Gå til innhold

Barn hjemme fra skolen

Anbefalte innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Et barn som er hjemme fra skolen:

Bør det få lov å gå på fritidsaktiviteter den dagen det er hjemme fra skolen? Barnet var så "sykt" at det ikke kunne gå på skolen, men bedre utover dagen. Barnet er sjeldent borte fra skolen vel og merke, men jeg sier nei til å gå ut den dagen. Dette for å være prevantiv og ikke få et barn som lett er syk og ikke orker gå på skolen om morgenen... ;)

I følge min sønn på 10 år er jeg bare så teit og gammeldags: ingen av hans venner må være hjemme sier han. Bare jeg som er så sur og vanskelig... Har rygg til å bære det, men lurer bare på hvordan meningen er om dette generelt sett.

Hva gjør dere? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det her også.

Ingen kommentarer fra ungene (11, 7 og 6) på det.

Men hos mamma'n (jeg er stemor) skjer det nok oftere at de får gå om de har blitt bedre. Her er det et prinsipp, og ingen vits i å diskutere.

Skrevet

Dette sitter hardt innprentet hos meg hjemmefra og blir derfor praktisert på våre barn også.

Kjenner jeg har dette så sterkt i bevisstheten at det fortsatt gjelder for meg.

Dersom jeg er hjemme fra jobb grunnet sykdom kan jeg heller ikke dra ut for å handle, reise på møter, trene, syklubb eller lignende den ettermiddagen.

Om jeg MÅ ut hjemmefra er jeg livredd for å møte noen fra jobb, for jeg er redd de tror jeg skulker........

Gjest lazuli
Skrevet

Tror nok det er helt vanlig at barnet skal holde seg hjemme de dagene det er borte fra skolen, slik har det vært her i huset også. Imidlertid har jeg lettet litt på det om det er noe spesielt som har foregått...en feks avslutning eller andre ting som ikke skjer så ofte.

Skrevet

Her praktiseres det slik at er man så syk at man må være hjemme fra skolen kan man heller ikke delta på andre ting den dagen.

Gjest Elastica
Skrevet

Syk på dagen = hjemme også på kvelden.

Det er fort gjort å bli verre igjen dagen etter, selvom man føler seg pigg på ettermiddagen. Ingen protester på dette.

Skrevet
Dette sitter hardt innprentet hos meg hjemmefra og blir derfor praktisert på våre barn også.

Kjenner jeg har dette så sterkt i bevisstheten at det fortsatt gjelder for meg.

Dersom jeg er hjemme fra jobb grunnet sykdom kan jeg heller ikke dra ut for å handle, reise på møter, trene, syklubb eller lignende den ettermiddagen.

Om jeg MÅ ut hjemmefra er jeg livredd for å møte noen fra jobb, for jeg er redd de tror jeg skulker........

Slik har vi det hos oss også. Men det er et lite MEN... Det kommer litt ann på hva de er hjemme for og om det er en "viktig" trening på kvelden.. Det har hendt jeg har vært med på trening og latt (spesielt eldstejenta) få være med på det hun er litt "uunværlig" for de andre på... Ellers hviler hun og ser på.

Men reglen er egentlig: hjemme fra skolen/ hjemme resten av dagen...

Gjest Bodillen
Skrevet

Da må de holde seg hjemme hele dagen. Ingen diskusjon.

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)

Her hos oss er det slik at dersom man er hjemme fra skolen pga. sykdom så skal man også holde seg hjemme den dagen!

Det er det eneste riktige mener jeg! Det er jeg selv vokst opp med og sånn bør det være!

Er barnet hjemme fra skolen fordi h*n er syk så er det heller ikke ansvarlig å sende barnet ut! (men det vet jeg at du vet Mayamor :) )

Dette er med tanke på helsa så klart, men også med tanke på barnets utspekulerthet (tror det skrives sånn) ved senere anledning!

Barn som spiller syke syns ofte foreldrene er "teite" som ikke lar dem gå ut den dagen, men det er fordi dem selv er friske som bare det ;)

Joda, vi er teite selvom de virkelig er syke og ikke får gå ut på kvelden :ler:

Endret av Silmarill
Skrevet

Vi har ingen faste regler, men ser rett og slett formen ann. Det er jo den som teller, ikke ett gammelt prinsipp.

Skrevet

Sist min yngste var hjemme pga diare fikk han være med meg på kvelden da jeg er leder for ei barne gruppe i røde kors. Han hadde hatt diaree på søndag og natt til mandag derfor holdt jeg han hjemme fra skolen den mandagen, men siden han ikke hadde hatt noe mer diaree siden natten så mente jeg at han var bra så da kunne han bli med.

Vanligvis når ungene er syke må de være hjemme hele dagen, men hvis det feks. er slik at de kaster opp om natten og er bra hele dagen da mener jeg at de kan være med på aktiviteter på kvelden hvis de er i form til det.

Jeg ser ann hva ungene er syke for og hvordan det utvikler seg i løpet av dagen, for i mange tilfeller er det ting som går fort over.

Gjest Mayamor
Skrevet

Barn som spiller syke syns ofte foreldrene er "teite" som ikke lar dem gå ut den dagen, men det er fordi dem selv er friske som bare det  ;)

Joda, vi er teite selvom de virkelig er syke og ikke får gå ut på kvelden :ler:

Tar det som et komplemang jeg: "Nei sier du det - virkelig - har du lagt merke til at jeg er så teit og dum og gammeldags? Tusen takk det betyr mye for meg. For det viser at jeg bryr meg..." :sjenert::ler:

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Tar det som et komplemang jeg: "Nei sier du det - virkelig - har du lagt merke til at jeg er så teit og dum og gammeldags? Tusen takk det betyr mye for meg. For det viser at jeg bryr meg..." :sjenert:  :ler:

:ler: vi er ganske like der! Gjett om jeg er teit, dum,skjønner ingenting og er heeelt ut a? Det sier sønnen min ihvertfall, og JEPPS det er fordi vi bryr oss.

Det morsomme er jo at kammeratene til sønnen min (16 år 5 april) syns jeg er kuuul og snill :) ........hvilket jeg er :Nikke:

:klem:

Endret av Silmarill
Gjest Mayamor
Skrevet
Vi har ingen faste regler, men ser rett og slett formen ann. Det er jo den som teller, ikke ett gammelt prinsipp.

Gammelt prinsipp... Det hørtes ut som gutten min det. :ler:

Men hvordan da være prevantiv ang "syke-skulking"? Jeg må innrømme at det er gjengangere som lar barna vandre ute i gaten selv om de har vært "syke". Og jeg synes ikke foreldrene viser rett innstilling ved å la dem få lov. Men det er klart: hva er enklest? La dem få viljen eller si nei? Men det rette er ikke alltid det enkle. Meg om det. Godt å høre at jeg ikke er den eneste... ;)

Er det eks en avslutning el - kanskje jeg ville latt barna delta.

Men: er de så syke at de ikke klarer å stå opp for å gå på skolen; er de så syk at de bryr seg ikke om en avslutning heller og dessuten vil vi jo ikke smitte andre.

Derimot har vi opplevd at barna biter tennene sammen og går på skolen pga det kjekke som skjer på kvelden. Har ikke skjedd at barna har vært syk på en slik dag heller, men så er barna våre lite syke også. Heldige sånn. :)

Gjest Silmarill
Skrevet

Vel, vel, vel, må bare nevne igjen som jeg har sagt og som Mayamor også nevnte.

Av og til så er barna "veeeeldig" syke!

Er dem det eller er de ikke det? Vi voksne ser ann formen, og/eller lytter til det barnet sier og selvsagt måler "tempen" osv..

Har barnet vært syk i en lenger periode og så vil ut siste dagen det er hjemme fra skolen er det en ting som må vurderes utifra allmenntilstanden!

Våkner barnet (avhengig av alder selvsagt)og sier at h*n føler seg for syk, for så å evt. være pigg nok til å argumentere høylytt som bare f.. til å gå ut etter egentlig avsluttet skoledag så HOLD DEM HJEMME! Bare litt lureri, og er det ikke det så har man ikke som forelder ikke gjort noe galt :)

Gjest Silmarill
Skrevet (endret)
Tar det som et komplemang jeg: "Nei sier du det - virkelig - har du lagt merke til at jeg er så teit og dum og gammeldags? Tusen takk det betyr mye for meg. For det viser at jeg bryr meg..." :sjenert:  :ler:

Fosterhjemreklamen sier jo sitt om dette: "Jeg vil at noen skal si at jeg skal ta på meg skjerf når jeg skal ut, selvom jeg ikke kommer til å gjøre det"

Barn vil at vi skal bry oss og sette grenser! De som får grenser de har gode foreldre, de som ikke får det har foreldre som bør bry seg mer!

Edit, fjernet noe bare.

Endret av Silmarill
Skrevet

For syk til å være på skolen = hjemme hele dagen.

Har vært borti et eksempel hvor en unge var hjemme fra skolen pga spysyken. Rett etter skolen var det et bursdagsselskap hos en klassekamerat som vedkommende fikk lov av foreldrene til å gå i. Vedkommende hadde jo sluttet å spy i løpet av dagen!! :overrasket: Ingen tanke om at det faktisk går an å smitte andre i dette selskapet!! :frustrert:

Skrevet

Synes det er greit å se det an etter hva "sykdommen" består i. Har selv for eksempel våknet med en så intens hodepine at jeg ikke ville vært istand til å skjøtte jobben min, men at den letnet nok utover dagen til at jeg kunne dra på butikk eller gå meg en tur. Om en unge er i en form som tilsier at h*n ikke vil være i stand til å konsentrere seg/lese/gjøre hva enn som er forventet på skolen den dagen, så ser jeg ikke noe galt i at h*n er hjemme, men likevel kan ta seg en tur ut/på aktiviteter om formen bedrer seg.

Med andre ord: jeg mener det er greit å se situasjonen an. Og ungen. Noen er mer glade i å være hjemme fra skolen enn andre...

Skrevet

Er man for syk til å gå på skolen er man for syk til å dra ut om kvelden. Jeg har ikke barn, men det var slik vi hadde det da jeg var barn. Jeg jobber som lærer, og vet at mange av barna i klassen min har samme reglene. Det var veldig mange som reagerte på at ei jente som var for syk til å dra på skolen fikk gå på diskotek senere samme dag. Hun var for syk til å dra på skolen dagen etterpå også... hadde ikke vært mitt barn som hadde fått lov til det nei.

Skrevet

Er barna mine for syke til å gå på skolen, så må de holde seg hjemme resten av dagen også.

Fungerer fint hos oss, barna vet at sånn er det, og de har ikke (enda) protestert på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...