Cæsar Skrevet 24. mars 2007 #1 Skrevet 24. mars 2007 Er så lei av disse kvisene som alltid-men i større eller mindre grad sitter i fjeset på meg. Trodde at når man passerte 30 burde sånt være en saga blott Jeg snakker ikke om et par, men mange kviser.. Har vært hos hudpleier et par ganger, og prøvd ganske mange renseprodukter og kremer, bruker nå MD-produkter men det tar ikke knekken på ulumskhetene det heller.. Er påpasselig med rens og smøring osv. Er det andre ting jeg kan prøve, har noen av dere erfaringer å dele? Føles lite greit i min alder kan du si...
Gjest Veronica Mars Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 Har du vært til lege for det da? Når du sliter så mye er det vel på tide å bruke sterkere midler.
kvinne_ Skrevet 25. mars 2007 #3 Skrevet 25. mars 2007 Set som er årsaken til mine urenheter er: -forurensing -stress -kosthold Når det gjelder kosthold hjelper det å drikke vann, ikke spise søtt og ikke drikke melk. I tillegg være påpasselig med rens av huden, men ikke ovedrive så man tørker ut huden. For meg har det også hjulpet med litt solarium innimellom. Dette må man selvsagt være varsom med, men et par ganger i løpet av vinteren skader ikke huden nevneverdig.
Saeria Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Jeg er 27 og har samme problemet. Min "sympatiske" lege mente jeg hadde god tid. Jeg var jo så ung. Dessuten hadde jeg vel ikke sett så mange på 40 med kviser! Men jeg er i gang med en ny type tetracykliner nå og venter på om de funker. Var jeg deg, ville jeg kommet meg til legen. De har normalt en fastsatt behandlingsstige med utvortes medikamenter først, så tetracykliner som er et bredspektret antibiotikum, dette kan kombineres med utvortes medikamenter som f.eks. basiron, dalacin eller skinoren. Sist på stigen er Roaccutan som er et A-vitaminsyrepreparat. Dette skrives kun ut av hudlege til de få som ikke får hjelp av noe annet og som har enten store acneproblemer eller den typen acne som gir arr og pigmentforandringer. Denne kuren er svindyr (får refusjon for en del på trygdekontoret) og for kvinner er det jevnlig sjekk for graviditet (fosteret kan ta skade). Dessuten må man følges opp av lege under hele kuren for å sjekke at leveren ikke tar skade. Det er mange andre bivirkninger også. Men såvidt jeg vet kan du kjøpe Basiron wash uten resept. Kanskje den kunne være verdt et forsøk, mens du venter på legetimen? Jeg sliter også med acne på øvre del av ryggen. Har slitt med dette i over ti år og jeg vet at det ikke føles greit å være såpass voksen og ha kviser. Jeg har ikke vist meg i hverken bikini eller singlet på alle disse årene. Jeg vil jo ikke at folk skal få mine heller udelikate hudproblemer rett i fleisen. Dessuten vet jeg at jeg hadde følt meg uvel med å være så "eksponert". Skikkelig kjipt er det. Har forøvrig byttet lege nå, siden han jeg hadde tydeligvis mente at jeg kunne gå med dette til jeg var 40. Tetracykliner er ikke nødvendigvis en mirakelkur. Det kan ta flere måneder før den virker og slutter man, vil problemene stort sett komme tilbake. Gir man blod må man ha en pause fra tablettene på minst 14 dager i forkant for givingen. Lykke til! Send meg gjerne en PM om du lurer på noe, bare vil lufte frustrasjoner eller hva det skulle være.
Wonders Skrevet 25. mars 2007 #5 Skrevet 25. mars 2007 (endret) (veldig morsom tekst Saeria ) ca 2% av den kvinnelige befolkningen i Norge har kviser i voksenalder oxo. Jeg har overproduksjon i talgkjærtlene, og det er ikke noe å gjøre med det annet enn å holde det i sjakk med en slags tetracyklin-tablett. Har gått på forskjellige typer tetracyklinkurer av varierende effekt, og gikk på Roaccutan i 6 mnd i 1997, det kom tilbake med ett hestekuren var avsluttet. Man må bare leve med dette, ... Har gått til hudekspert siden jeg var 17 og jeg fikk konger(stooooore kviser, som nesten aldri sprekker, på str med innsiden av håndflaten din...så ja...det er alvorlig.) Jeg er veldig arvelig belastet, brutter er blitt bedre, mens sisters ikke har noe... Endret 25. mars 2007 av M.P
Saeria Skrevet 25. mars 2007 #6 Skrevet 25. mars 2007 Jeg har ikke hatt problemer med konger, men har jevnlig flere acnebyller. Forholdsvis små i ansikt og større på ryggen. Jeg har en fet hudtype og begge mine søstre har slitt med det samme hudproblemet. Min yngste søster på 35 sliter litt enda. Selv er jeg 27 og dritt lei av å ikke kunne tusle på stranden i bikini om andre på min alder, eller i en singlet om sommeren når det er varmt. Det er kjipt å måtte gå med heldekkende topp med ermer. Jeg har nemlig litt problemer på overarmene også. Dumt at Roaccutan ikke hjalp deg M.P. Flere har jo fått god hjelp av dette preparatet, selv om noen har måttet ta to kurer. Men jeg antar en kur er slitsom nok. Selv håper jeg jo å slippe roaccutan, men nå er jeg godt i gang med en ny type tetracykliner og jeg venter fremdeles på effekten. Tilsammen har jeg gått på tetracykliner i over 15 mnd. Jeg håper min nye, kvinnelige, lege tar meg på alvor. Det er leit å ikke ha samme friheten som de med pen hud. Jeg misunner alle som har en glatt og fin rygg. En kvise eller to i ansiktet gjør ikke noe. Jeg har god make up som dekker uten å tette til porene, men på ryggen er det lite en kan gjøre utenom dekke til med klær. Det er heller ikke stas å la sambo se ryggen når den er på det verste, selv om han vet jeg sliter med huden. Det er jo ikke akkurat sexy.
cocco Skrevet 25. mars 2007 #7 Skrevet 25. mars 2007 (endret) Veldig mange har jo gode erfaringer med p-pillene Diane. Som egentlig ikke er p-piller, men et middel mot kviser med den bivirkningen at de også er et prevansjonsmiddel. Endret 25. mars 2007 av sjarmtroll
Saeria Skrevet 25. mars 2007 #8 Skrevet 25. mars 2007 Jeg vet, men jeg tåler ikke det ene hormonet som er i den.
Wonders Skrevet 21. april 2007 #9 Skrevet 21. april 2007 Ingen skal kunne tåle bivirkningene i p-piller, de er jo livsfarlige. Jeg kjenner det stikker litt inni meg når jeg ser helt glatt hud på skuldre og store ryggparti. Det er uoppnåelig i min situasjon, så det gjør litt ekstra vondt når man må ta av seg blandt disse poreminimaliserte menneskene ja...For jeg lar det jo ikke stoppe meg, jeg tilpasser meg heller. Bruker en topp som dekker der det er værst osv, det er jo forskjellig hele tiden. Jeg har oxo en krem her som jeg fikk fra hudspesialisten min, og den er god, Differin 1 mg/g, adapalen. Ellers bruker jeg nå Tetralysal 300 mg, det er en form av tetracyklin, bare mildere for meg med like god virkning... Veldig dyr medisin, men effektiv... Disse to kostet rundt 600 kr, for bare 6 mnd!
Saeria Skrevet 22. april 2007 #10 Skrevet 22. april 2007 Jeg går på tetralysal nå og jeg ser fremdeles helt for jævlig ut på ryggen. Men den nye legen min mente jeg burde henvises til hudlege mtp. Roaccutan. Hun fikk hele behandlingshistorikken min og mente at dette var siste alternativ. Jeg har vært under forskjellige behandlinger i årevis. Så nå venter jeg rett og slett bare på time og håper at jeg kan få prøve Roaccutanen og at den virker uten å gi meg for mange bivirkninger. Jeg tilpasser meg klart jeg og når jeg er ute, men enkelte ganger er det faktisk fryktelig varmt selv når jeg bare har på meg en topp med ermer. Har jeg singlet på så vil mye av hudproblemene mine vises og jeg har ikke noe lyst til å eksponere meg sånn. I går var sambo og jeg på bursdagsfest som ble holdt i voksenavdelingen på et badeland. Vi var de eneste uten badetøy og ikke pokker om jeg hadde intensjoner om å spankulere lettkledd foran en masse fremmede folk. Da var det like greit at jeg ikke ønsket å kjøpe meg badetøy til en halv formue før festen. Når en har 70E i cupen blir jo badetøyet straks litt dyrere. Det var litt trist uansett å ikke kunne hoppe oppi den varme jacuzzien med de andre. Nå er det som sagt bare venting for min del før jeg kommer til hos en spesialist, så får jeg ta det der fra og håpe at jeg kan kjøpe meg en fin bikini og bade i offentligheten til neste år.
Wonders Skrevet 22. april 2007 #11 Skrevet 22. april 2007 Kan tenke meg det var kjipt å sitte på sidelinjen ja... Jeg er ofte på badeland, der er det ikke så mange som tenker på skjønnhet asså. Kommer uten sminke og i en vanlig badedrakt. Kviser får være kviser gitt. Selv de som er store som neilene mine . Jeg kan bare stå for hva jeg selv og min storebror har har opplevd med bruk av Roaccutanen i 6 måneder, den kostet 13.000 kr og var innmari effektiv når det stod på. Og som forventet ble jeg like dårlig rett etter at jeg sluttet. Det ble ikke broren min. Om du velger hestekuren så sørg for å vær under oppsyn. Og pass på tankene dine, man kan begynne å føle seg nedstemmt sakte men sikkert, og det kan være skummelt når man er ung...Samme hva du velger, så håper jeg det hjelper deg Saeria
Saeria Skrevet 22. april 2007 #12 Skrevet 22. april 2007 Depresjon vet jeg godt hva er og jeg kjenner igjen faretegnene. Det er klart at jeg skal sørge for god oppfølging. Noe annet er uaktuelt. Da er det godt at jeg har opplevd veldig mye i forhold til mange på min alder og mange som er langt eldre, for da vet jeg hvertfall når jeg bør se et blinkende rødt lys i hodet mitt. Men jeg avventer alt. Mener spesialisten at jeg vil ha nytte av noe annet, så skal jeg prøve det.
