Gå til innhold

Foredrag og nervøsitet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg blir så forferdelig nervøs og stresset når jeg må snakke blandt mange mennesker eller holde andre enkle presentasjoner. Har hørt at det finnes en type legemiddel som kan hjelpe en til å slappe litt mere av i sånne stunder.

Jeg tenker da ikke på beroligende medisiner, det blir man bare sløv av. Mener å ha hørt at blodtrykksmedisiner kan hjelpe, kan det stemme?

Det er reneste torturen å være så nervøs, og andre ser ut til å bli ille berørt av det de ser også. Og det blir ikke bedre med årene heller, snarere tvert imot.

Ellers takler jeg tilværelsen helt utmerket, det er liksom bare denne ene biten som synes å ta kvelertak på meg. Og det blir bare verre jo oftere jeg havner i situasjoner som beskrevet. Øvelser hjelper ikke i det hele tatt, jeg er visst et vanskelig tilfelle.

Er det noen her som har erfaring med slike medisiner jeg tenker på?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg og har hørt det med blodtrykksmedisiner, men jeg har ikke forsøkt det selv.

Valeria (urt) kan og legge den demper på nerver, og er mildere enn en del av skolemedisinen. Har god erfaring med det selv, bortsett fra at jeg har blitt ekstremt svimmel et par ganger.

Men har du vurdert akupunktur? Jeg har heldigvis ikke et behov for å takle slike situasjoner, men jeg ofte vurdert det for å kunne ha større muligheter jobbmessig.

Gjest Gjest
Skrevet

Har prøvd alt av medisiner man får reseptfritt på apoteket, det funker ikke for problemet mitt dessverre. Tviler også på at akupunktur kan hjelpe noe særlig.

Jeg er noe helt fryktelig plaget med nervøsiteten, tenk deg de som du har sett er verst plaget, og gang det med ti, der har du meg...

Skrevet

Jeg tror bestemt du vil ha stor nytte av propranolol, betablokkere.

De selges under navn som Inderal og Pranolol, bl.a. De er reseptbelagte, men er ikke "vanedannende".

Gjest Gjest
Skrevet
Har prøvd alt av medisiner man får reseptfritt på apoteket, det funker ikke for problemet mitt dessverre. Tviler også på at akupunktur kan hjelpe noe særlig.

Jeg er noe helt fryktelig plaget med nervøsiteten, tenk deg de som du  har sett er verst plaget, og gang det med ti, der har du meg...

Og der har du meg ;) (Bortsett fra at meg ser du aldri i en slik situasjon)

Jeg vet meget godt hvordan det er å slite med nervene i visse situasjoner, men jeg ser “større muligheter jobbmessig” var en dårlig formulering. For slik det er nå så er jeg mer eller mindre arbeidsledig, og har ingen ferdig utdannelse pga dette. Så større jobbmuligheter er for meg det å faktisk ha en jobb utover strøjobber her og der… Men så har jeg problemer utover dette, så det er godt mulig det som fungerer for meg overhodet ikke har en effekt på situasjoner som du beskriver.

Men valeria tar som sagt det verste hos meg, selv om det som sagt kan ha bivirkninger. Neste stopp er uansett akupunktur, om/når jeg får økonomi til det.

Skrevet

Jeg tror du vil se det som et yesssss, ENDELIG.

Propranolol er selve løsningen for mange med sosial angst.

Gled deg.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er vel sosial angst det kalles når man sliter med en sånn ting som dette. Har ikke tenkt på at det er det egentlig, har bare tenkt at det er en slags feil med meg.

Så det fungerer virkelig med den medisinen, og man blir ikke nedsløvet og avhengig av den heller?

Skrevet

Man blir ikke sløv eller avhengig av propranolol, neida ingen fare med det, men man bør søke en lav dose untatt eventuellt i sosiale, angstfremmende sammenhenger.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror kanskje jeg skal be legen om å få prøve den medisinen du nevner der. Sånn som jeg har det nå, kan det ihertfall ikke fortsette.

