Ibenholt Skrevet 22. mars 2007 #1 Skrevet 22. mars 2007 (endret) Jeg er ny på Grete Roede. Er 20 år og 164 høy. Morgenvekten viser 59,5 kg, men kveldsvekten viser 62,5. Jeg er ikke overvektig, men vil nå en trivselsvekt på 56-57 kg. Og bli stram! For i det siste har jeg begynt å legge på meg, selv om jeg har spist veldig sunt. Jeg har alltid trent mye, men blir bare større (altså, ikke muskuløs..men mer kvapsete!!!), trass i at jeg trener nesten hver dag (har da også vært livredd for å spise mat). Jeg jobber på en arbeidsplass hvor jeg står og går mye (sitter aldri - dog det ikke er spesielt raskt tempo alltid). Jeg trener et eller annet nesten hver dag, det være seg aerobic, spinning, jogging eller lignende. I tillegg til at jeg prøver å gå til og fra jobb. I og med at jeg ikke veier så fryktelig mye, regner jeg med at jeg ikke forbrenner så mye kcal heller, pr treningsøkt, og er livredd for å spise maten. Borsett fra dette er jeg mye sulten også, blir sulten hver 3 time, og gruer meg for å spise, fordi jeg da får dårlig samvittighet. I tillegg skjønner jeg ikke helt dette med JA-grønnsaker osv, og at det ikke skal telles?! Dersom jeg f. eks mauler to tomater, + 3 gulrøtter, i tillegg til masse, masse salat (råkostsalat m agurk, paprika, sukkererter, div salat) til lunsj, skal ikke dette telles?! Mitt kcal-inntak i dag (uten grønnsaker, og jeg har spist en del grønnsaker altså!): Frokost » 204 kcal 2,5 porsjon a 20 gram (1 dl) Havregryn: 177 kcal 1 porsjon a 1 dl rips: 27 kcal Lunsj » 362 kcal 100 gram Speltbrød Møllerens: 224 kcal 1 porsjon a 20 gram Makrell i tomat: 56 kcal 0,5 porsjon a 20 gram kokt skinke Gilde: 11 kcal 20 gram tunfisk i vann avrent: 22 kcal 30 gram erter kikerter kokt: 49 kcal Mellommåltid » 139 kcal 1 pr kopp 1,5 dl Rett i koppen Tomatsuppe med mozarella: 94 kcal 1 stk a 50 gram egg kokt: 72 kcal Middag: 508 kcal 1 pakke à 490 gram Kokt laks med urtesaus poteter og babygulrøtter Fjordland : 411 kcal 1 porsjon a 125 gram Biola yoghurt med eple/pære: 97 kcal Kvelds » 111 kcal 1 stk a 14 gram Multigrain Wasa: 44 kcal 1 stk a 10 gram Fiber Plus Wasa: 30 kcal 10 gram Nora Lett Eplemos: 11 kcal 0,5 skive a 8 gram Gudbrandsdalsost lettere: 15 kcal 0,5 porsjon a 20 gram kokt skinke Gilde: 11 kcal Melk 118 kcal 1 beger à 125 gram Sans yoghurt 0 1% med Eple og pære: 66 kcal 1 glass à 1 5 dl skummet melk: 52 kcal Frukt 292 kcal 1,2 porsjon a 150 gram eple stort: 72 kcal 1,2 porsjon a 100 gram banan: 108 kcal 1 stk a 225 gram appelsin : 112 kcal Grønnsaker Masse! Kosemerker 52 kcal 0,8 rad a 12 gram sjokolade med kjeks: 52 kcal Hva gjør jeg feil/rett? Har jeg sjangse til å gå ned når jeg spiser såå mye? Endret 22. mars 2007 av Lanalia
amles Skrevet 23. mars 2007 #2 Skrevet 23. mars 2007 Mange vil sikkert si du spiser for lite, men jeg synes ikke det.. Du har jo ett høyt energi forbruk i løpet av dagen, og det er merkelig at du ikke går ned.. Hvis jeg hadde vært deg tror jeg at jeg ville fått legen til å sjekke stoffskiftet. Lavt stoffskifte gjør det vanskelig å gå ned i vekt uansett hvor lite man spiser. Hadde også kuttet ut mer av melkeproduktene og erstattet det med sjømat, skinke, kylling osv. Hadde også kuttet ut banan og muligens havregryn til frokost (vet jeg legger på meg av melkeprodukter, banan og havre) Nå er ikke jeg noen spesialist, men har aldri erfart at høyere energiintak har gjort at jeg går ned i vekt, det eneste som hjelper på meg er lite kornprodukter (Spiser ryvita da) , masse kylling, makrell i tomat, laks, brokoli, tunfisk, epler, bær, frukt, olivenolje, pesto, salat osv. Dvs mye proteiner(minus ost og melk), lite karbohydrater. Magert, men det fettet jeg får i meg er sunt...
