Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet

Jeg har vært sammen med en flott mann i et år. Han er 55 år og har tre voksne barn. Jeg er 15 år yngre og har to store barn. Ingen av oss vil ha flere. Jeg synes det er litt rert at han ikke har sterilisert seg. Dette er et lite inngrep for menn. Jeg sliter med prevensjon, noe han vet. Jeg har vært inne på tanken om sterilisering men det er et større inngrep for oss. Dessuten synes jeg menn også kan ta litt av ansvaret mht dette med å unngå svangerskap. Vi går jo gravide i tillegg til at mange av oss sliter med prevensjon og hormoner. Jeg har lyst til å spørre om han kunne tenke seg å gjøre det, men har ikke turt ennå. Er det virkelig sånn at det går utover mannsfølelsen å gjøre dette? Føler mannen seg kastrert og mindre mann hvis han steriliserer seg? Det går da ikke utover seksualdriften? Jeg synes menn godt kan gjøre dette for oss kvinner når de er såpass oppi åra og ikke vil ha flere barn.

Videoannonse
Annonse
Gjest StockDama
Skrevet

Jeg skulle mene mange menn er redd for at noe skulle "gå galt", og med tenke på hvilket område det er snakk om er de fleste menn veldig forsiktig når det kommer til skarpe gjenstander.

Kan skjønne han har litt noia.

Kan dere ikke bruke kondomer for eksempel? Hvis du sliter med piller og slikt.

Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet

Kanskje han ville foreslått det selv, hvis jeg sluttet med prevensjon pga plagene mine? Jeg skjønner bare ikke helt hvorfor dette er så vanskelig for menn, når de er helt sikre på at de ikke vil befrukte noen flere kvinner. Er det mindre maskulint å være steril eller er de redde for å bli impotente? Kondomer synes jeg er styrete og det blir mindre impulsiv sex. Synes som sagt mennene godt kan gjøre dette når de er ferdige med å få barn. Det er et enkelt inngrep som bare krever lokalbedøvelse.

Skrevet (endret)

Jeg synes ingen kan stille et krav om at andre skal sterilisere seg.

Å kreve at noen andre skal under kniven blir bare sykt. Hvis DU er så i mot tanken på flere barn, så er det DU som må sterilisere deg. Ikke påtving andre dine valg fordi du synes "kondomer blir så mye styr"

Endret av Lestat
Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet

Har ikke tenkt å tvinge ham til noe som helst, jeg bare lurer på hvorfor det er så få menn som gjør det når de ikke vil ha flere barn. Hvorfor er det så viktig å være fruktbar? Og som sagt er det et lite inngrep. Mye enklere enn veldig mange kvinner har det med prevensjonsbruk. Jeg lurer bare på hvorfor!

Skrevet

Andre prevansjonsmiddel som f.eks kondomer er mindre drastisk enn å operere ?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes ingen kan stille et krav om at andre skal sterilisere seg.

Å kreve at noen andre skal under kniven blir bare sykt. Hvis DU er så i mot tanken på flere barn, så er det DU som må sterilisere deg. Ikke påtving andre dine valg fordi du synes "kondomer blir så mye styr"

Alle prevensjonsmidler kvinner bruker har bivirkninger i større eller mindre grad. Jeg her aldri hørt om en mann som har sagt Nei, kutt ut pilla/spiralen etc, det er ikke bra for kroppen din, jeg tar ansvar for prevensjonen! Dermed krever dere indirekte at vi skal leve med disse plagene og dytte i oss hormoner og fremmedelementer. Hvorfor er det bedre enn et snitt i sædlederne?

Skrevet (endret)

Ja, det er hormoner i mye av prevansjonen som tilbys kvinner, men det finnes da andre alternativer. Kondom, femidom, eller Ladycomp f.eks.

Man bør i det minste vurdere disse mulighetene før man begynner å lure på hvorfor en mann ikke bare kan sterilisere seg fordi man som kvinne ikke ønsker flere barn ;)

Endret av Lestat
Skrevet
Jeg her aldri hørt om en mann som har sagt Nei, kutt ut pilla/spiralen etc, det er ikke bra for kroppen din, jeg tar ansvar for prevensjonen!

Vel, det sa jeg faktisk i ett forhold jeg var. Ladycomp og kondomer i høyrisikotiden ble svaret.

Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet
Man bør i det minste vurdere disse mulighetene før man begynner å lure på hvorfor en mann ikke bare kan sterilisere seg fordi man som kvinne ikke ønsker flere barn  ;)

Han ønsker heller ikke flere barn. Han er som sagt 55 år, her tre voksne barn og fire barnebarn. Hvorfor er det ikke like naturlig for menn å tenke på om DE har noen alternativer? Og jeg får jo ikke svar på hva de er så redd for? Å føle seg kastrert?

Skrevet

Som sagt; det finnes bedre alternativer enn å operere. Det har ingenting med "mannefølelsen" å gjøre, kun at det finnes løsninger som er bedre enn kombinasjonen kniv og kuk :ler:

Skrevet

Det er nok mange menn som er redd for å miste mandigheten sin. Men det er nok mange som rett og slett vet for lite om sterilisering, og som har diverse vrangforestillinger om det.

Jeg er enig i at hvis sterilisering blir aktuelt, så bør det bli han. Sterilisering har litt større konsekvenser for kvinner - overgangsalder feks.

Men inntil dere blir enige, så bruk kondom. Det kan godt hende at han skifter mening når han oppdager hvor mye styr det faktisk er.

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg syns sterilisering av mannen, når han allikevel er fast bestemt på å ikke få flere barn og er såpass godt voksen, virker som det aller enkleste av alle de alternativene jeg klarer å komme på. Tenk så deilig å slippe å tenke mer på prevensjon. Men hvis han ikke vil så kan man ikke tvinge så klart.

Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet
Som sagt; det finnes bedre alternativer enn å operere. Det har ingenting med "mannefølelsen" å gjøre, kun at det finnes løsninger som er bedre enn kombinasjonen kniv og kuk  :ler:

Er ikke det beste alternativet det som gjør at man slipper å bruke noe prevensjon i det hele tatt, når ingen attpåtil vil ha flere barn noen sinne? Og det enkleste (og billigste) er at mannen steriliserer seg.

Skrevet (endret)
Er ikke det beste alternativet det som gjør at man slipper å bruke noe prevensjon i det hele tatt, når ingen attpåtil vil ha flere barn noen sinne? Og det enkleste (og billigste) er at mannen steriliserer seg.

Joda, sikkert. Jeg synes dog dette er noe han må finne ut, og ikke en løsning fra deg.

Uansett hvordan du snur og vender på det innebærer alltid en operasjon en viss risiko. Det er faktisk folk som har død etter snorkeoperasjon, selv om det er en triviell prosedyre.

Hvorfor skal man løpe en slik risiko (selv om den er svært marginal) når det ikke er snakk om sykdom, og det finnes andre alternativer ?

Er virkelig kondomer så ekkelt at en operasjon er bedre ?

Endret av Lestat
Skrevet

Hvorfor skal man løpe en slik risiko (selv om den er svært marginal) når det ikke er snakk om sykdom, og det finnes andre alternativer ?

Selv om jeg ikke er enig i resonnementet, så er jeg enig i at TS bør overlate ansvaret til mannen sin. Dvs, kondomer.

Jeg er rimelig sikker på at pipen får en annen lyd da :)

Skrevet

Det er jeg ikke så sikker på. Jeg ville i alle fall fortrukket kondomer i stedet for kniv.

Gjest Gjest_Laila_*
Skrevet
Joda, sikkert. Jeg synes dog dette er noe han må finne ut, og ikke en løsning fra deg.

Uansett hvordan du snur og vender på det innebærer alltid en operasjon en viss risiko. Det er faktisk folk som har død etter snorkeoperasjon, selv om det er en triviell prosedyre.

Ikke overdramatiser, da! Det er snakk om lokalbedøvelse her, ikke full narkose (som det er med kvinner). Jeg har som sagt ikke tenkt å tvinge eller presse, jeg ville bare sondere terrenget litt og prøve å finne ut hvorfor det ikke er en naturlig ting at menn i den aldreren som er seksuelt aktive tenker på dette selv. Kanskje dere rett og slett er mer pystete enn oss, slik det står i artikkelen det linkes til? Tenkte jeg skulle finne ut litt om dette før jeg evt spør ham om det er noe han kunne tenke seg å vurdere.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har iallefall hatt min del av 'ukompliserte inngrep' med leger som trekker likegyldig på skuldrene i etterkant, flirfulle sykepleiere og redusert glede av seksuallivet i ettertid.

Aldri om noen skal få 'snitte' litt der nede igjen, da blir jeg heller avholdende fra alt som kan minne om intimitet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...