Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg innbiller meg at jeg har svaiere rygg enn normalt, uten at noen har kommentert dette på noen måte, verken lege eller venner. Føler at jeg har ganske svai rygg som går innover før man kommer til rompa mi, som da går utover. Dårlig forklart men ... Om jeg går mye f.eks i byen kjenner jeg det veldig godt i korsryggen, og noen ganger har jeg (veldig sjeldent, heldigvis) har jeg veldig vondt i ryggen når jeg legger meg på ryggen, og prøver å få korsryggen ned i gulvet/senga, men føler jeg ikke får det til...

Høres det ut som jeg har for svai rygg, og kan man gjøre noe med dette?

Prøvde å finne bilde på nettet av lik rygg som min for å illustrere, men fant ikke :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har svai rygg. Har alltid hatt det.

Jeg har hatt litt problemer med ryggen grunnet dette. Det som hjelper meg best er lett trening av rygg og mage. Ryggen er fortsatt svai, men blir ikke så vondt når det er mer muskler der.

Skrevet

Jeg anbefaler deg å begynne med yoga og pilates for å slippe problemene du har med ryggen din.

Jeg har selv supersvai rygg, og det eneste som har hjulpet på problemene er slik trening som nevnt. Man trener både styrke og bevegelighet på samme tid, og det er det som er så bra med den type trening.

Vanlig styrketrening har på meg bare forsterket problemene, da man ikke får trent inn den viktige bevegeligheten samtidig.

Yoga og pilates er suveren til å få trent den viktige kjernemuskulaturen slik at holdningen din blir bedre og muskulaturen ikke blir så lett anspent. :)

Skrevet

Jeg har også det, og det har kiropraktor bekreftet. Pilates, mage/ryggtrening og yoga er god trening. Jeg har fått forbud mot hopp og sprett trening som step og aerobic, for da går det bare ut over ryggen. Jeg går jevnlig til kiropraktor (en gang hver andre til tredje måned) og hun knekker meg opp. Det har hjulpet noe enormt!

Skrevet

Jeg har også svai rygg, merker vel egentlig ikke så mye til det i hverdagen, bortsett fra at rompa blir ekstra utstående :ler: Ellers merket jeg det veldig under graviditeten - da slet jeg med ryggen.

Skrevet

Tøy på forsiden av hofta. Dvs hofteleddsbøyeren. Det er egentlig ganske logisk. Når disse blir korte drar de bekkenet fram og du blir mer svai. Jeg er plaget med det samme og dette, i kombinasjon med trening, hjelper. Fått beskjed om dette fra fysioterapeut. Tøy litt hver dag eller etter trening. :)

Skrevet

Hos meg er det selve ryggraden som er for svai og nerver i bekkenet kommer i klem. Det hjelper med kiropraktor og litt trening.

Skrevet

Det har jeg også. Drev med rytmisk sportsgymnastikk i 10 år, og slet veldig med ryggen. Brukte masse penger på manuellterapaut på NIMI, og måtte trene med et slags korsett. Jeg tok ut all bevegelighet nederst i korsryggen, slik at den ble overbelastet.

Som du beskriver, fikk jeg også vondt i ryggen av å gå mye, f.eks på kjøpesenter. Fikk daglig massasje av mamma i flere år, uten at det hjalp. Manuellterapi var heller ikke til hjelp.

Redningen ble da jeg begynte på videregående på danselinja. Vi hadde en veldig flink lærer i jazz, som brukte mye pilates ettersom hun selv har vært skadet. I rytmisk sportsgymnastikk hørte jeg ofte trenerne snakke om senter, uten at jeg tenkte noe videre over det. Visste ikke hva det var engang. Jazzlæreren min snudde om på det. Vi lærte hvor utrolig viktig det er å styrke opp de indre magemusklene - sentermusklaturen. Etter noen måneder med henne som trener, var smertene fullstendig borte. Jeg hadde begynt å tenke over det med å holde senter i hverdagen, f.eks når jeg gredde eller vasket håret. Ofte svaier man når man gjør dette, ubevisst. Nå passer jeg på at jeg skyver bekkenet på plass, holder senter. Nå går det av seg selv, tenker ikke over det engang. Har ikke hatt vondt en eneste gang etter at jeg begynte å styrke opp denne musklaturen.

Anbefaler deg på det sterkeste å begynne med pilates! Der er det utrolig mye fokus på senter og styrke av de indre magemusklene. Når man er veldig svai i ryggen, er det vanlig å ta ut bevegeligheten der, og "hvile" på korsryggen. Styrker du sentermusklaturen, fjerner du denne belastningen på nederste del av ryggen, magemusklaturen holder deg oppe.

Lykke til :)

Skrevet

Ser du har fått endel råd her, men jeg har lyst til å kommentere enda litt mer jeg..

Lordose er den medisinske betegnelsen på svaien i korsryggen, og er noe alle har i mer eller mindre grad. Når man betegner seg som svai i korsryggen er det som regel fordi man har en økt lordose(svai), ift "gjennomsnittet". Normalspekteret er derimot stort, og det er først når det gir plager at det gir grunn for bemerkning fra helsepersonell (ift til det at ingen hadde kommentert svaien din).

For å finne behandling når det oppstår smerter i ryggen må man først vite hva som skaper smertene, og altså hvilke strukturer i ryggen de kommer fra. Det er derfor ikke bare å kopiere behandlingen til andre med korsryggsmerter, siden det kan være ulike bakenforliggende årsaker.

Du har fått litt forskjellige tips og råd her. Det ene var å tøye hofteleddsbøyerne. Dette kan være aktuelt, men ikke med mindre disse musklene er for korte - og de skal være ganske så korte før de påvirker ryggstillingen din! Et annet (som du har fått fra mange) er å trene stabiliserende muskulatur/sentermuskulaturen, og der er jeg helt enig! En fysioterapeut vil kunne veilede deg i slik trening - ellers så kan du sikkert få noen konkrete tips om øvelser her dersom du ønsker å prøve det. Å styrke denne muskulaturen er i grunn bare bra for alle :)

Gjest Vampyra
Skrevet

miesol ga deg et kjempebra svar!

Jeg har også altfor svai rygg, og jeg har hatt problemer mer korsryggen så lenge jeg kan huske. Den øvre delen av ryggen har overkompensert med sterkere muskler som igjen gir meg plager oppover helt til nakken.

Jeg ble også rådet til å trene ryggen, og da spesielt pilates. Men foreløpig har jeg satt fokuset på styrketrening for ryggen kombinert med min vanlige trening. Og allerede har jeg blitt mye sterkere, og sliter sjeldnere med vond rygg. :)

Skrevet

Jeg har det og fikk just hjelp på treningssenteret av fysio.

De sa jeg skulle trene magen mye rette meg opp og stramme. Fikk en del øvelser med ball, planke er bra, og noen av disse apparatene.

Selv vil jeg ikke gå på pilates og yoga.

Las noen sa de ikke fikk gå på step, det kunne jeg. Bosu er også bra.

Skrevet

Takk for alle,gode svar! :-D

Lurer på om jeg har lordose, synes det så likt ut som ryggen min ... Har bestilt meg legetime nå, er endel andre ting jeg også vil ha svar på, så skal spørre da :)

Skrevet

Som mann må jeg først bare si at vi liker godt damer med svai rygg, spesielt sett bakfra. :sjarmor:

Ellers har jeg svai rygg selv og har hatt problemer med den ifbm. styrketrening for beina. Jeg kjørte svært tunge knebøy, men måtte slutte pga. ryggvondt. Etter råd fra instruktør kjørte jeg flere måneder med hard magetrening, hvorpå ryggplagene forsvant. Men jeg kan fremdeles kjenne at de er der hvis jeg ikke har trent på en stund og trener beina mer enn magen. Som andre sier over her: mer magemuskler, men også mer balanse mellom de forskjellige muskelgruppene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...