Snupsi79 Skrevet 23. mars 2007 #3 Skrevet 23. mars 2007 Hvis du går mye på jobben, og trener så mye som du sier, så kan det faktisk hende at du spiser for lite. Og det kan være grunnen til at vekta di går oppover. Jeg vet det høres merkelig ut, men dette er helt sant!! Jeg gikk også opp i vekt og kunne ikke skjønne hvorfor. Så begynte jeg på Grete Roede, og fant ut at jeg måtte øke matinntaket mitt. Da gikk vekta NED! Jeg ser at du ligger i overkant av 2.000 kalorier per dag, og det ser jo riktig ut...
Ibenholt Skrevet 23. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 23. mars 2007 huff... aner ikke hva jeg skal gjøre jeg.. Ingenting virker, og jeg føler jeg trener som en gal. Blir bare mer og mer dvask for hver dag som går, denne uken har jeg trimmet 5 dager. Har reknet ut ca 3 trimpoeng pr dag, men har også vanskelig for å stole på utregningen av trimpoeng.
Gjest Deception Skrevet 23. mars 2007 #5 Skrevet 23. mars 2007 Jeg tror bestemt at kroppen din forsøker å fortelle deg noe, og det er kanskje ikke det du helst vil høre.... Du trener hardt, spiser lite, men allikevel går du ikke ned i vekt? Du har mye muskler, og vil absolutt ned noen kilo. Men kanskje kroppen din har det best når den ligger på den vekta du har nå? Du er normalvektig, overfokusert på mat og trening, og det kan fort utvikle seg i feil retning, som har blitt påpekt før. Tenk på dette: Vil du virkelig tilbringe livet med å kjempe mot det du anser som "overflødige" kilo? Du trener allerede i overkant, spiser i underkant, og enten du vil innrømme det eller ikke, dreier store deler av tilværelsen din seg om kalorier, vekt og trening.
Quirky Skrevet 24. mars 2007 #6 Skrevet 24. mars 2007 Jeg er i din situasjon, og vil anbefale deg å droppe grete roede og heller søke profesjonell hjelp. Du er på vei inn i noe du kommer til å ha store problemer med å komme deg ut av. Er du riktig uheldig er du på samme sted om 5 år, slik jeg er. Du kaster bort livet ditt med dette. Søk hjelp, det angrer jeg på at jeg ikke har gjort før.
amles Skrevet 26. mars 2007 #7 Skrevet 26. mars 2007 Tenkte på en ting.. Hadde det sånn jeg også en periode, og da fikk jeg beskjed på treningen om at jeg antageligvis trente for mye.. Hvis man overtrener får det liten effekt! Muligens der du gjør feil.. Kutt ned på treningen(ja, vet det er vanskelig), tren annenhver dag i stedet.. Jeg trener ikke annen hver dag en gang, men jeg har mye bedre utbytte av både trening og mat nå...
Ibenholt Skrevet 26. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. mars 2007 Tusen takk for mange fine svar dere. Jeg har tatt et oppgjør med meg selv nå.. jeg vet ikke hva jeg skal gjøre i forhold til Grete Roede, men jeg klamrer meg til opplegget jeg har fått, siden jeg har "lov" til å spise så mye mat. LIkevel får jeg dårlig samv. hver gang jeg er mett.. og føler jeg burde vært på trening. Jeg skal snakke med noen...
Gjest gjesta Skrevet 28. mars 2007 #9 Skrevet 28. mars 2007 Kjære vakre vene... Du fortjener en stor kos... Det er et skritt på veien å innse at man har et problem, så nå er du på vei videre.. Men jeg vil råde deg til å droppe all fokus på mat en stund, og heller rydde opp i tankene dine først og fremst.. Det kan bli en interessekonflikt å gjøre begge deler samtidig.. Jeg gikk mest ned i vekt da jeg ikke fokuserte så mye på maten, for husk at også psyken påvirker energiomsetningen, og har man et anstrengt forhold til mat, så kan det ofte påvirke forbrenningen.. Men jeg har ikke noe dokumentasjon på dette, så jeg vet ikke om det er noe vitenskapelig, eller om det er bare erfaringer som "mange" har.. Så kanskje dette gjelder deg også, hvis du absolutt vil ned i vekt.. Men at du ikke går ned i vekt kan være at kroppen er på sitt trivselsområde, og da bør du kunne forsone deg med det.. Kroppen sier i fra vettu.. Lykke til iallefall.. Det er godt å se at du er på vei
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå