Gjest Livredd Skrevet 27. februar 2003 #1 Skrevet 27. februar 2003 Jeg fikk i forrige uke et tilbud (som var til alle kvinne mellom 25 og 40?) om at de anbefalte at man skulle bestille time for å ta celleprøver av underlivet. Personlig har jeg aldri vært til en slik undersøkelse noen gang og er livredd for å gjøre det. Jeg er redd både for det som skal skje og om det skulle være noe unormalt ved meg. Er det noen som kan komme med noen gode råd omkring dette eller som har egne erfaringer de kan hjelpe til med. Er dette noe absolutt alle leger gjør slik at man bare kan bestille vanlig legetime, eller må man til en spesialist? Er det mange av dere som aldri har tatt en slik prøve?
Damien* Skrevet 27. februar 2003 #2 Skrevet 27. februar 2003 Det finnes sikkert mange som har aldri tatt prøven og MANGE som tar testen hver 2. år. Jeg fikk tilbudet og ,men har aldri tatt prøven i Norge...det blir litt spennende... Jeg skal til min fastlege selv om han er mann.. :o alle leger gjør det,tror jeg??!! Men slapp av,du er ikke den eneste!!!!Det er viktigt å ta denne testen.
Gjest care Skrevet 27. februar 2003 #3 Skrevet 27. februar 2003 Celleprøven bør tas hver gang man er hos gynekolog. Jeg tar den for å være på den sikre siden. Hvis man ikke tar celleprøven må man jo bare leve i uvisheten og det er ikke en forlokkende tanke.
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2003 #4 Skrevet 27. februar 2003 dette har vært oppe før. kan jo tilføye at denne undersøkelsen ikke er så mye mer omfattende enn en vanlig gu. eneste forskjellen er at legen skraper litt celler fra livmortappen din med et spesialredskap mens speculum er inne. ellers kan du lese her: http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=23524 *ravna*
Gjest Livredd Skrevet 27. februar 2003 #5 Skrevet 27. februar 2003 Vel, jeg har aldri vært til en vanlig underlivsundersøkelse heller jeg, så jeg aner ingenting om det. Kan man gjøre begge disse to tingene samtidig?
Gjest care Skrevet 27. februar 2003 #6 Skrevet 27. februar 2003 Ja, man kan gjøre begge ting samtidig og det er ikke vondt. :blunke:
Linsi Skrevet 27. februar 2003 #7 Skrevet 27. februar 2003 Jo, det er vondt... Men viktig, og det går jo fort over da!
Damien* Skrevet 27. februar 2003 #8 Skrevet 27. februar 2003 Noen ganger har jeg vondt men vanligvis ikke.
Gjest Diva Skrevet 27. februar 2003 #9 Skrevet 27. februar 2003 Smerte er så individuelt. Å si at det gjør eller ikke gjør vondt, blir på en måte litt feil. Jeg understreker at dette er viktig (sånn til du som begynte tråden), og må gjøres uansett, hvis man skal være oppdatert med sin egen helse. Noen synes det er vondt, andre føler bare et ubehag og andre igjen synes ikke at de har noen problemer med undersøkelsen. Jeg var selv på gu (med celleprøve) her om dagen og jeg gruet meg inderlig jeg også. Selv om jeg har jobbet hos gynekolog og vet om mye av hva som foregår og hvordan det foregår, så var jeg så j**** nervøs og redd,- for at hun skulle finne noe galt, for at det gjorde vondt, osv.... Men da jeg kom dit, gikk alt så mye bedre. Hun var flink og rask, og det ble ikke unødig mye smerte / ubehag som hos forrige lege.... Etterpå,- ja,- da følte jeg meg lettet! Jeg svevde på skyer! Og humøret var på topp : - ) Herlig å være ferdig med dette og det er et år igjen til neste gang (jeg foretrekker gu en gang per år,- men celleprøve sies å være nok å ta annet hvert år). Klart mange er nervøse for celleprøve og da jeg jobbet hos gynekolog fikk jeg fikk mange fortvilte telefoner fra kvinner i alle aldre som fortalte at de gikk og gruet og gruet og var nervøse for celleprøvene. Men de fleste synes dette er en trygghet og en indikator om de er friske eller ikke. Dessuten vil jeg nevne at celleforandringer i seg selv ikke er farlig eller skummelt. Celleforandringer kan alle ha / få i løpet av livet. Det som da skjer hos legen, er at man tar en ny celleprøve etter tre måneder, og så hvis denne er bra, da etter 6 måneder osv... Har man celleforandringer flere ganger på rad, skal man ta disse litt oftere, for å sjekke at det ikke er noe patologisk / ondartet / skummelt. Det er mange forskjellige nivåer av celleforandringer og i mange tilfeller betyr disse ingenting. Man må bare følge mer med og ta prøver litt oftere en stund. Dette freaker ut endel, men det trenger ikke å være farlig. Det er viktig å ha et godt mot, ikke grue seg lenge før timen. Det har jeg til vane for å gjøre, men nå klarte jeg å fortrenge det. Det holder å grue seg de siste 10 minuttene. Det gjør også saken lettere (for min del). Det er også viktig å ha en god lege / gynekolog man stoler på og føler seg tilfreds med,- så langt det går an i allefall. Spørre venner og bekjente om tips til flinke gynekologer eller bare prøve å ta en tilfeldig valgt... Og,- man kommer gjerne over en terskel etter den første gu-undersøkelsen, og da blir de neste gangene (for mange) litt lettere. Venter selv spent på svar på celleprøven og regner med at det ikke er noe unormalt. Skulle det være noe, er jeg GLAD for å vite det og kunne behandle / forebygge / bli utredet før det har gått for langt. Jeg vet ikke med dere, men jeg hater å ikke vite.... Celleprøver er viktig ! Ingen grunn til å ikke ta dem! Du / dere som gruer for dette : Dere er ikke alene i hvertfall. Det er svært vanlig å være litt engstelig for dette. Men det er rett og slett bare for sikkerhets skyld, og det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. For å oppsummere litt småstatistikk fra mitt eget arbeid : jeg satt og registrerte prøvesvar ofte, og mye celleprøver,- > det var svært få alvorlige tilfeller! Det er ikke særlig dekkende for den kvinnlige befolkningen i Norge, men det er kanskje likevel noe å tenke på ? Lykke til :D Klemmer fra Diva :stortsmil:
Anie Skrevet 27. februar 2003 #10 Skrevet 27. februar 2003 Dette er også et brev jeg fikk for en tid tilbake, og det tok sin tid før jeg fikk bestilt time hos min vanlige lege. Nå er det riktignok ikke selve "testen" jeg gruer meg til - men svaret den evt vil komme med. Det har vært familie medlemmer som har dødd av kreft - så jeg er ikke så høy i hatten for å ta den testen. Noen ganger er det bedre å gå i det uvisse :-?
Gjest Anonymous Skrevet 27. februar 2003 #11 Skrevet 27. februar 2003 ta den testen! min venninne som før jobbet ved gyn på et sykehus har røsket litt opp i meg også. hun kunne fortelle om mange kvinner som kunne vært reddet om de hadde prioritert å undersøke seg oftere. istedenfor dør de av kreft i f.eks livmorhalsen før de blir 40. man kan trygt si at de ikke lever i lykkelig uvitenhet lenger. *ravna*
Gjest Livredd Skrevet 28. februar 2003 #12 Skrevet 28. februar 2003 Men hvis jeg synes det virker bedre å gå til en gynekolog å gjøre dette enn en vanlig lege, hvor kan jeg finne en gynekolog? Ellers må man ha henvisning fra lege for å gå til en gynekolog? Jeg ville følt meg mye tryggere på at noen litt mer profesjonelle skulle gjøre dette enn en ”vanlig” lege. Forøvrig takker jeg for alle svar, spesielt til Diva.
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2003 #13 Skrevet 28. februar 2003 du finner nok privatpraktiserende gynekologer på de gule sidene. fordelen er at du får time raskt, og at du kan få time på ettermiddag/kveld. du trenger ikke henvisning fra lege. ulempen er at du betaler fire ganger så mye for undersøkelsen som en fastlege kan gjøre like bra. *ravna*
Gjest Diva Skrevet 28. februar 2003 #14 Skrevet 28. februar 2003 Kjære Livredd For det første : Flott at du satte pris på informasjonen min Det var bare hyggelig å kunne hjelpe! Er helt enig med *ravna*. Det er bare å gå og sjekke gule sider. Ring rundt og hør om når du kan få en time som passer deg. Du gjør et godt valg i å dra til en spesialist. Det er mange som føler seg ukomfortabel med en allmennlege som tar gu-prosedyrer. Blant annet jeg..... Det er DITT liv og DIN helse, (og DU som betaler) ergo DINE valg :D Håper du kommer deg til undersøkelsen! Tro meg,- alt blir så mye bedre når man får sjekket om man er frisk :D Evt. får tatt ondet ved roten. Synes du er flink jeg. Du er redd for evt følger ved undersøkelsen, og likevel tar du i et tak og snakker med oss her på KG for å høre meninger og erfaringer. Mange i din situasjon tør ikke å tenke på det engang og unngår leger og undersøkelser for enhver pris. Jeg er kjempeglad for at du har tatt det første skrittet. Gleder meg som både privatperson og helsepersonell : - ) Masse lykkeønskninger og klemmer fra Diva : - ) *sender positive vibber*
Gjest sexysadie Skrevet 1. mars 2003 #15 Skrevet 1. mars 2003 Alt blir en "vane"; jeg er mye plaget med celleforandringer og må inn hver 3 mnd for å gjøre mitt "fornødne".
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2003 #16 Skrevet 1. mars 2003 Alt blir en "vane"; jeg er mye plaget med celleforandringer og må inn hver 3 mnd for å gjøre mitt "fornødne". Kan dette skyldes ditt hyperaktive sex liv?
Gjest Diva Skrevet 1. mars 2003 #17 Skrevet 1. mars 2003 Kan dette skyldes ditt hyperaktive sex liv? Å herregud! Celleforandringer trenger ikke ha noe med en persons sexliv å gjøre! Les medsinske tidsskrifter og lær! Du kan spare deg for slike ekle antydninger ! Typisk gjester! :evil:
Gjest Livredd Skrevet 6. mars 2003 #18 Skrevet 6. mars 2003 Tusen takk for alle svar. Jeg skal manne meg opp litt videre og så kontakte en gynekolog for en time, så får det ikke hjelpe om jeg må betale litt ekstra. Jeg vil som sagt føle meg mye mer vel med å gjøre dette hos noen som er eksperter på området. Har hørt rykter om at man må ha rekvisisjon fra lege for å gå til gynekolog, men jeg får bare prøve å finne et sted de tar i mot folk.
Damien* Skrevet 6. mars 2003 #19 Skrevet 6. mars 2003 Good luck,jeg kommer nettopp fra legen,det er ikke hyggelig men det må bli gjort...
Gjest sexysadie Skrevet 6. mars 2003 #20 Skrevet 6. mars 2003 Kan dette skyldes ditt hyperaktive sex liv? Nei, dette er arvelig, min bestemor døde av livmorkreft og mor har fått fjernet sin, så det er en bedre føre var politikk som kan for det. '
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå