Gå til innhold

Bør jeg ta angrepille?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest nå
Skrevet

Hvordan er det egentlig hvis en er litt sen med å sette inn ny p-ring? Jeg skulle satt i ny ring på søndag, men av diverse årsaker fikk jeg ikke gjort det før onsdag. Igår hadde vi sex uten noen annen beskyttelse, og jeg lurer på hvor stor sjanse det er for at jeg kan ha blitt gravid. Har gått på p-ring 1,5 år uten pause nå om det har noe å si.

Bør jeg ta angrepille? Passer virkelig ikke å bli gravid nå.

Håper noen kan svare litt raskt, jeg må isåfall komme meg på apoteket i dag.

:forvirret:

Skrevet

Jeg ville gjort det hvis jeg absolutt ikke ville ha barn nå. Ser for meg at man er mindre trygg om man glemmer å sette inn ringen på riktig dag enn om man har den ut litt for lenge lengre ut i perioden.

Gjest Gjest
Skrevet

En uke må du ha ringen i for å være sikker, så hvis du ikke har hatt det, kjøp angrepille!

Gjest Gjest
Skrevet

For sent oppstart = nystart.

Altså så om du har satt i ringen utenom mensstart så er du alt annet enn beskyttet.

Så på paktningsvedlegget (gravde det frem på felleskatalogen) der står det følgende:

"dersom du har glemt å sette inn en ny ring etter den ringfrie perioden

Den ringfrie perioden var lenger enn 7 dager.

Sett en ny ring inn i skjeden så snart du husker det. Bruk tilleggsprevensjon (f.eks. kondom) de neste 7 dagene. Hvis du hadde samleie i den ringfrie perioden er det en mulighet for at du er gravid. Snakk med legen din omgående. Jo lenger den ringfrie perioden varer, jo høyere er risikoen for å bli gravid."

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Ikke for å oppfordre deg til sløvhet, men dette har skjedd meg flere ganger. Glemt å sette inn eller å ta ut, og fortet meg å ordne det når jeg kommer på.. tror det har gått max to døgn etter at jeg skulle gjort det. Så har jeg hatt sex og "vært gravid" og tenkt masse på det inntil ringen skal ut og mensen kommer og alt gikk bra. Mulig jeg har vært heldig bare, og jeg anbefaler deg å være så nøye du kan. Liker ikke tanken på å ta angrepille selv, derfor ber jeg deg ikke gjøre det.

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke for å oppfordre deg til sløvhet, men dette har skjedd meg flere ganger. Glemt å sette inn eller å ta ut, og fortet meg å ordne det når jeg kommer på.. tror  det har gått max to døgn etter at jeg skulle gjort det. Så har jeg hatt sex og "vært gravid" og tenkt masse på det inntil ringen skal ut og mensen kommer og alt gikk bra. Mulig jeg har vært heldig bare, og jeg anbefaler deg å være så nøye du kan. Liker ikke tanken på å ta angrepille selv, derfor ber jeg deg ikke gjøre det.

Iikke for å vifte med pekefinger, men slike situasjoner bør du i det minste ta en test 20 dager eller så etter siste ubeskyttede samleie (siste samleie i ringfri periode), slik at du får ringen ut så tidlig som mulig i et eventuelt svangerskap.

Skrevet

Hvis det er helt krise å bli gravid nå så synes jeg du burde ta en angrepille. Du kan bli litt dårlig av den, men husk at det er uendelig mye bedre enn en eventuell abort.

:klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...