Gjest Corto Maltese Skrevet 25. mars 2007 #1 Skrevet 25. mars 2007 barn er også onde http://www.nettavisen.no/verden/article945810.ece
Gjest Bellatrix Skrevet 25. mars 2007 #2 Skrevet 25. mars 2007 Alle vet at Jeppe drikker, men ingen spør hvorfor. Dette er en tragisk sak, men du sier at barn er onde? Ja, kanskje det, eller de er utsatt for et miljø som gjør dem "onde".
Gjest Madam Felle Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Jeg klarer ikke å kalle en 11 åring for ond, for en 11 åring forstår ikke konsekvensene av handlingene sine. Alle barna behøver hjelp, og jeg håper de klarer å hjelpe de sånn at noe slikt ikke hender igjen.
Gjesten29 Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 ja det er alltid miljøet. ← Hva mener du? Empati, moral og folkeskikk sosialiseres ..
Gjest Corto Maltese Skrevet 25. mars 2007 #6 Skrevet 25. mars 2007 Jeg klarer ikke å kalle en 11 åring for ond, for en 11 åring forstår ikke konsekvensene av handlingene sine. Alle barna behøver hjelp, og jeg håper de klarer å hjelpe de sånn at noe slikt ikke hender igjen. ← Så klar han forstod ikke konsekvensene så da han voldtok en 6 år gammel jente så skal man bare si. Han forstod ikke konsekvensene la oss vente til han er gammel nok til og forstå. ondskap er ondskap uansett hvor gammel du er.
Gjest Madam Felle Skrevet 25. mars 2007 #7 Skrevet 25. mars 2007 Så klar han forstod ikke konsekvensene så da han voldtok en 6 år gammel jente så skal man bare si. Han forstod ikke konsekvensene la oss vente til han er gammel nok til og forstå. ondskap er ondskap uansett hvor gammel du er. ← Vi skal ikke vente, men gi han den hjelpen han behøver for at noe slikt ikke skal hende igjen. Men at en 11 åring er ond, er jeg ikke enig i. Det kan være mye som gjør at han tok det valget, for enkelte barn har en sykdom som gjør at de rett og slett ikke har empati for andre, de vet ikke at det de gjør er gale, så verden er nok ikke så svart/hvit som det du vil ha det til. Man må også klare å skille på barn og voksne, og klarer man ikek det har man kanskje ikke fått utlevert forståelse av hva et barn er og hva en voksen er. Noe det ser ut som du kanskje mangler, siden du sidestiller barn med voksne.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. mars 2007 #8 Skrevet 25. mars 2007 Så klar han forstod ikke konsekvensene så da han voldtok en 6 år gammel jente så skal man bare si. Han forstod ikke konsekvensene la oss vente til han er gammel nok til og forstå. ondskap er ondskap uansett hvor gammel du er. ← Jeg tenker at man kan gjøre onde handlinger, men at ingen er onde. Ondskap for meg handler også om intensjon og det å forstå de fulle konsekvensene av sine handlinger. Nei, barn er ikke i stand til å gjøre ondskap. Men hvordan et barn kan gå rundt og voldta uten at noen merker at noe er galt, er for meg uforståelig.
Gjest Corto Maltese Skrevet 25. mars 2007 #9 Skrevet 25. mars 2007 . Nei, barn er ikke i stand til å gjøre ondskap. ← nei du har helt rett. Barn er ikke i stand til og gjøre ondskap. La oss dra til sverige og gratulere denne 11 åringen med en bra jobb og voldta ei 6 år gammel jente
Gjest Bellatrix Skrevet 25. mars 2007 #10 Skrevet 25. mars 2007 nei du har helt rett. Barn er ikke i stand til og gjøre ondskap. La oss dra til sverige og gratulere denne 11 åringen med en bra jobb og voldta ei 6 år gammel jente ← Er du dum eller bare later du som?
Gjest Corto Maltese Skrevet 25. mars 2007 #11 Skrevet 25. mars 2007 Er du dum eller bare later du som? ← jeg kan spør deg om det samme
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. mars 2007 #12 Skrevet 25. mars 2007 nei du har helt rett. Barn er ikke i stand til og gjøre ondskap. La oss dra til sverige og gratulere denne 11 åringen med en bra jobb og voldta ei 6 år gammel jente ← Fins det ingenting mellom ondskap og gode gjerninger for deg? Selvfølgelig er det er forferdelig ting for noen å gjøre, men hvorfor må du absolutt sette merkelappen ondskap på det? Er det noen praktisk nytteverdi ved begrepet ondskap? Målet her må vel være å hjelpe gutten til å bli en skikkelig menneske, ikke å stemple ham som ond. Når man sier at noen er onde, tenker jeg at man ikke ser noe endringspotensiale. Og jeg mener at alle barn er i stand til å endre seg.
aline Skrevet 25. mars 2007 #13 Skrevet 25. mars 2007 Så klar han forstod ikke konsekvensene så da han voldtok en 6 år gammel jente så skal man bare si. Han forstod ikke konsekvensene la oss vente til han er gammel nok til og forstå. ondskap er ondskap uansett hvor gammel du er. ← ikke at det har noe å si, men 6-åringen er en gutt og ikke en jente, om du leser reportasjen du selv linket til, så står det helt klart og faktisk "- 6-åringen er en gutt". bortsett fra det, så mener jeg helt klart at barn kan gjøre onde handlinger, og de kan vite at det de gjør er feil og likevel velge å gjøre det. Jeg tror derimot ikke at de nødvendigvis forstår HVOR feil det er, HVORFOR det er galt å gjøre det de gjør. Barn lærer oppførselen sin fra en plass, det har også denne 11-åringen, og jeg tviler sterkt på at han er født ond eller er ond, selv om han helt klart gjør onde handlinger som det kan virke som han gjør bevisst. Hvorfor han gjør de, hvor de kommer fra og hva han oppnår eller ønsker å oppnå med det er vel det de bør finne ut. Barn har drept barn og i det hele tatt, husker da for noen år siden at en barnegjeng drepte en ettåring, slo ham ihjel om jeg ikke husker feil. Det er helt klart en ond gjerning, og jeg er helt overbevisst på at barna visste at det de gjorde var galt, og valgte å gjøre det bevisst på at de gjorde noe galt. Likevel er jeg ikke sikker på at de forstår konsekvensen, at de forstår at når de slår ihjel en annen, så dreper de vedkommende og at livet til vedkommende for alltid vil være tapt KUN pga deres onde handling. Jeg mener også at barn som bevisst gjør handlinger de vet er gale, bør straffes på ett eller annet vis, har ingen løsning egentlig på hvordan og hva, men helt klart må det få konsekvenser i TILLEGG til at det bør fokuseres på behandling av både barnet som er utsatt for voldtekt og broren som var nødt til å se på, OG behandling av han som voldtok, for å gjøre hva som kan gjøres for at det ikke skal skje igjen. Barn er ikke i alle situasjoner uskyldige nei! Men at de er onde mennesker fordi de gjør onde handlinger, er jeg ikke enig i uten å vite mer om gutten. (Tror de færreste er rett ut onde, også voksne som gjør onde handlinger, noen, men de færreste.)
Lurvina Skrevet 25. mars 2007 #14 Skrevet 25. mars 2007 Jeg synes det var et bra skrevet innlegg Aline, er enig med deg jeg. Det som slo meg da jeg leste dette var at kanskje denne 11-åringen har blitt utsatt for voldtekt selv, mener å ha lest et sted tidligere at det har hendt at barn som har blitt voldtatt, har selv misbrukt mindre barn når de ble litt større.
