Maja_83 Skrevet 24. mars 2007 #1 Skrevet 24. mars 2007 Lurer på om noen vet hvorvidt man må ha jobbet ut prøvetiden i jobben før man kan få innvilget boliglån? Eller spiller det ingen rolle så lenge man bare har kontrakt med en fast arbeidsgiver..?
Alexandra Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 Hvorvidt du er i prøvetiden er ikke avgjørende for bankene. De er viktigere at du har god inntektshistorikk, sakbehandleren ser det på en kredittsjekk av deg og vurdere de tre siste årene. De legger også størrelsen på inntekten og betalingsevne til grunn for lånet ved høye lån. F.eks kan du låne 3-4 ganger bruttoinntekten din minus gjeld, men hvis lånebeløpet er veldig høyt vil søknaden likevel bli avslått hvis du ikke kan betjene det ut i fra forbrukersatsene til SSB. Ønsker deg lykke til!
Gjest KATTAstrofe Skrevet 25. mars 2007 #4 Skrevet 25. mars 2007 Jeg hadde ikke begynt å jobbe da vi fikk lånet. Hadde bare med papir som viste at jeg hadde jobbtilbud stående, og det holdt for banken
Hobgoblin Skrevet 26. mars 2007 #5 Skrevet 26. mars 2007 Jeg jobber i et engasjement, og allikevel fikk vi lån på min inntekt...
Maja_83 Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2007 Virker som det blir lettere og lettere å få lån til bolig om dagen, så da er det jo et håp for oss også.
Gjest Deception Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Virker som det blir lettere og lettere å få lån til bolig om dagen, så da er det jo et håp for oss også. ← Poenget er jo at dere må kunne dokumentere betalingsevne til å kunne betjene gjelden, og en renteoppgang. "Regelen" om fast jobb virker å vike mer og mer, det er gjerne andre ting som tas inn i betraktning, for eksempel hva slags utdanning man har.
Gjest Eir Skrevet 26. mars 2007 #8 Skrevet 26. mars 2007 Mitt inntrykk er at det varierer fra bank til bank, hvor mye de legger vekt på det. I tillegg sier de gjerne at du helst skal være ferdig med prøvetid, men hvis alt annet ser stabilt ut har det ikke så mye å si likevel. Dersom man er ett par som skal låne ser de også litt mer mellom fingrene med at den ene nettopp har kommet i jobb.
MsRP Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 Det er ikke noe problem i det hele tatt å få lån nå for tiden. Jeg har aldri behøvd å bevise at jeg har jobb, og de har bare tatt mitt ord på hva jeg tjener. Så det som er viktig her er jo at du tar det ansvaret selv siden ikke banken gjør det, at du vet med deg selv at du kan klare det lånet du har tenkt å ta! For ikkeno' er verre enn å bli sittende med alt for stor gjeld, da blir det sånn at man må snu på hver krone, og det er KJEDELIG!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå