Gå til innhold

Jobb med katter

fuerza

Anbefalte innlegg

Vil gjerne ha katter som jobb, og ikke bare hobby.. Men finnes det noe marked for det? Er det i det hele tatt mulig å ha en katterelatert jobb som man kan overleve på?

Har også lyst å jobbe med dyrevelferd, men de fleste slike jobber er på frivillig basis.. eller finnes det slike jobber som også gir lønn? I Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vet ike om noe spesifikt katterettet bortsett fra kattepensjonat men du har jo smådyrsveterinær, dyrepleier etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forslag :)

Kattepensjonat har jeg tenkt på, men har på følelsen at markedet for det ikke er særlig stort, spesielt siden det allerede finnes et i området jeg bor i :( Har også vurdert omplasseringssenter og dyrepleier. Noe jeg fremdeles vurderer, men da må jeg til Oslo for å studere. Oslo er en by jeg tror jeg ikke vil trives i, dumt det er en filleting som det skal holde meg tilbake. menmen. Holder på å fullføre en dyreutdanning for øyeblikket, men den er lite relevant i forhold til katter..usj.. hvorfor skal utdanning og karriereliv være så vanskelig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kopierer inn det jeg skrev i en annen tråd jeg :)

dyrepleier er et utrolig vanskelig yrke her i norge, både med tanke på å komme inn på studiet og å få jobb senere.

studiet er forholdsvis nytt så de som jobber som dyrepleiere i dag er forholdsvis unge og har mange år igjen i arbeidslivet, å komme inn på studiet vanskeliggjøres også av at de som ikke kommer inn på veterinærstudiet ofte søker dyrepleier istedet og dette fører til øket karakterpress.

men det positive er at det er et utrolig flott yrke, man kommer borti utrolig mange situasjoner og de jeg har snakket med er utrolig fornøyd når de først fikk seg jobb innen yrket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, ved 1.opptaket i fjor lå jeg på 70.plass.. så blir nok noen år før jeg eventuelt kommer inn der.

Men hyggelig å lese andres erfaringer/oppfattninger rundt dyrepleieryrket :) Det virker som et givende yrke som man ikke kjeder seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror jeg kan si med 99,99,99 % sikkerhet at fod ikke har betalte jobber ledige ;)

Men selv om de ikke har betalte jobber ledig, vil man lære utrolig mye av å jobbe frivillig et slikt sted. Og med tanke på hvor utrolig vanskelig det er å få jobb er all praksis uvurdelig. Hvis en arbeidsgiver skal velge mellom en kandidat uten erfaring og en med mange år som frivillig på dyrebeskyttelsen er det nok ingen tvil om hvem som blir valgt. Man får uvurderlig kunnskap av slik praksis, og dette er noe man ikke kan lære seg på skolebenken. Tidligere var det faktisk krav om praksis før man begynte på veterinærhøyskolen. Desverre har de fjernet dette kravet. Og jeg tror også det er høyere poenggrense for å komme inn på dyrepleier nå enn veterinær. Det er blitt et veldig populært studie: relativt kort utdannelse, og når man kommer ut i jobb får man mye kontakt med dyra. For alle de jentene (hovedsakelig jenter som søker) som har vokst opp i by med katter og hunder vil jo gjerne jobbe med smådyr og stelle av dem. Ikke nødvendigvis operasjoner eller jobbe med storfe på landet.

Det er typisk at yrker det er mange som søker seg til er nødvendig med gratisarbeid først. Men så er det også typisk innen yrker som vekker et engasjement og er så interessante i seg selv, at penger blir stående helt i annen rekke. Det føles kanskje like mye som et "kall" og som resultat av et glødende engasjement. Og da ønsker man å gå inn i dette yrket for å utrette noe, ikke bare for å få lønnsslippen hver måned. Jeg er også blant dem som ikek ser på det som betenkelig med gratisarbeid for å få drømmejobben, tvert imot! Jeg synes det er synd at man nesten helt har mistet denne læreformen via praktisk arbeid og at alt er flyttet inn på skolebenken. Det er ikke nødvendigvis der man lærer mest...

Så igjen: Hvis du liker å jobbe med katter og har et engasjement for at de sal ha det bra, ville jeg absolutt meldt meg som frivillig på et omplasseringssenter. Om enn blir det ikke jobben din i framtida heller å jobbe med katter, siden det er så vanskelig, men da har du i det minste gjort en god innsats :) Og hvis du skal jobbe med katter i framtida vil du lære masse av en slik praksis og være foretrukket ved en ev ansettelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men selv om de ikke har betalte jobber ledig, vil man lære utrolig mye av å jobbe frivillig et slikt sted. Og med tanke på hvor utrolig vanskelig det er å få jobb er all praksis uvurdelig. Hvis en arbeidsgiver skal velge mellom en kandidat uten erfaring og en med mange år som frivillig på dyrebeskyttelsen er det nok ingen tvil om hvem som blir valgt. Man får uvurderlig kunnskap av slik praksis, og dette er noe man ikke kan lære seg på skolebenken. Tidligere var det faktisk krav om praksis før man begynte på veterinærhøyskolen. Desverre har de fjernet dette kravet. Og jeg tror også det er høyere poenggrense for å komme inn på dyrepleier nå enn veterinær. Det er blitt et veldig populært studie: relativt kort utdannelse, og når man kommer ut i jobb får man mye kontakt med dyra. For alle de jentene (hovedsakelig jenter som søker) som har vokst opp i by med katter og hunder vil jo gjerne jobbe med smådyr og stelle av dem. Ikke nødvendigvis operasjoner eller jobbe med storfe på landet.

Det er typisk at yrker det er mange som søker seg til er nødvendig med gratisarbeid først. Men så er det også typisk innen yrker som vekker et engasjement og er så interessante i seg selv, at penger blir stående helt i annen rekke. Det føles kanskje like mye som et "kall" og som resultat av et glødende engasjement. Og da ønsker man å gå inn i dette yrket for å utrette noe, ikke bare for å få lønnsslippen hver måned. Jeg er også blant dem som ikek ser på det som betenkelig med gratisarbeid for å få drømmejobben, tvert imot! Jeg synes det er synd at man nesten helt har mistet denne læreformen via praktisk arbeid og at alt er flyttet inn på skolebenken. Det er ikke nødvendigvis der man lærer mest...

Så igjen: Hvis du liker å jobbe med katter og har et engasjement for at de sal ha det bra, ville jeg absolutt meldt meg som frivillig på et omplasseringssenter. Om enn blir det ikke jobben din i framtida heller å jobbe med katter, siden det er så vanskelig, men da har du i det minste gjort en god innsats :) Og hvis du skal jobbe med katter i framtida vil du lære masse av en slik praksis og være foretrukket ved en ev ansettelse. :)

jeg er fullstendig klar over dette men såvidt jeg ser i første innlegg så spurte TS etter betalte jobber og ikke frivillige ubetalte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Eiere av dyr blir jo stadig mer opptatt av å pleie dyrene sine bra, velvære for dyr er jo også noe som kan være noe. Ellers har man jo barnevakt for hunder.

Jeg vet ikke om det er noe marked for dette når det gjelder katter, unsatt blir det en smal gruppe du hendvender deg til. Men en velvære klinikk for katter kunne jo vært spennende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å skifte tema, men er det noen som vet om man trenger noe mer enn generell studiekompetanse for å komme inn på dyrepleier? Mattematikk, fysikk, kjemi...?

Lykke til med å finne en kattejobb, TS! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun generell studiekompetanse. Men det er vel en fordel å ha realfagspoeng siden snittet er forholdsvis høyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva skal til for og åpne sitt eget kattepensjonat?

vi har ikke et der jeg bor og jeg tror mange hadde vert interisert i et..

hvordan gå frem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns nok dyrepleier ville være det beste alternativet dersom du vil jobbe med katter på et mer profesjonelt nivå. Selv om utdannelsen er vanskelig i Norge, er den ikke umulig. Det går også an å utdanne seg i Danmark. Det finnes praksisplasser her i Norge som er godkjent for utdannelse i Danmark også.

Ellers så har du jo dyrlege. Vanskeligere, så klart, men det du drømmer om og brenner for, det klarer du!

Om du vil drive mer på frivillig basis, så må du enten være rik, eller regne med å ha dette som fritidssyssel ved siden av en annen jobb, og det kan bli ganske slitsomt og krevende. Mange av stedene som har bruk for frivillige, har ofte mest bruk på tiden da folk flest jobber..

Ellers så kan du bli politiker og starte det jeg vil ha: Et parti for dyrene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal til for og åpne sitt eget kattepensjonat?

vi har ikke et der jeg bor og jeg tror mange hadde vert interisert i et..

hvordan gå frem?

En kollega av meg driver og starter opp et nå. Jeg vet ikke så mye, men du må i alle fall ha et lokale hvor du kan ha dyrene, de skal ha hvert sitt bur, og de må ha muligheter til å bevege seg i et større område, inne eller inngjerdet ute, en viss tid av dagen. Dette er det sikkert retningslinjer for.

Du må også ha godkjennelse av kommunen og mattilsynet for å drive noe slikt, om ikke flere instanser.

Vil anbefale deg å spørre på www.katteprat.com, på forumet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...