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. mars 2007 #15 Skrevet 25. mars 2007 Jeg synes det var et bra skrevet innlegg Aline, er enig med deg jeg. Det som slo meg da jeg leste dette var at kanskje denne 11-åringen har blitt utsatt for voldtekt selv, mener å ha lest et sted tidligere at det har hendt at barn som har blitt voldtatt, har selv misbrukt mindre barn når de ble litt større. ← Jeg leste nylig at risikoen for at de som selv har blitt utsatt skal selv bli overgripere, ikke er like stor som man tidligere trodde. Men likevel mener de at mange overgripere selv har blitt utsatt for overgrep. Likevel betyr ikke det at man kan si at han selv ble misbrukt fordi han voldtok. Men var inne på tanken selv, ja. Hvis det er tilfelle, Corto Maltese, tenker du fortsatt at barnet er ondt? Vet fortsatt ikke helt hva du mener med ondt, om det skal være noe medfødt eller om "formildende" omstendigheter kan gjøre barnet mindre ondt? Men i en slik situasjon, bør man uansett undersøke barnets familieforhold, både med tanke på evt. seksuelt misbruk eller andre dårlig oppvekstvilkår for barnet. Det er såpass spesielt at et barn gjør noe slikt, at jeg tenker at noe galt må være fatt et eller annet sted. Dersom du mener at barnet er ondt, C. M., bør man kun straffe barnet? Eller (også) hjelpe det?
mr. louis Skrevet 25. mars 2007 #16 Skrevet 25. mars 2007 Mange barn er født onde. Jeg husker en gang på skolen i andre eller tredjeklasse at lærerinnen ga alle elevene blankofullmakt til å banke opp en elev som hadde irritert henne en stund. Det for meg rare var at de fleste var med å banke opp eleven. Det er mest mobbing blandt de unge elevene, de er altså "ondest", mens mobbingen avtar når elevene blir eldre, enten de kimmer fra et "vellykket" hjem eller det motsatte, jeg tror bestemt at ondskap er medfødt også barn av vennlige foreldre.
mr. louis Skrevet 25. mars 2007 #17 Skrevet 25. mars 2007 Det har lett for å bli en stigmatisering av barn ned dårlige foreldre. Som far så sønn, tenker mange, og far er alkoboliker og voldelig, det har blitt begått et drap, kommer det på nyhetene, og det er en ungdom som er offer for en voldelig familie som er drapsmannen. Og da er det liksom at voldsofre blir voldelige. På denne måten blir alle voldsofre stemplet som potensielle voldsmenn. Det er virkelig ikke bra, de fleste voldsofre blir ikke voldelige.
Gjest Huldali Skrevet 25. mars 2007 #18 Skrevet 25. mars 2007 Dette er en grusom sak. Jeg er av den oppfattning av at barn faktisk kan gjøre onde handlinger i den hensikt i og faktisk ønske å skade noen andre. Om de forstår konsekvensene av det vet jeg ikke, men at barn kan ønske å gjøre andre vondt tror jeg er fult mulig. Kan jo ta et eksempel fra min egen barndom: Jeg var sjalu på min lillesøster som jeg syns fikk mer oppmerksomhet enn meg (typisk søsken), så derfor ødela jeg en leke jeg viste hun var glad i. Dette var klart en ond handling og jeg ønsket helt klart å skade søsteren min, ved at hun skulle bli lei seg. Andre ganger gjorde hun noe lignende mot meg: Påstod at jeg hadde gjort ting jeg ikke hadde, for da viste hun at jeg fikk kjeft og straff av foreldrene våre og at jeg ble lei meg. Enkelte ganger ønsket vi faktisk å såre og skade hverandre, ennå så små vi var. (Må nesten legge til at vi har verdens beste søskenforhold i dag )
Gjest Frk Åberg Skrevet 25. mars 2007 #19 Skrevet 25. mars 2007 Men jeg syns det er et stort skille mellom å gjøre andre vondt og at barnet er ondt i seg selv. Jeg tenker jo at normale barn bør kunne klare å skille mellom å skade andre og å gjøre gode gjerninger, mener ikke å nedvurdere dem fullstendig heller. Men likevel er de bare barn, og jeg mener vel at det her må være foreldrene som har det siste ansvaret, om man må plassere ansvar.
Gjest Tweek Skrevet 25. mars 2007 #20 Skrevet 25. mars 2007 Hva pokker får en guttunge på 11 åt til å voldta en guttunge på 6? Mens broren ser på? Nei dette var sykt og ekkelt! Stakkars barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå