mr. louis Skrevet 25. mars 2007 #21 Skrevet 25. mars 2007 Når man sier at noen er onde, tenker jeg at man ikke ser noe endringspotensiale. Og jeg mener at alle barn er i stand til å endre seg. ← Selv om jeg tror at noen barn kan være ondskapsfulle, mener jeg bestemt at det er et endringspotensiale. Å ja, det er viktig å understreke.
white feather Skrevet 25. mars 2007 #22 Skrevet 25. mars 2007 Mange barn er født onde. Jeg husker en gang på skolen i andre eller tredjeklasse at lærerinnen ga alle elevene blankofullmakt til å banke opp en elev som hadde irritert henne en stund. Det for meg rare var at de fleste var med å banke opp eleven. Det er mest mobbing blandt de unge elevene, de er altså "ondest", mens mobbingen avtar når elevene blir eldre, enten de kimmer fra et "vellykket" hjem eller det motsatte, jeg tror bestemt at ondskap er medfødt også barn av vennlige foreldre. ← Her er vi grunnleggende uenige!! Spedbarn kommer ikke onde inn i denne verden, men miljø og oppvekstvilkår preger barn. Personlighet er selvfølgelig en faktor i hvor lett påvirkelig barnet er for sine omgivelser, men som utgangspunkt er ikke barn onde. Jeg er enig med Frk. Åberg i at barn kan utføre onde handlinger, men er i seg selv ikke onde. Jeg hørte en gang at "Det er ingenting som heter ondskap, det er bare fravær av godhet" (fritt etter hukommelsen, og hvem som har sagt det; aner jeg ikke). Men jeg tror jeg sier meg enig i dette. Men det er forskjell på barn; noen barn krever mer enn andre. Da er det også viktig at foreldrene greier å følge opp hele veien.
mr. louis Skrevet 25. mars 2007 #23 Skrevet 25. mars 2007 (endret) Genene vi har er vi født med, og ondskap ligger vel i genene? Barnesoldater er svært effektive. De kan offiserene få til å gjøre nærmest hva som helst. Endret 25. mars 2007 av mr. louis
Anglofil Skrevet 26. mars 2007 #24 Skrevet 26. mars 2007 Helt enig i at dette er en ond handling, men ikke enig i at guttungen er ond i seg selv. Mine mobbere gjorde onde handlinger, men ville aldri sagt at de var skapt onde. Det var en grunn til at de mobbet, jeg tror også det er en årsak bak denne saken også. Det betyr derimot ikke at jeg unnskylder denne guttens handlinger, det er galt og grusomt. Mvh Yvonne
Anglofil Skrevet 26. mars 2007 #25 Skrevet 26. mars 2007 Genene vi har er vi født med, og ondskap ligger vel i genene? Barnesoldater er svært effektive. De kan offiserene få til å gjøre nærmest hva som helst. ← Jeg tviler på at et barn bare våkner opp en dag og tenker; "hmm, ja, det er barnesoldat jeg skal bli!". Mange barn i krig opplever brutal behandling og tortur, og blir ofte tvunget til begå grusomme overgrep mot sin egen familie, venner eller lokalsamfunnet. Jeg tror svært få av barnesoldatene faktisk er født onde. Mvh Yvonne
Gjest Miss Guided Skrevet 26. mars 2007 #26 Skrevet 26. mars 2007 Genene vi har er vi født med, og ondskap ligger vel i genene? Barnesoldater er svært effektive. De kan offiserene få til å gjøre nærmest hva som helst. ← Og vet du hvorfor? De blir dyttet full av narkotiske stoffer som gjør at de hallusinerer og de blir fortalt at de er udødelige og under påvirkning av stoffene gjør de alt det forferdelige de blir bedt om. Ingen unger ønsker en sånn tilværelse, og du kan også ta med deg at de fleste barnesoldatene er kidnappet og foreldrene drept av gerilja.
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. mars 2007 #27 Skrevet 26. mars 2007 Genene vi har er vi født med, og ondskap ligger vel i genene? Barnesoldater er svært effektive. De kan offiserene få til å gjøre nærmest hva som helst. ← Mener du å si at barnesoldater er født onde? Henger meg på det de andre skriver om barnesoldater. Genene er vi født med, men hvem sier at alt vi gjør opp gjenom livet skyldes genene? Mener du å si at man ikke påvirkes av miljøet man lever i?
Gjest Pjusk Skrevet 26. mars 2007 #28 Skrevet 26. mars 2007 Genene vi har er vi født med, og ondskap ligger vel i genene? Barnesoldater er svært effektive. De kan offiserene få til å gjøre nærmest hva som helst. ← Hvor inderlig, forbanna stupid går det an å bli? Du kan ikke mene dette alvorlig? Vet du så lite om verden at du tror at disse barna selv ønsker å leve et liv som barnesoldat?
Gjest Elfrida Skrevet 26. mars 2007 #29 Skrevet 26. mars 2007 Jeg tror vi er født sultne og grunnleggende egoistiske, det er nok fordi egoistiske og oppmerksomhetskrevende barn har større sjanse for å overleve. Utover det tror jeg vi er meget påvirkelige av den oppveksten vi får, men at en kjerne av ett eller annet allikevel ligger der, og kan påvirkes i den ene eller andre retningen. Kanskje noe av personligheten er medfødt? Jeg vet ikke, men det er så rart når en av en ellers glad og veltilpasset søskenflokk blir heelt annerledes enn de andre, feks blir narkoman, kriminell, voldelig og det som er. Eller når barn som vokser opp i elendige forhold med misbruk og generell faenskap blomstrer til fantastiske personer.
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. mars 2007 #30 Skrevet 26. mars 2007 Forskerne sier vel at det er en kombinasjon, og at arv og miljø virker i et samspill. Man kan jo også tenke seg at arv virker indirekte ved at miljøet behandler deg på en spesiell måte ut fra gener, eller ved at man velger et bestemt miljø på bakgrunn av gener (venner). Dessuten deler vel vanlige søsken rundt 20% av genene(?). Og barn vil aldri få helt den samme oppdragelsen. De fødes inn i familien på ulike tidspunkt, de har forskjellige roller (storesøster, lillebror), og de behandles forskjellige pga. ulike personligheter som er synlige fra fødselen av. Derfor sier de vel at søsken egentlig ikke er noe mer like enn to hvilke som helst andre individer. Det at én i søskenflokken blir narkoman, mens de andre klarer seg helt fint, kan vel ofte ha en del med venner å gjøre, hvertfall som utløsende faktor (har vanskelig for å se for meg at noen blir narkomane helt på egenhånd, at det oftest skjer i et miljø - men så kan man vel si at det ikke er helt tilfeldig hvem som havner i hvilket vennemiljø heller).
mr. louis Skrevet 26. mars 2007 #31 Skrevet 26. mars 2007 Jeg tviler på at et barn bare våkner opp en dag og tenker; "hmm, ja, det er barnesoldat jeg skal bli!". Mange barn i krig opplever brutal behandling og tortur, og blir ofte tvunget til begå grusomme overgrep mot sin egen familie, venner eller lokalsamfunnet. Jeg tror svært få av barnesoldatene faktisk er født onde. Mvh Yvonne ← Oisann, jeg har fått endel pepper her ser jeg, mem akkurat som på iallefall min skole var det mange unge som var direkte ondkapsfulle, og siden det er så mange barn som er ondskapsfulle egner de seg glimrende som barnesoldater, der får de gjøre det de egentlig vil og samtidig få ros istede for å bli straffet. Jeg tror virkeligheten er såpass grusom.
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. mars 2007 #32 Skrevet 26. mars 2007 Det er stor forskjell på å mobbe noen på skolen, og ta livet av folk... Tror ingen barn vil gjøre det uten at de har gjennomgått den nedbrytningen barnesoldater gjennomgår.
mr. louis Skrevet 26. mars 2007 #33 Skrevet 26. mars 2007 Og vet du hvorfor? De blir dyttet full av narkotiske stoffer som gjør at de hallusinerer og de blir fortalt at de er udødelige og under påvirkning av stoffene gjør de alt det forferdelige de blir bedt om. Ingen unger ønsker en sånn tilværelse, og du kan også ta med deg at de fleste barnesoldatene er kidnappet og foreldrene drept av gerilja. ← Du frikjenner mange barns iboende grusomhet. Jeg tipper du ikke ble mobbet som barn og fikk se hvor onde barn kan være. (Ondskapen blir opprettholdt fordi så mange kvinner søker voldelige menn, slik blir ondsjapen opprettholdt. Men for all del, mange barn av voldelige foreldre blir ikke-voldelige.
Anglofil Skrevet 26. mars 2007 #34 Skrevet 26. mars 2007 Det er stor forskjell på å mobbe noen på skolen, og ta livet av folk... Tror ingen barn vil gjøre det uten at de har gjennomgått den nedbrytningen barnesoldater gjennomgår. ← Selv om det ene kan føre til det andre, er jeg helt enig med deg. Tror heller ikke at mobbere som sådan er født onde. Det kan godt hende det er noe som gjør enkelte mennesker mer kapable til å utføre slike handlinger, men tror det er veldig feil å se bort i fra miljøet og sosialiseringen til barnet. Tenk om jeg som fremtidig lærer skulle gått rundt og tenkt sånn? Det viktige må jo være å finne måter å slå ned på elevenes gale handlinger og fremheve deres positive sider. Jeg er kanskje en optimist, men jeg tror det finnes noe godt i alle. Det ville vært veldig galt av meg å ikke tenke slik om mine elever, selv om "onde" handlinger ikke skal aksepteres. Dette er nesten som hentet ut fra 'Jane Eyre', der hovedpersonen får merkelapp som ond pga sine handlinger. Selvsagt er det forskjell på å drepe og ikke, men jeg ville ikke sagt at et barn som har drept er ond i seg selv. Mvh Yvonne
Gjest Corto Maltese Skrevet 26. mars 2007 #35 Skrevet 26. mars 2007 kanskje noen barn blir slik. Fordi de vet voksne vil komme på alle mulig unskydlninger for dem.
Anglofil Skrevet 26. mars 2007 #36 Skrevet 26. mars 2007 Du frikjenner mange barns iboende grusomhet. Jeg tipper du ikke ble mobbet som barn og fikk se hvor onde barn kan være. (Ondskapen blir opprettholdt fordi så mange kvinner søker voldelige menn, slik blir ondsjapen opprettholdt. Men for all del, mange barn av voldelige foreldre blir ikke-voldelige. ← Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og videregående. Holdt til og med på å ta livet mitt som 11 åring. Men vil jeg kalle mine mobbere onde? Aldri. Situasjonen deres gjorde dem til små monstre, der det å kjempe med nebb og klør ble deres eneste utvei slik at de ikke ble mobbet selv. Men handlingene deres var onde. Svært onde. Det betyr derimot ikke at jeg har forståelse og empati for hvorfor de gjorde som de gjorde. Jeg var et lett bytte og de kjempet for å ikke bli mobbeofre selv. Mvh Yvonne
Rydberg Skrevet 26. mars 2007 #37 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Jeg har alltid ment at ondskap kun er noe som oppleves. Det nærmeste et menneske kommer å være ond, er komplett mangel på empati. Mennesker som har gjort onde handlinger, gjør dem ikke for å være onde, men f.eks for å tilfredstille egne syke behov. Jeg tror ikke den 11-åringen kommer til å ha et spesielt fint liv. Lurer på hva han har opplevd for å være i stand til å gjøre noe sånt... Endret 26. mars 2007 av Rydberg
mr. louis Skrevet 26. mars 2007 #38 Skrevet 26. mars 2007 Jeg ble mobbet gjennom hele barneskolen og videregående. Holdt til og med på å ta livet mitt som 11 åring. Men vil jeg kalle mine mobbere onde? Aldri. Mvh Yvonne ← Jeg velger å kalle en spade for en spade, eller du ble kanskje ikke mobbet av skikkelig onde medelever.
mr. louis Skrevet 26. mars 2007 #39 Skrevet 26. mars 2007 Det er stor forskjell på å mobbe noen på skolen, og ta livet av folk... Tror ingen barn vil gjøre det uten at de har gjennomgått den nedbrytningen barnesoldater gjennomgår. ← Jeg så så mye mobbing og grusomhet på skolen at jeg har ingen illusjomer om at alle barn er snille, men de fleste er ok, men mange var flat out evil. Selv om jeg var beskjeden på skolen ble jeg ikke mobbet selv, men mange er ødelagt psykisk pga. ondskapsfull mobbing, to bare i min klasse havnet på psykiatrisk. Om barna som mobber hadde fått fullmakt til å drepe her i Norge, hadde de gjort det, men situasjonen er såpass fredelig her at barna blir holdt i sjakk av samfunnet. Der sammfunnet er i oppløsning og barna kan gjøre som de vil, vil mange gjøre grusomheter dersom de får ikke blir stanset, der samfunn er i oppløsnimg vil mange barns sanne jeg komme frem.
Anglofil Skrevet 26. mars 2007 #40 Skrevet 26. mars 2007 (endret) Jeg velger å kalle en spade for en spade, eller du ble kanskje ikke mobbet av skikkelig onde medelever. ← Blir nesten litt sjokkert her jeg sitter. Hvordan våger du å sette spørsmålstegn ved den mobbingen jeg ble utsatt for? Jeg slet psykisk i mange år, men nei; jeg kunne aldri vise til fysisk mobbing. Og det er nesten grusomt å si det; men jeg skulle faktisk ønske jeg ble det, for det er så veldig mye lettere å vise. Men jeg gråt meg like fullt i søvn hver natt og har fremdeles mareritt. Jeg foreslår at du leser litt i tråden om min mobbehistorie, som du finner her. Jeg sier derimot ikke at min historie er verre enn andres, men det var like fullt mobbing. Jeg forsvarer heller ikke de handlingene mine mobbere utsatte meg for. Men det faktum at de selv hadde det vondt, gjør at jeg faktisk har en viss forståelse for deres handlinger. Mvh Yvonne Endret 26. mars 2007 av yvonne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå