Gå til innhold

Tilfeldige tanker!

Anbefalte innlegg

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg lurer på hvordan det er å sitte på et spyledo..

Sånn som de har i Kina, som spyler deg i rompa når du er ferdig med å tisse.

Den føner deg tørr etterpå også. Lurer på hvordan det er å bli fønet i rompa ?? :klø:

Gjest Maxagaze
Skrevet (endret)
Blir litt småkvalm av å tenke på hvor fort tida går når man sover men så uendelig sakte den går om du ligger våken.

Tiden går nøyaktig like fort hele tiden, dog litt avhengig om man beveger seg i ett område med sterk tyngdekraft eller om man beveger seg i en hastighet som "begynner å nærme seg lyshastigheten", men generelt; kliss likt uansett.

Det at tiden går så fort eller sakte har med vår ringe oppfattelse av tidsbegrepet, vi måler tiden i antall hendelser pr time eller dag osv, slik at hvis det ikke er så veldig mye som skjer føler vi at tiden bremser opp. Har man det morsomt, eller ser en film, driver med en eller annen hobby, skjer det mange hendelser pr time; vi oppfatter det som at tiden flyr..

En annen ting er om det virkelig går an å måle tiden ? Med en meterstokk kan man enkelt lese av lengde/bredde/høyde på f.eks ett bord, man legger meterstokken inntil flaten man vil måle og finner ut at, joda, dette bordet er sannelig 1,50 meter bredt ! Med en klokke kan man ikke gjøre det samme !

Man kan få ett urverk til å tikke avgårde i en viss hastighet, eller ett piezokrystall til å svinge med en viss frekvens, eller lese av med hvilken hastighet radioaktivt cesium brytes ned til bly (eller hva det nå er de gjør i disse atomklokkene).

..men har man egentlig målt tiden direkte, har man ikke egentlig målt/observert en del ulike prosesser som etter en del justeringer "passer inn" med det man kaller sekunder/minutter/timer ?

Endret av Maxagaze
Gjest Maxagaze
Skrevet
Hvem av fotballspillerne spiller bekk, eller hvor på banen er denne bekken, og hva er høyt oppe på en flat bane?

Enten på høyre eller venstre har jeg hørt..

Skrevet (endret)
Hvorfor er det så vanskelig å finne en fin men billig bil og forklare til sin mor at man ikke kan selge noen av de andre for å få en ny en???

Du hadde utrolig søt avatar. Spørsmålet ditt derimot, har jeg ingen svar på.

Og bekker spiller vel forsvar på sidene

Endret av Rektim Eagle
Gjest Corto Maltese
Skrevet
Hvem av fotballspillerne spiller bekk, eller hvor på banen er denne bekken, og hva er høyt oppe på en flat bane?

det er de som spiller på den høyre og venstre side i forsvaret altså på kantene bak kantspillerene eller indreløperene som er midtbanespillere

Gjest Corto Maltese
Skrevet
Jeg lurer på hvordan det er å sitte på et spyledo..

Sånn som de har i Kina, som spyler deg i rompa når du er ferdig med å tisse.

Den føner deg tørr etterpå også. Lurer på hvordan det er å bli fønet i rompa ??  :klø:

det er ganske varmt men litt ubehagelig

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Hvordan kan man si at man har alle svar. Når man egentlig ikke har noen svar

Skrevet
det er de som spiller på den høyre og venstre side i forsvaret altså på kantene bak kantspillerene eller indreløperene som er midtbanespillere

Javel, men det kan ikke være riktig og kalle det bekk, det må jo være back på godt norsk.

Og, ingen kommentator jeg har hørt har uttalt offside riktig, de sier òffside, mens det riktige er offsìde.

Også snakker de ukorrekt engelsk, en slags "swinglish" svensk engelsk, de uttaler(journalistene) engelsken nærmere amerikansk engelsk og det er ikke skikkelig engelsk, det er feilutale som oppstod da folk fra forskjellige land skulle forsøke å lære engelsk.

Skrevet
Javel, men det kan ikke være riktig og kalle det bekk, det må jo være back på godt norsk.

Og, ingen kommentator jeg har hørt har uttalt offside riktig, de sier òffside, mens det riktige er offsìde.

(...)

Ikke bare i fotballverdenen at dette forekommer, har du hørt hvordan nordmenn uttaler såpe- og sjampomerket Palmolive? Det er jo egentlig "pàlm òliv" mens folk her sier "palmolìv" eller rett og slett leser det slik det står...

Skrevet
Ikke bare i fotballverdenen at dette forekommer, har du hørt hvordan nordmenn uttaler såpe- og sjampomerket Palmolive? Det er jo egentlig "pàlm òliv" mens folk her sier "palmolìv" eller rett og slett leser det slik det står...

Ja, mange har store problemer med den engelske uttalen.

Jeg snakker såpass bra engelsk at engelskmenn påpeker det,

du snakker utrolig godt engelsk har noen sagt, men de hører jeg ikke er engelsk pga. småfeil og formell måte og snakke på.

Når jeg var ung snakket jeg med amerikanst aksent, men Radio Luxembourg og BBC endret det. Jeg er sikkert for kritisk, men jeg synes man bør tilstrebe å snakke engelsk på engelsk.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

når folk skal ta selvmord og mislykkes. Hvorfor tror de at de ble reddet. Hvorfor prøver de ikke bare igjen og igjen til de lykkes. Det er jo bare en annenting de mislykkes i. Er de ikke da bare en gjeng mislykkede mennesker som ikke en gang er i stand til og ta selvmord.

jeg vet svaret....men det er jo tilfeldige tanker

Skrevet
Ja, mange har store problemer med den engelske uttalen.

Jeg snakker såpass bra engelsk at engelskmenn påpeker det,

du snakker utrolig godt engelsk har noen sagt, men de hører jeg ikke er engelsk pga. småfeil og formell måte og snakke på.

Når jeg var ung snakket jeg med amerikanst aksent, men Radio Luxembourg og BBC endret det. Jeg er sikkert for kritisk, men jeg synes man bør tilstrebe å snakke engelsk på engelsk.

Jeg snakket bra engelsk helt til jeg ble sammen med en Ulstermann og nå sier engelskspråklige folk at jeg snakker med irsk aksent :forvirret: Det har blitt sånn selv om jeg ikke har gjort noe for det selv. Det med aksent er snodig...man blir liksom aldri helt kvitt det.

når folk skal ta selvmord og mislykkes. Hvorfor tror de at de ble reddet. Hvorfor prøver de ikke bare igjen og igjen til de lykkes. Det er jo bare en annenting de mislykkes i. Er de ikke da bare en gjeng mislykkede mennesker som ikke en gang er i stand til og ta selvmord.

jeg vet svaret....men det er jo tilfeldige tanker

Dette er vel nøyaktig hva Jerry Seinfeld har sagt også, men det er et godt poeng.

Skrevet

Jeg er sånn skrudd sammen at jeg har en stor sans for å uttale språk og å ta dialekterl

Men det der med aksenter som man har tillært seg når man er ung er svært vanskelg å bli kvitt.

Skrevet
Jeg er sånn skrudd sammen at jeg har en stor sans for å uttale språk og å ta dialekterl

Men det der med aksenter som man har tillært seg når man er ung er svært vanskelg å bli kvitt.

Ja språk er spennende og gøy! En av mine sterkere sider. Men spør meg om geografi og jeg har ikke peil :sjenert:

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
For ca. halvannet år siden gjemte jeg ca. 14 000,- Jeg har ikke funnet de ennå og lurer på om jeg finner de.

Noen som har noen tips om hvor jeg bør leite?

Du kunne jo prøve noen synske, selv om du ikke tror på det. Kanskje du blir overrasket, eller kanskje ikke...

Høres litt sånn kriminelt ut å drive på å gjemme så mye penger rundtomkring. :ler:

Endret av Chrizzy
Skrevet
Du kunne jo prøve noen synske, selv om du ikke tror på det. Kanskje du blir overrasket, eller kanskje ikke...

Høres litt sånn kriminelt ut å drive på å gjemme så mye penger rundtomkring.  :ler:

Hehe neida, det var ikke noe kriminelt, jeg hadde tjent endel penger på sigarsalg som jeg gjemte når vi skulle til byen i tilfelle innbrudd, det hadde vært så mange av det i nabolaget, jeg gjemte de litt for godt..

Jeg bør nok kontakte hun HeidiO, hun sier jo hun er "synsk", og dette bør være bare blåbær.

Jeg tenkte på det Chrizzy :)

Skrevet

Tilfeldige tanker...

Jeg kan sitte og tenke på om det faktisk er sånn at vi alle egentlig er én, men at vi ikke gjenforenes i dette ene før vi er ferdig med all læringen vi skal igjennom.

Eller om vi bare er en gjeng sjeler som skal lære på veien mot fullkommenhet - deretter kommer noe helt annet.

Gjest Maxagaze
Skrevet

Vi mennesker har jo to armer, det har igjennom tusenvis av år bevist sin anvendelighet, men jeg registrerer at gravemaskiner bare har en.. hvorfor det.. ?

Trenger gravemaskiner også tusenvis av år med evolusjon før de utvikler arm nummer 2 ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...