ville anbefalt tispe til noen som aldri har hatt hund. Det er ikke til å komme fra at de fleste tisper er enklere å ha med å gjøre enn hannhundene. En eurasier krever en konsekvent, men vennlig eier. Den har som alle raser sine særtrekk, både positive og negative, men jeg opplever at de er veldig enkle å ha med å gjøre. En eurasier er ingen "bukke, skrape"-rase, til det er den for selvstendig. Egentlig mistenker jeg at en eurasier er 4/5 hund og 1/5 katt. Det viktigste er å være godt forberedt, at man setter seg godt inn i hva det vil si å få hjem en valp, og at en er villig til å legge ned mye arbeid i hunden - spesielt det første året. For en eurasiers del, er det pga dens tilbøyelighet til å være reservert, uhyre viktig å sosialisere. Ellers er en eurasier lett å trene, dersom den selv føler den har utbytte av det! Den gjør veldig lite for å tekkes deg, men er belønningen god nok er det riktig så flink - en stund... Mange og lange repetisjoner fungerer dårlig. ("Gidder ikke mer! Nå har jeg vist deg at jeg kan sitt 4 ganger, får være grenser for hvor mange ganger jeg skal vise deg det!") :evil: Med en så liten rase som eurasieren er, vil jeg dersom valget faller på denne rasen, anbefale dere å bli medlem av raseklubben. Jeg har hatt umåtelig hjelp i å spørre andre eiere om råd og tips. Det finnes også et raseforum på nettet som er til stor hjelp, der kan du forøvrig også gå inn å stille spørsmål FØR du gjør valget ditt, du vil antagelig få et ras av svar fra entusiastiske eiere! Eurasiermiljøet er et lite og vennlig miljø som tar i mot nye eiere og hunder med åpne armer. I følge endel medlemmer som har vært aktive i andre raseklubber tidligere, noe helt eget og spesielt for oss. Det blir kanskje slik når det i hele landet finnes bare ca 250 individer? Les forøvrig siste nummer av Hundesport (03/07), dette nummers rasepresentasjon er eurasier. Kan vel kjøpes på Narvesen, tror jeg.
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 14. april 2007 #27 Skrevet 14. april 2007 Hva med en drever? Det er jakthund, men det er et godt gemytt på de. Veldig hengivne og kosete. Har en drever blanding selv.Hun er er bare vakker. Rolig som dagen er lang. Blandingshunder er fine, fordi de får det beste av begge foreldre. Er å anbefales.
Frey Skrevet 14. april 2007 #28 Skrevet 14. april 2007 (endret) Blandingshunder kan like gjerne få det verste av begge foreldrene. Og igjen så skjønner jeg ikke dette behovet for å anbefale jakthunder til en førstegangseier som vil ha en hund som vil få moderat med mosjon. Men jeg er jo blond.. Endret 14. april 2007 av Frey
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 14. april 2007 #29 Skrevet 14. april 2007 Blandingshunder kan like gjerne få det verste av begge foreldrene. Og igjen så skjønner jeg ikke dette behovet for å anbefale jakthunder til en førstegangseier som vil ha en hund som vil få moderat med mosjon. Men jeg er jo blond.. ← Jeg har drever selv og vet hva jeg snakker om.. som regel er blandingraser bedre enn renrasede. Men jeg er vel bare en besserwesser..
Frey Skrevet 14. april 2007 #30 Skrevet 14. april 2007 Det er mange som påstår at blandingshunder er så mye bedre enn renrasede hunder, men merkelig nok kan ingen dokumentere dette. Og vil du virkelig anbefale en jakthund til en førstegangseier som ser for seg moderat mosjon? Seriøst? Vi ønsker oss en "kosehund" som trenger moderat med turer. Det vil si at vi kan gå tur med den 1-1 1/2 time hver dag. Du mener virkelig at dette er forenlig med jakthund?
rangi Skrevet 14. april 2007 #31 Skrevet 14. april 2007 Jeg forstår heller ikke hvorfor man på død og liv skal anbefale jakthunder til førstegangseiere som skal ha en hund til kos og hygge, og 1 t mosjon hver dag! Jeg har som jeg har skrevet før en KV, og hun ville gått på veggen hvis hun skulle vært hjemme alene i flere timer hver dag, for så å komme ut på en times tur. Hvis hun ikke får minst 2-3 t hver dag, går hun rundt inne i huset og piper og maser, gnager på sko og blir tydelig utilpass.
Gjest vimselot Skrevet 15. april 2007 #32 Skrevet 15. april 2007 Det er mange som tror at en liten hund krever så mye mindre enn en større hund? Jeg har erfaring med flere raser, men en liten hund krever også aktivisering, turer og oppdragelse... Hvis trådstarter skaffer seg en valp, kan den ikke være hjemme alene i 7-8 timer når dere er på jobb, hvis dere ikke har noen som ser etter den. Du kan risikere å få en hund som bjeffer og er utrygg. Hvis dere ikke har mulighet til å være hjemme og venne valpen gradvis til å føle trygghet når den er alene, kan en voksen omplasseringshund være en mulighet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå