Gå til innhold

Videresende henvisning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått henvisning til ett sykehus ikke så langt fra her jeg bor fordi jeg har en skjev kjeve. Fikk brev i dag om at jeg vil få behandling innen oktober. Men da hjar jeg flyttet til Oslo. Siden dette sykehuset jeg opprinnelig ble henvist til ligger langt unna Oslo, må jeg nesten få sendt videre henvisningen min til ett sykehus i Oslo. Trodde ikke ventetidene var så lange, derfor nevnte jeg ingenting om det når jeg ble henvist.

Skal jeg be sykehuset om å sende videre henvisningen, eller burde jeg ta det som fritt sykehusvalg? Blir ikke ventetidene enda lenger da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kommer innunder fritt sykehusvalg, men du må kontakte sykehuset du er henvist til og be dem om å videresende henvisningen til ønsket sykehus. Vær imidlertid obs på at fritt sykehusvalg ikke alltid er så fritt som de skal ha det til - noe jeg fikk erfare da jeg var på jakt etter en reumatolog. Dersom du reiser ut av eget fylke/helsedistrikt, så kan du risikere å bli avvist med bakgrunn i at sykehuset prioriterer pasienter fra eget område.(avhenger av hvor stort press sykehuset har på den aktuelle behandlingen.) Har du imidlertid tenkt å melde flytting til Oslo, så vil jeg tro du slipper å tenke på dette.

Ventetidene varierer fra sykehus til sykehus. Sjekk www.sykehusvalg.net for info angående ventetider(vær obs på at ikke alle sykehus er like flinke til å oppdatere ventetidene)

Jeg vil imidlertid anbefale deg å ringe pasienttelefonen på Fritt Sykehusvalg sine websider dersom du lurer på noe. De er utrolig hjelpsomme og sitter på endel info som ikke ligger allment tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...