Gjest Chrizzy Skrevet 24. mars 2007 #1 Skrevet 24. mars 2007 (endret) Uffa meg. Var på kiosken i sted og skulle handle smågodt med min yngste. Der traff jeg på to klassekompiser til min eldste sønn, de går i 3. klasse. Der kosta det 15 kroner pr hegto smågodt. Jeg snakket med disse ungene og la merke til at de sprang frem og tilbake for å veie, de hadde bare 10 kroner eller noe. Jeg fortalte om et annet sted de kunne dra til neste gang de skulle kjøpe godt, der de selger ferskt og kjempegodt smågodt til bare 5,90 kroner hegto, Europris. Da sier den ene til meg - Nei, vi drar ikke og handler på slike steder som Europris og Sparkjøp vi. Jeg har lagt merke til at de som er her på besøk/bursdag samtaler om hvor mye den nye bilen de skal kjøpe koster, hvor mye de nye skoene koster, hvor mange gir man MÅ ha på en sykkel osv. Jeg har også fått med meg via omveier at min sønns klasse allerede i 2. klasse stakk seg ut i så måte, fordi barna allerede da var veldig opptatt av hva alle hadde, eiendeler og merkeklær. Jeg får vondt i magen jeg! Og jeg mener at det kun er foreldrenes skyld! Edit: At de kunne gå å handle der en annen dag, for det var altså stengt nå. Endret 24. mars 2007 av Chrizzy
Gjest Pet Skrevet 24. mars 2007 #2 Skrevet 24. mars 2007 Hvorfor kjøpte ikke du smågodtet på Europris til 5,90?
Gjest Pet Skrevet 24. mars 2007 #3 Skrevet 24. mars 2007 Fordi det stengte klokka 6. Vi var på skitur før det og rakk ikke! He he, den fikk du ikke ← Hvorfor sa du at de andre ungene kunne gå dit, da? Fikk inntrykk av at du tipset dem om å gå et annet sted fordi de bare hadde ti kroner?
Gjest Chrizzy Skrevet 24. mars 2007 #4 Skrevet 24. mars 2007 Hvorfor sa du at de andre ungene kunne gå dit, da? Fikk inntrykk av at du tipset dem om å gå et annet sted fordi de bare hadde ti kroner? ← Småprat, jeg kjenner jo de ungene. Tenkte at neste gang de har bare 10 kroner, så kan de gå dit å handle. I utgangspunktet handler ikke dette om Europris, kroner og klokkeslett. Det jeg tenkte på var at jeg blir litt dårlig inni meg av at så små barn allerede er så snobbete...
Gjest Pet Skrevet 24. mars 2007 #6 Skrevet 24. mars 2007 He he, den fikk du ikke ← Tror du jeg er ute etter å ta deg, eller? Småprat, jeg kjenner jo de ungene. Tenkte at neste gang de har bare 10 kroner, så kan de gå dit å handle. I utgangspunktet handler ikke dette om Europris, kroner og klokkeslett. Det jeg tenkte på var at jeg blir litt dårlig inni meg av at så små barn allerede er så snobbete... ← Det kan jo hende at foreldrene til disse ungene av en eller annen grunn ikke handler på Europris og at det er derfor ungene sa det? Å kalle så små unger snobbete synes jeg er litt drøyt. Jeg liker ikke Remabutikken her vi bor og det vet sønnen min veldig godt. Kan godt hende han har sagt til noen at vi ikke handler på Rema. Grunnen til at jeg ikke handler der er dårlig utvalg og skitt, ikke snobberi.
Gjest Chrizzy Skrevet 24. mars 2007 #7 Skrevet 24. mars 2007 Smågodtet på europris er jo dritvondt! ← Her har de fått en helt ny type. Den er ferskere enn den jeg kjøper til 15 kroner. Snakket med han i kassa om det, han sa det gikk så mye av det at ingenting rakk å bli gammelt. Før var den ekkel, stygg og hard...
Gjest Chrizzy Skrevet 24. mars 2007 #8 Skrevet 24. mars 2007 (endret) Tror du jeg er ute etter å ta deg, eller? Det kan jo hende at foreldrene til disse ungene av en eller annen grunn ikke handler på Europris og at det er derfor ungene sa det? Å kalle så små unger snobbete synes jeg er litt drøyt. Jeg liker ikke Remabutikken her vi bor og det vet sønnen min veldig godt. Kan godt hende han har sagt til noen at vi ikke handler på Rema. Grunnen til at jeg ikke handler der er dårlig utvalg og skitt, ikke snobberi. ← Ja, klart det kan være slik som du sier. Men jeg tror ikke det, særlig fordi han sa - Nei, vi drar ikke og handler på slike steder som Europris og Sparkjøp vi. Jeg tror den gutten er skikkelig snobbete allerede i en alder av 8 år, og jeg mener at det er foreldrene som gjør han til det. Endret 24. mars 2007 av Chrizzy
Gjest Skrevet 24. mars 2007 #9 Skrevet 24. mars 2007 Vet godt at det finnes utrolig mange snobbete unger.. Har selv vært borti unger som blir mobbet i 1-2 klasse fordi de ikke bruker klær som koster veldig mye. Unger blir veldig bortskjemt for tiden og de lærer jo av foreldrene. Får sjokk når unger i barneskole alder ser stygt på andre jevnaldrende og sier stygge ting om de fordi de har helt normale klær som ikke er noe tydelig merke.
Orestes Skrevet 24. mars 2007 #10 Skrevet 24. mars 2007 Jeg kjøper heller ikke snop på "slike steder som Europris" jeg. Det er ene og alene fordi jeg har dårlig erfaring med det, og får hetta bare jeg ser neonfargene på vingummien lyse mot meg. Så om de har fått ny type eller ei, så skal det litt til før jeg får meg til å plukke smågodt der. *urk* Men nå handlet ikke tråden om snop da. Ingen tvil om at mange unger plukker med seg ufyselige holdninger fra opphavet. Kjipt, men ikke så mye å gjøre med annet enn å prøve få egne unger til å skjønne at det ikke er buksemerket som bestemmer hvordan personen inni buksa er, liksom.
Gjest Tweek Skrevet 24. mars 2007 #11 Skrevet 24. mars 2007 Jeg irriterer meg over folk som bare må fortelle deg hvor mye det kostet.. Kan de ikke bare si at jeg kjøpte en dritfin bukse i dag som er myte mer naturlig enn så si jeg kjøpte en dritfinbukse i dag til 800 kr. Min lillebror går i 9.kl og vi bor på "den rette plassen på den rette siden av byen" og mange av kameratene hans og de aller fleste på ungdomsskolen veldig opptatt av hva ting koster, og hva de har på seg osv.
mr. louis Skrevet 24. mars 2007 #12 Skrevet 24. mars 2007 Både foreldre og avkom er ofre for moteindustrien. Særlig de som er manipulert til å tro at visse dyre merker er svært så viktige å ha. De mobber de som ikke har de dyre merkeklærne, men vet ikke at de selv er ofre og bittesmå tragiske brikker i en hundre-milliard industri.
Gjest Frysepulver Skrevet 24. mars 2007 #13 Skrevet 24. mars 2007 Det kan jo hende at disse barna ikke visste at de har fått ferskere godteri på Europris da? Jeg har i grunn forståelse for at man ikke nøsker å bruke den siste tieren sin på hardt godteri som har ligget i månedsvis...
Orestes Skrevet 24. mars 2007 #14 Skrevet 24. mars 2007 Det snopet jeg har vært utsatt for derfra bar ikke preg av å ha ligget lenge, det bare smakte helt grusomt. Mer syntetisk og uggent enn annet smågodt.
miow Skrevet 24. mars 2007 #15 Skrevet 24. mars 2007 Handlet denne tråden om smågodt, eller har jeg misforstått? Tror dette var et eksempel, og jeg skjønte poenget til trådstarter. Og er enig.
Gjest Pax Skrevet 24. mars 2007 #16 Skrevet 24. mars 2007 Handlet denne tråden om smågodt, eller har jeg misforstått? Tror dette var et eksempel, og jeg skjønte poenget til trådstarter. Og er enig. ← Jeg også.
Orestes Skrevet 25. mars 2007 #17 Skrevet 25. mars 2007 Handlet denne tråden om smågodt, eller har jeg misforstått? Tror dette var et eksempel, og jeg skjønte poenget til trådstarter. Og er enig. ← Parallelldiskusjon. Kan du ikke multitaske?
Gjest Tweek Skrevet 25. mars 2007 #18 Skrevet 25. mars 2007 Nei, tråden handler om at unger er "for gode" til å handle på billig butikker á la europris, nille osv. Chrizzy kom med et forslag om europris, men det var for gode for den billigbutikken. Dette handler ikke om at godteriet der er ekkelt.
Gjest Chrizzy Skrevet 25. mars 2007 #19 Skrevet 25. mars 2007 Nei, tråden handler om at unger er "for gode" til å handle på billig butikker á la europris, nille osv. Chrizzy kom med et forslag om europris, men det var for gode for den billigbutikken. Dette handler ikke om at godteriet der er ekkelt. ← Nemlig! Om godteriet der er godt eller ikke betyr ikke noe. Gutten sa tydelig -Slike steder som Europris og Sparkjøp. Må alikevel legge til at "soppene", den engelske karamellen og teabrikene ser akkurat likens ut og smaker akkurat likens som de til 15 kroner. Jeg kjøper selvfølgelig ikke blåe og lilla greier...
Eliza Doalot Skrevet 25. mars 2007 #20 Skrevet 25. mars 2007 Barn er et produkt av sine foreldre, og har de en eller annen gang plukket opp at foreldrene ikke liker den typen butikker, kopierer de den holdningen. Jeg tror ikke det har så mye med å gjøre om de faktisk er snobbete eller ikke, men derimot at de har lært å ikke like butikken gjennom foreldrene. Det er ikke deres følelser, men en kopi av foreldrenes. Og jeg ser egentlig ikke problemet? Hvis guttene er villige til å betale mer for mindre så går da ikke det utover noen? Problemet med snobbet barn har vel mer med den summen penger foreldre er villige til å bruke på barna sine å gjøre, uten at de samtidig lar barna forstå sammenhengen mellom pris og mengde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå