Gjest Frysepulver Skrevet 24. mars 2007 #61 Skrevet 24. mars 2007 Jeg har ikke Har veldig lyst på da, og det står mellom Follo-bunaden eller Østfoldbunaden.
Shoegal Skrevet 25. mars 2007 #62 Skrevet 25. mars 2007 (endret) Min bunad er fra Vest-Telemark Jeg har den versjonen med grønne tittekanter, slik som bildet nederst til venstre i linken. Endret 25. mars 2007 av Shoegal
tuji Skrevet 25. mars 2007 #63 Skrevet 25. mars 2007 Jeg har sunnmørsbunad (ørskogsbunad altså) MED hodeplagg. (dessverre få som bruker skautet) Jeg fikk den til konfirmasjonen (hodeplagget dog året etterpå) Og nå må jeg få nytt hodeplagg da... Jeg har jo pikeskaut (med rødt broderi) men skal nå ha det svarte som er på bildet fra juni av, da jeg gifter meg ← Jeg ønsker meg koneskaut, men vil ikke kjøpe det ferdig. Siden moren min har lagd bunaden og mormor skjorta, har jeg lyst til å ha et skaut som noen i familien har lagd. Nå er mormor dessverre død, og jeg tror ikke moren min kan å lage skaut. Derfor blir jeg nødt til å lage det selv, men for å gjøre det må man gå kurs...så det kan bli en stund til jeg blir å se med koneskaut.
Hubble Skrevet 25. mars 2007 #64 Skrevet 25. mars 2007 I likhet med flere andre her har jeg en blå Nordlandsbunad.
Gjest -eline- Skrevet 25. mars 2007 #65 Skrevet 25. mars 2007 Jeg har en blå Fjellbygdbunad (strengt tatt en fantasidrakt), valgte den da jeg var 13 fordi den var "finest" av de bunadene jeg hadde tilhørighet til og fordi pappa er fra fjellbygdene i Trøndelag og sølvet er laget av Juhls i Finnmark hvor min mor er fra. I dag har jeg et helt annet forhold til det hele og hadde ikke valgt likt nå. Har tenkt å selge bunaden min etterhvert og heller skaffe meg en som faktisk bygger på drakttradisjoner. I Nord-Trøndelag er det rekonstruert en bunad (elendige bilder på den websiden) fra 1700-tallet. Denne har jeg lyst på. Damen som har jobbet med dette har funnet flere klesplagg fra hjembygda til pappa slik at jeg faktisk kan velge deler som er brukt der jeg er fra. Siden denne bygger på drakttradisjoner har man mange valmuligheter når det kommer til farge/stoff. Ingen typisk "bunadbunad" da det ikke er broderier og liknende, men det synes jeg absolutt ikke gjør noe så lenge stoffene er så spesielle. Har veldig lyst til å sy deler av bunaden selv, så jeg må nesten vente til jeg har både råd og tid til å gjøre det.
trulta_ Skrevet 25. mars 2007 #66 Skrevet 25. mars 2007 Jeg har Bolsøybunaden, med blå vest. Fikk den til min konfirmasjon.
Wonders Skrevet 25. mars 2007 Forfatter #67 Skrevet 25. mars 2007 Jeg har grønn trønderbunad, den øverste på denne siden. ← Bruker du hodeplagget? det var utrolig fint! Eline den var nydelig, ikke helt typisk, men stilig tør jeg kalle den. Jeg har gammel slekt i Sverige, og vurderte svensk bunad, men de hadde grelle farger, og var korte. Scroll nedover,,, geees! http://www.folkdrakt.se/text/termer/termer.htm
Lipstick Skrevet 27. mars 2007 #68 Skrevet 27. mars 2007 Hardangerbunad. Fineste bunaden, spør du meg Moren min har sydd min. Er nok det desidert dyreste klesplagget jeg har, og det jeg er mest stolt av!
Elbereth Skrevet 27. mars 2007 #69 Skrevet 27. mars 2007 Har grønn nordlandsbunad, men uten den ukledelige lua. Etter at jeg fikk cape til den, har det vært en fryd å bruke den selv på kalde 17.maier. Jeg fikk den til konfirmasjonen, og det er mamma som har sydd den. Forkle og sjal fiksa jeg sjøl da...
Malama Skrevet 27. mars 2007 #70 Skrevet 27. mars 2007 Jeg ønsker meg koneskaut, men vil ikke kjøpe det ferdig. Siden moren min har lagd bunaden og mormor skjorta, har jeg lyst til å ha et skaut som noen i familien har lagd. Nå er mormor dessverre død, og jeg tror ikke moren min kan å lage skaut. Derfor blir jeg nødt til å lage det selv, men for å gjøre det må man gå kurs...så det kan bli en stund til jeg blir å se med koneskaut. ← Er det noe nytt? Kan tenke meg det, det er jo kommet regler for alt mulig... Mamma broderte sitt koneskaut og mitt pikeskaut uten noe kurs, men det er jo over 10 år siden, tida går... Hun hadde ikke engang mønster av mitt pikeskaut, kjøpte det på husfliden, men det som fulgte med var en (dårlig) fargekopi av et skaut som var (litt feil) brodert.... Hun skal brodere mitt skaut også er planen... men om hun må på kurs også, så blir det jo litt av et opplegg... Jeg vil nok også helst ha et "hjemmelaget" ja, mamma har jo brodert hele bunaden min, tante monterte den. Mamma lagde hele skjorta, og altså skautet jeg har i dag. Det er jo noe av "følelsen", det at den er personlig laget av noen som bryr seg... Og det ønsker jeg av koneskautet også. Mamma har jo lovet meg å brodere det... men hun har ikke sagt noe om noe kurs...
tuji Skrevet 27. mars 2007 #71 Skrevet 27. mars 2007 Det skal broderes slik at alle stingene går samme vei på baksiden, og det er ikke bare-bare. Vet ikke om man MÅ gå kurs, men jeg må det hvis jeg skal gjøre det riktig. Og det vil jeg jo.
Gjest Skya Skrevet 27. mars 2007 #72 Skrevet 27. mars 2007 Bruker du hodeplagget? det var utrolig fint! Eline den var nydelig, ikke helt typisk, men stilig tør jeg kalle den. Jeg har gammel slekt i Sverige, og vurderte svensk bunad, men de hadde grelle farger, og var korte. Scroll nedover,,, geees! http://www.folkdrakt.se/text/termer/termer.htm ← Nei, dessverre. Har det ikke, ennå. Men det står på ønskelisten min, sammen med kepet (er det ikke det det heter da? :klø: ).
Malama Skrevet 28. mars 2007 #74 Skrevet 28. mars 2007 Det skal broderes slik at alle stingene går samme vei på baksiden, og det er ikke bare-bare. Vet ikke om man MÅ gå kurs, men jeg må det hvis jeg skal gjøre det riktig. Og det vil jeg jo. ← Ja... men det kan mamma. Hun broderer MYYYYYE, og lager det pent på baksiden alltid hun. Og har som sagt brodert et par skaut før, eller minst tre, broderte for barnebarnet til tanta til pappa eller noe sånn også... så jeg håper det går bra. Jeg synes det blir rart å skulle gå uten skaut, når jeg har brukt det nesten så lenge jeg har hatt bunad, så jeg ønsker meg dette koneskautet (det blir jo helt feil å gå med pikeskaut etter at jeg er gift) i løpet av høsten, da jeg tror vi skal i barnedåp sånn ca rundt juletider.
Krista83 Skrevet 28. mars 2007 #75 Skrevet 28. mars 2007 jeg har en Lølandsbunad, er fra Rogaland.... hele slekta har lik...
tuji Skrevet 28. mars 2007 #76 Skrevet 28. mars 2007 Ja... men det kan mamma. Hun broderer MYYYYYE, og lager det pent på baksiden alltid hun. Og har som sagt brodert et par skaut før, eller minst tre, broderte for barnebarnet til tanta til pappa eller noe sånn også... så jeg håper det går bra. ← Jeg broderer også mye, og det ser jo så enkelt ut siden skautet er i korssting, men det krever mye pønsking og planlegging å få alle stingene til å gå samme vei på baksiden. Tipper moren din også fikk brynet seg på det første skautet
Malama Skrevet 28. mars 2007 #77 Skrevet 28. mars 2007 Det fikk hun sikkert på det første, og jeg har ikke sjangs! Jeg prøver å brodere med rett på baksiden når jeg broderer, men det blir ikke alltid slik likevel... Mamma er nesten "fanatisk" selv på duker og bilder, så jeg kommer jo alltid til kort sammenliget med henne... Men nå har jeg vel rotet oss langt bort fra tema. Ja, jeg har bunad, jeg er glad i den, og jeg bruker også hodeplagg med stolthet, og håper å få koneskaut når jeg blir gift
Trude29 Skrevet 29. mars 2007 #80 Skrevet 29. mars 2007 (endret) Har Sør-Østerdals bunad, fikk den siden jeg ble født på Elverum. Den er kjempefin, men siden jeg nå er utflytta østfolding, kunne jeg tenkt meg Løken drakta eller Østfoldbunaden. Endret 29. mars 2007 av Trude29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå