Gå til innhold

Hvor i butikken er byggrynet..?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å prøve om byggryn kan brukes til noe fornuftig, selv om jeg har mine tvil, men jeg finner det ikke i butikken :forvirret: har lett mest der hvor det er mel og bakevarer, pleier det å oppbevares andre steder? Hvordan ser pakka ut, som en melpose eller pappeske?

(vet jeg kan spørre i butikken, men jeg kan jo spørre her også )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ser ut som en melpose (de små på 1 kg) og ligger sammen med andre typer mel og kornsorter, altså blandt bakevarene.

Skrevet

Takk for raskt svar :) Da får jeg gå ut fra at de ikke har det her, selv om det egentlig hører til det "lokale" kostholdet. Får huske å sjekke når vi handler i en større butikk.

Gjest Skrue McDuck
Skrevet

Av hel bygg kan du spire malt, og dette brukes i Esekielbrød (dyre helsekostbrød).

Og øl - men da må du varme opp maltet (i ulik grad avhengig av hvor mørkt øl du vil ha).

Skrevet

Jeg hadde store problemer med å finne en butikk som har byggryn, men fant det tilslutt i en skikkelig velassortert butikk.

Møllerens selger byggryn i en slik eske. Uansett skal det stå sammen med bakevarene.

Skrevet (endret)

Byggryn kan du bruke i supper (ikke bare norsk betasuppe), til "risotto" og i salater - denne uken skal jeg feks lage byggrynssalat med grillede grønnsaker, soltørkede tomater, pinjekjerner, friske urter og vinaigrette, og bruke som tilbehør til laksefilet.

Det har vært en del tråder om byggryn her inne - hvis du trenger idéer og oppskrifter kan du prøve et søk. :)

Endret av piaf
Skrevet

Takk for svar! Hadde vært interessant å prøve i en salat :)

Skrevet
Jeg hadde store problemer med å finne en butikk som har byggryn, men fant det tilslutt i en skikkelig velassortert butikk.

Snodig for sist jeg kjøpte byggryn var på Rema.

For øvrig bruker jeg mye kokte byggryn. Bl.a i stedet for ris, i salater, i supper og gryter og faktisk også med litt melk og syltetøy på til frokost. For å gjøre det litt enklere for meg selv koker jeg en hel pakke i slengen og fryser ned i porsjonspakninger.

Skrevet

Kanskje jeg skal høre om de kan ta det inn på den lokale Prix-en, da? Det kan jo hende de bare har sluttet å bestille inn hvis det er lite omsetning.

Skrevet
Kanskje jeg skal høre om de kan ta det inn på den lokale Prix-en, da? Det kan jo hende de bare har sluttet å bestille inn hvis det er lite omsetning.

Er du sikker på at de ikke har? Jeg tror nemlig aldri jeg har opplevd at en vanlig Rema/Rimi/Prix ikke har byggryn, men det står ofte litt bortgjemt og ikke nødvendigvis der man forventer å finne det. I tillegg er pakkene veldig uanselige, så jeg må nesten alltid spørre for å finne det første gang.

Skrevet

Jeg har i hvert fall sett ganske nøye etter flere ganger. Men skal kikke enda nøyere neste gang. har jo også tenkt at det er rart de ikke har - bor et sted det går mest av trauste varer, og de har ganske greit utvalg av mel og bakevarer... Kan oppdatere når jeg får løst mysteriet, men det kan nok ta sin tid siden jeg skal reise bort en uke :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...