Tør jo ikke engang søke på nye jobber fordi jeg ikke makter å gå igjennom et jobbintervju...jeg trenger seriøst den medisinen der altså.

Får håpe legen er forståelsesfull og ikke bare ber meg om å ta meg sammen da...

Tusen takk for svar, nå ble jeg litt lettere til sinns her jeg sitter.

Skrevet

Flott at du ble lettere til sinns, og ikke aksepter et nei til medisinene fra legen!!!

Skrevet
Flott at du ble lettere til sinns, og ikke aksepter et nei til medisinene fra legen!!!

Jeg tror bestemt at de nevnte medisinene er godkjent for "behandling av sosial angst" som det så fint heter både av EU og av FDA i USA. Si dette til legen din hvis han nekter å foreskrive de.

Men det er viktig å ikke bruke mye av propranolol, det har kommen frem nå den senere tid, den benyttes med mer forsiktighet nå enn f.eks. på 1980-tallet.

Skrevet

Det spørs om du får Inderal/Pranolol av legen så lenge det ikke står angstlidelse etc under indikasjoner i Felleskatalogen. Da må du antakelig ha litt flaks i den forstand at legen din har hørt om dette. Inderal/Pranolol skal vel ikke brukes kontinuerlig mot sosial angst heller, bare før situasjoner som trigger reaksjoner, stemmer ikke det mr.louis? Jeg spør, for det virker som du har litt peiling :)

(Hvis man søker på generalisert angstlidelse og sosial fobi i Felleskatalogen så får man opp bare fem alternativer til sammen sett bort ifra synonympreparater: Cipralex, Lyrica, Seroxat, Efexor, Zoloft. Ergo ikke store tilbudet :( )

Gjest valeriagjesten
Skrevet
(Hvis man søker på generalisert angstlidelse og sosial fobi i Felleskatalogen så får man opp bare fem alternativer til sammen sett bort ifra synonympreparater: Cipralex, Lyrica, Seroxat, Efexor, Zoloft. Ergo ikke store tilbudet :( )

Og Buspar mener jeg? Men alle de her er midler som tas kontinuerlig, og ikke kun ved behov. Der er det benzo, og betablokkere som brukes.

Gjest gjest nr 1
Skrevet

Jeg vil bare understreke at jeg kun tenker på å benytte medisiner ved de spesielle anledninger som jeg blir så nervøs av. Jeg er ikke interessert i å benytte medisiner kontinuerlig på daglig basis. :)

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Er det ikke her mer snakk om prestasjonsangst enn sosial angst? Jeg har forøvrig begge deler selv, så det spiller vel ikke så stor rolle hva man kaller det.

Jeg har ikke inntrykk av at det er vanlig å skrive ut betablokkere for slike situasjoner, og uansett har det jo sterke bivirkninger så det er vel godt mulig at legen vil anbefale noe annet. Jeg brukte Buspar en stund og hadde god nytte av det, men det brukes for de som opplever angst hver dag, ikke de som kun har det knyttet til enkelte situasjoner, og de bør kun brukes i en periode.

Men du bør i hvert fall gå og snakke med legen din, så har han garantert noen råd å komme med. Sannsynligvis blir det vel anbefalt kognitiv terapi så problemet faktisk kan gå over en gang.

Men jeg har vel egentlig ikke noe råd å komme med utover det, jeg føler ikke at jeg har blitt noe bedre av prestasjonsangsten min selv. På skolen har jeg konsekvent valgt bort fag med muntlig eksamen, og ser meg ikke i stand til å ta de med det første heller. Men så har vel også den sosiale angsten min blitt sterkt prioritert i behandlingen over prestasjonsangsten.

Gjest vimselot
Skrevet

Betablokkere kan føre til søvnløshet, mareritt og hallusinasjoner i våken tilstand. Det er dessverre en del som får hjerteproblemer som tar livet sitt pga. at de ikke vet at det er bivirkninger av medisinen.

Hvis du ikke vil ta en valium, så kan kanskje en kinesolog hjelpe deg?

Du kan også lære pusteteknikker (regresjon), men å ha sceneangst er vanlig. Jeg synes du er flink og tøff som har gått gjennom dette mange ganger uten medisiner, men jeg forstår at det er et stort problem.

Hos en kinesolog lærer du øvelser og det meste av angsten slipper taket.

En homeopat kan også gi deg beroligende som ikke sløver deg ned. I akutte situasjoner kan du ta fem (tror jeg) av det homeopatiske midlet. Alternativet er en tidagers kur, og at du etter det tar en pille når du føler uro.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg tror faktisk at det beste middelet mot nervøsitet i sammenheng med foredragsholding, er å øve, øve, øve. Jeg har endel erfaring i gamet, og nervøsiteteten er helt klart mindre når jeg er 110% forberedt. En annen ting er at folk sannsynligvis ikke oppfatter deg som du selv gjør...

Skrevet
Er det ikke her mer snakk om prestasjonsangst enn sosial angst? Jeg har forøvrig begge deler selv, så det spiller vel ikke så stor rolle hva man kaller det.

Neida, men å ha prestasjonsangst er ikke en diagnose, men kan sies å være en del av det å ha sosial angst/sosial fobi.

Siden Remedyfind synes jeg forklarer det ganske bra.

Et utdrag som kanskje er aktuelt for trådstarter også:

Social anxiety is often mistaken as shyness, but the two are not the same. Shy people can be very uneasy around others, but they don't experience the extreme anxiety in anticipating a social situation, and they don't necessarily avoid circumstances that make them feel self-conscious. In contrast, people with social anxiety aren't necessarily shy at all. They can be completely at ease with people most of the time, but particular situations, such as walking down an aisle in public or making a speech, can give them intense anxiety. Social phobia disrupts normal life, interfering with career or social relationships. For example, a worker can turn down a job promotion because he can't give public presentations. The dread of a social event can begin weeks in advance, and symptoms can be quite debilitating.
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg hører de sier det at øvelse gjør mester. Derfor har jeg jo også utsatt meg for dette gang på gang på gang til tross for at det er så ubehagelig. 110 % forberedt har jeg også vært, minst. Allikevel så blir det ikke bedre med årene, det blir bare verre for hver gang. Så da tenker jeg som så at det må nok sterkere lut til for å få bukt med dette.

Jeg forestiller meg at dersom jeg kun benytter slik medisin noen få ganger, så vil jeg få en slik positiv opplevelse av sånne situasjoner at prestasjonsangsten, som det jo er riktig å kalle det, gradvis vil slippe taket. Deretter tenker jeg at medisiner ikke lenger vil være nødvendig for meg. :)

Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg har god erfaring med Johannesurt. Jeg bruker det når jeg skal fly, for jeg har litt flyskrekk. I tillegg har jeg brukt det mye nettopp i forbindelse med presentasjoner og annet der jeg må stå og snakke foran mange mennesker. Etterhvert har jeg fått gode erfaringer med presentasjoner, og nå klarer jeg meg uten.

Det blir litt sånn ond sirkel-effekt, man gruer seg og er nervøs, og syns man ikke gjør det så bra, og så blir det enda verre neste gang. Når man får litt hjelp til å slappe av slik at man kan konsentrere seg om det man faktisk skal formidle så kan det gjøre det litt lettere neste gang, osv.

Johannesurt virker visstnok slik at de (bl.a.) beroliger en del muskler i magen som vi ikke har kontroll over selv. Disse musklene har lett for å knyte seg når man er nervøs, slik at man får skjelvende stemme, ekle sommerfugler i magen og urolig pust. I hvert fall har jeg lest dette et sted, men nå finner jeg det selvfølgelig ikke igjen, det stemmer i hvert fall med slik jeg oppfatter virkningen.

Johannesurt fås reseptfritt på apoteket, og det holder at du tar det samme dagen som du trenger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...