Gå til innhold

Og fremdels er det de som sier at barn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette har lite å gjøre med å være anti-amerikansk.

Spørsmålet er interessant i et statsvitenskapelig perspektiv, hva har staten rett til å regulere. Men dere som synes dette er kjedelig og vil forflate debatten til "all kritikk av USA betyr at man hater USA" kan jo gjerne fortsette på det nivået.

Denne artikkelen forteller ikke mye om han som var 13 den gangen, annet enn at han i dag er gift og har barn. Hva vet vi om foreldrene hans? Hva slags liv de ga ham? Om andre voksne i hans nærhet ødela ham?

Ikke ett ord om verken barndommen hans eller om var kronisk kriminell og kom opp i slike situasjoner stadig vekk.

Grunnen til at han drepte fru Apenæs den gangen var panikk. Han hadde brutt seg inn hos henne for å stjele - ingen megaforbrytelse i seg selv - og ble oppdaget.

Mer enn det er det vel ingen av oss som vet foreløpig. Om han selv kommer med sin historie, gjenstår å se.

Panikk er ikke ondskap, men kan føre til handlinger som bl.a. denne.

Skrevet (endret)

Er jeg så jævla spesiell som har vokst opp i et helvete som ingen vil kunne forstå hvor grusom det var. Vold, trusler med våpen og, og frykt hver dag til jeg klarte å rømme som 19-åring.

Jeg føler meg feilaktig stigmatisert av en her.

Såvidt jeg kan erfare blir man ikke nødvendigvis ond av en ond oppvekst, ondskapen ligger i dna-et og grunnlaget for det blir dannet under unnfangelsen

Men at jeg eller andre voldsofre jeg kjenner skulle ha det artig med noe så nedrektig som vold, nei og atter nei.

Slutt og stigmatiser voldsotrene, jeg vil karaktrisere meg selv og andre voldsofre jeg kjenner som sympatiske, empatiske mennesker. Selv om man har hatt det grusomt, behøver man ikke å bli grusom.

Endret av mr. louis
Skrevet

Det er ingen som sier at man MÅ bli drittsekk av å ha hatt dårlige oppvekstvilkår, Louis. Men noen er ikke like sterke som deg, og takler det ikke like bra. Vanskelig å forstå? Det er forskjell på folk!!!!

Skrevet
Det er ingen som sier at man MÅ bli drittsekk av å ha hatt dårlige oppvekstvilkår, Louis. Men noen er ikke like sterke som deg, og takler det ikke like bra. Vanskelig å forstå? Det er forskjell på folk!!!!

Takk for det, men for å flisespikke litt så har det ikke med styrke og gjør, jeg behøver ikke å mobilisere styrke for ikke å ville gjøre noe faenskap, det ville falt helt unaturlig; der er ingen skjulte ønsker om å gjøre mørke gjerninger.

Nei, jeg reagerer alltid på det som indikerer at voldsofre blir voldelige, det er simpelten i alle de tilfeller jeg kjenner feil.

Skrevet

Du misforstår meg 100%.

Jeg mener ikke at man må mobilisere styrke for ikke å gjøre faenskap, pga barndommen sin.

Jeg sier at noen er dårligere utrustet til å takle den type oppvekst uten å ta skade av det. Disse som ikke takler det har blitt fullstendig feilprogrammerte under tiden, og har blitt ødelagt av oppveksten. Mulig du ikke skjønner det fordi du ikke har opplevd samme resultatet selv. Det er derfor jeg sier at folk er forskjellige. Og siden folk faktisk er så forskjellige, så kan man aldri bruke seg selv som målestokk for hvordan andre mennesker skal og bør fungere i gitte situasjoner.

At du og mange andre har klart dere helt fint på tross av dårlige oppvekstvilkår hjelper ikke alle dem som ikke klarte seg.

Det å vokse opp med en psykopat til far behøver heller ikke være fullstendig ødeleggende. Det kan være verre å vokse opp med to rusmisbrukende foreldre f.eks, eller kriminelle foreldre. Foreldre som ikke makter å gi ungene et snev av trygghet osv osv... det er mange skjebner, og de fleste som havner galt ut har en historie i bakgrunnen. Noen ganger kan det være så enkle ting som manglende eller vage grenser i hjemmet som får unger til å flippe helt ut... som sagt, folk er forskjellige og hjernen er en kompleks ting.

Skrevet

Hjernen er en kompleks greie, mysan, men angående å være sterk..jeg føler meg ikke så sterk, jeg nevnte jo tidligere en gang at det ikke går en time uten at ettervirkningene melder seg, og det er svært ubehagelig, men jeg er jævla god til å skjule det for andre.

Skrevet

Og dermed er du jo nettopp sterk, Louis.

Man føler ikke nødvendigvis at man er sterk sjøl, men det faktum at du takler livet ditt, takler ettervirkningene og fremdeles står oppreist viser jo faktisk at du er sterk.

Den dagen du bukker under for fortiden der, har styrken tatt slutt.

Skrevet
Den dagen du bukker under for fortiden der, har styrken tatt slutt.

Jeg har vel muligens vært den sterkeste i familien, jeg måtte jo i tider ta meg av min gråtende mor i tillegg til at jeg måtte klare å unngå å komme i klypene til min far for ett eller annet faenskap han hadde valgt ut til å være påskuddet for å lage faenskap den dagen..

Når hun blei forbanna fordi jeg turte å si til noen naboer hvordan det stod til hjemme sjønte jeg ingen verdens ting, hun mente det skulle holdes skjult...Merkelig.

Skrevet

Det er vel ikke så merkelig det egentlig.

Får han vite at naboene vet er helvete løs.

"Noen må ha sladret", helvete er løs

Det er pinlig å ikke klare og gå fra en sånn mann

Det er pinlig å la seg behandle på den måten... osv. Folk som ikke har prøvd en sånn partner aner jo ikke hva det handler om, og vil dømme den som sitter oppi det med begge bena. Antakelig hadde hun det jævlig nok om hun ikke skulle ha megetsigende blikk fra naboer, innblanding fra barnevern også videre i tillegg.

Skrevet
Det er vel ikke så merkelig det egentlig.

Får han vite at naboene vet er helvete løs.

"Noen må ha sladret", helvete er løs

Det er pinlig å ikke klare og gå fra en sånn mann

Det er pinlig å la seg behandle på den måten... osv. Folk som ikke har prøvd en sånn partner aner jo ikke hva det handler om, og vil dømme den som sitter oppi det med begge bena. Antakelig hadde hun det jævlig nok om hun ikke skulle ha megetsigende blikk fra naboer, innblanding fra barnevern også videre i tillegg.

Jeg sa det for at noen voksne kunne gripe inn for å stoppe vannviddet, også noe som er kanskje ikke så rart,hmmm, jeg ville ha medlidenhet, også ville jeg fortelle sannheten, slå ben under den foraktelige bunnløse falskheten hans.

Jeg gjorde det for min mor og meg selv, for at vi kunne komme oss unna det helvete vi levde i.

Hadde folk brydd seg hadde noen gripe inn og stanset det som foregikk, og min far hadde havnet der han hørte hjemme, i fengsel.

Det var det jeg ville.

Vi ønsket han faktisk død alle sammen, ogsa den konservativkristne søstra mi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...