Gå til innhold

Kroppsfett

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

I går hadde jeg prøvetime på et senter, og de målte kroppsfettprosenten min til 33! :overrasket: I følge treneren var det alt for høyt, selv om jeg langt fra er overvektig. Sier de dette for å skremme oss til å begynne, eller er det virkelig farlig høyt? Hva er din kroppsfettprosent? Er du undervektig, normalvektig eller overvektig?

Gjest Gjest
Skrevet

Min fettprosent er 22, noe som er i høyere skikt, men innenfor normalen for en normalvektig kvinne. :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har ikke blitt målt på treningssenter, men mamma har ei vekt hjemme som skal kunne måle fettprosent. Den var da på 18. Men tar det med en klype salt;-)

Gjest Deception
Skrevet (endret)

Kvinner bør ikke ha noe særlig over 25% kroppsfett. Du kan utmerket godt ha for høy fettprosent uten å være overvektig, da det er snakk om fordelingen mellom fett og muskler, jf. "tynnfeit".

Endret av Deception
Skrevet

Ifølge min kombivekt, som måler både vekt og fettprosent i forhold til min høyde og alder, har jeg 24,5% fett :overrasket:

OG jeg er normalt slank, med str S i bukser og topper..........

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan måler disse vektene fettprosenten? Kunne tenke meg å få sjekket ut dette selv, men har alltid vært skeptisk til disse. Finnes det noen tester av de ulike og om de viser riktig resultat?

Såvidt jeg vet har ikke jeg et tilbud om å måle fettprosenten min på mitt treningssenter og da jeg ikke er overvektig er det vel ikke aktuelt å gå til legen kun for dette... Noen tips til hvordan få sjekket det ut?

Gjest Marillia
Skrevet

Det finnes digitale vekter som sender en form for lite elektrisk støt inn i kropen og på den måten får en respons som beregner kroppens vanninnhold, benmasse, muskelmasse og fett. Sies å ha stor feilmargin. Jeg har i alle fall fått det forklart slik, men kjenner ingen som har en slik vekt.

De fleste kroppsbyggere bruker en fettkalypter, eller fettklemme. Da tar man fettet på forskjellig steder på kroppen, og måler mengden med denne klemmen.

Ut i fra tabeller regner man seg frem til en gjennomsnittlig fettprosent. Denne metoden brukes mest, og jo flere steder på kroppen man måler, jo mindre blir feilmarigen.

Jeg har selv en fettkalypter, en veldig enkel, men den duger likevel til mitt bruk. Veldig grei når vekten står stille, men man likevel ser at man får stadig lavere fettprosent ;)

Gjest Deception
Skrevet
Tolv  :sjarmor:  :trene:

Respect! :bukke: Kvapsete mannfolk er ikke noe særlig.

Gjest MITO!
Skrevet
Respect! :bukke: Kvapsete mannfolk er ikke noe særlig.

Det er forsåvidt bare en antagelse. Slike fettprosentmåler er notorisk upålitelige. For alle praktiske hensyn er midjemål en bedre indikator på helsetilstand og fremgang. Selv prøver jeg å til enhver tid å ligge under 80 cm, samtidig som jeg har en BMI på 25-28.

Ellers; herlig å "se" deg. Det gjorde meg faktisk litt glad :)

Gjest Deception
Skrevet

:sexy:

For min egen del holder jeg meg langt unna målinger. Men det jeg vet, er at jeg har mye muskler i forhold til fett (ganske definerte magemuskler hele året), men er lita. Med ortorektiske tendenser er ikke kroppsfettmålinger så veldig lurt, tror jeg.

Men midjemål? for jenter må vel midje-hofte ratio være mer pålitelig?

Gjest MITO!
Skrevet
:sexy:

For min egen del holder jeg meg langt unna målinger. Men det jeg vet, er at jeg har mye muskler i forhold til fett (ganske definerte magemuskler hele året), men er lita. Med ortorektiske tendenser er ikke kroppsfettmålinger så veldig lurt, tror jeg.

Men midjemål? for jenter må vel midje-hofte ratio være mer pålitelig?

Jo, det kan være hakket mer eksakt, men det er ofte bare av akademisk interesse. Som forsåvidt kan være interessant nok, men de fleste i denne tråden er nok mest opptatte av å gjøre seg smude. Et mål jeg for øvrig stiller meg helhjertet bak :)

Skrevet

Jeg fikk målt min i fjor på samme tid med en slik "klype", det ble gjort da jeg forsøkte bailline. Den lå da på 24, men det ble aldri sagt noe om "normalen". Men iflg. dere er jeg tydelig litt i overkant - og det stemmer med hvordan jeg føler meg også...... :(

Min BMI er forøvrig 23.

Gjest Deception
Skrevet (endret)

Slike angivelser (både BMI og fettprosent) gir uansett bare pekepinner til sånn cirka hvor man bør ligge. Men jeg tror at mange jenter hadde hatt godt av litt seriøs styrketrening i kombinasjon med et sunt kosthold. Dette i stedet for det evinnelige fokuset på vekta. Hva hjelper det å være lett hvis man samtidig er seriøst kvapsete?

Endret av Deception
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg startet denne tråden. Jeg har en BMI på 20, og trener alt to-tre ganger i uka, men mest utholdenhet. Beina er ganske muskuløse, synes jeg, men overkroppen er nok ikke så sterk. Jeg har problemer med skuldrene, og de fleste øvelser jeg gjør for overkroppen på mitt nåværende treningssenter (som ikke målte kroppsfett), gir meg smerter. Så overkroppen har jeg gitt opp.

men likevel. 33! :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...