Wonders Skrevet 23. april 2007 #13 Skrevet 23. april 2007 (endret) Fornuftig Endret 23. april 2007 av M.P
Gjest SuperMoo Skrevet 23. april 2007 #14 Skrevet 23. april 2007 Jeg er 28 og har slitt med kviser i ansiktet og på ryggen siden tenårene. Men med hjelp av benzoyl peroxide har huden min blitt mye bedre. Jeg snublet over denne siden. Har ikke fulgt det opplegget til punkt og prikke da det ble litt for voldsomt for min hud. Men det har hjulpet veldig, og ikke koster det en formue heller. Jeg bruker en antibakteriell ansiktsvask fra Boots, Panoxyl og en fuktighetskrem fra Nivea. Verdt et forsøk!
Gjest schakra Skrevet 24. april 2007 #15 Skrevet 24. april 2007 Er så lei av disse kvisene som alltid-men i større eller mindre grad sitter i fjeset på meg. Trodde at når man passerte 30 burde sånt være en saga blott Jeg snakker ikke om et par, men mange kviser.. Har vært hos hudpleier et par ganger, og prøvd ganske mange renseprodukter og kremer, bruker nå MD-produkter men det tar ikke knekken på ulumskhetene det heller.. Er påpasselig med rens og smøring osv. Er det andre ting jeg kan prøve, har noen av dere erfaringer å dele? Føles lite greit i min alder kan du si... ← Hei. Husk at mange av acnemedisinene har alvorlige bivirkninger. Tetracykin gir bl.annet overfølsomhet for sol,samtidig som du får en rosa farge i huden. Når man er så voksen som du kan det ha noe med næringsopptaket å gjøre. Hvis jeg var deg ville jeg vurdere alternativ behandling. Hva med laserbehandling?
Saeria Skrevet 24. april 2007 #16 Skrevet 24. april 2007 Den overfølsomheten for sol, slår seg ofte ut i at en blir litt tørr i øverste laget i huden. Rosafarge har jeg ikke opplevd. Ei heller står det noe om næringsopptak i pakningsvedlegget på de typene tetracykliner jeg har prøvd. Men klart at det kan være nyttig med laser.
Elbereth Skrevet 25. april 2007 #17 Skrevet 25. april 2007 Gode klemmer til dere som sliter sånn med huden! Hadde de samme problemene til jeg fikk mitt første barn og deretter begynte på p-piller. Da ble problemet med ryggen helt borte, ansiktet ble nesten bra. Nå er jeg snart 40 og har sluttet med p-pillene, og gjett hvem som ble kvisetryne Etter ett år nå så begynner det å bedre seg, men ferskenhud får jeg visst aldri. Lykke til, jenter!!!
Saeria Skrevet 28. april 2007 #18 Skrevet 28. april 2007 (endret) Takk. Håper huden din og blir fin igjen. Endret 28. april 2007 av Saeria
katla Skrevet 28. april 2007 #19 Skrevet 28. april 2007 Dette høres helt for j.... ut! Dere har min sympati. Jeg har en jobb hvor jeg er i kontakt med endel ernæringsfolk. De som prediker steinalderkosthold (ikke brød, sukker og annet karbo) nevner ofte hudproblemer i forbindelse med karbohydratrikt kosthold. De peker bla på at blant endel folkeslag verden over som lever på proteinrikt kosthold er kviser ikke-eksisterende. Hadde jeg vært kvisete som 30-40 åring hadde jeg nok forsøkt å legge om kosten og se om ikke et sukkerfritt, karbofattig kosthold kunne være løsningen.....
Debra Skrevet 28. april 2007 #20 Skrevet 28. april 2007 Set som er årsaken til mine urenheter er: -forurensing -stress -kosthold Når det gjelder kosthold hjelper det å drikke vann, ikke spise søtt og ikke drikke melk. I tillegg være påpasselig med rens av huden, men ikke ovedrive så man tørker ut huden. For meg har det også hjulpet med litt solarium innimellom. Dette må man selvsagt være varsom med, men et par ganger i løpet av vinteren skader ikke huden nevneverdig. ← ingen kliniske bevis på at kosthold påvirker huden og fører til kviser. kviser kan komme av overproduksjon av mannlige kjønnshormoner, som vi damer har noe av. ved for mye av dette kan det føre til økt talgproduksjon og resultere i mer kviser. for å påvireke dette hormonet ksan man for eks. bruke p pillen diane , som inneholder et anti androgen hormon og østrogen og for å hemme overproduksjon av talg så er det lurt å prøve ylang ylang fra decleor som har en 93 prosent normaliserende virknig på dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå