Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvilken dag man skal gi/få påskeegget. Har hørt litt rundt rundt, men blandt venner er halvparten som mener påskeaften, og den andre halvparten mener 1. påskedag. Hva er det som stemmer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bøllefrøet
Skrevet

Har alltid fått/gitt på påskeaften

Skrevet

Har alltid fått 1.påskedag. Men synes selv det er smartere slik mange andre gjør - heller gi det litt tidligere i ferien slik at man kan kose seg litt i flere dager.

Jeg spiste aldri så mye godt av gangen når jeg var liten, og derfor var det jo alltid masse igjen av påskeegget mitt når ferien er over. Og da er man jo strengt tatt tilbake til vanlige rutiner med ikke så mye godis på hverdager.. ikke lett å si det om halve påskeegget er igjen ;)

Gjest Vampyra
Skrevet

Nå i voksen alder gir vi med en gang vi kommer på ferie, eller senest skjærtorsdag. Og da holder godtet hele uka.

Skrevet

1. påskedag.

Skrevet

1. påskedag er den dagen jeg har fått det selv som barn.. Og de gangene jeg har gitt, til typen el så har det også vært til denne dagen...

kan være enig at det burde blitt gitt litt før da... skjærtorsdag var jo en fin dag...

Skrevet

Jeg fikk alltid egget påskeaften, det var jo tross alt en lørdag ;)

Skrevet

Vi fikk det alltid skjærtorsdag vi, nettopp fordi vi skulle spise det i PÅSKA og ikke etterpå...

(Nå var jeg og min bror av den typen som spaaaarte på snop, jeg ville ikke spose det dropset om ikke han spiste det, for da ville han sitte og friste meg med sitt etterpå, for HAN HADDE jo sånn han...må vite... Vi var nok litt rare... så vi hadde igjen mye etter påske likevel da, men hadde hatt mye mer dersom vi ikke hadde fått det før påska var over (eller nesten da, 1. påskedag ER jo påska nesten over) i alle fall)

Skrevet

Poenget med påskeegget er vel strengt tatt å feire Jesu oppstandelse, som var 1. påskedag, og det er jo da påsken egentlig starter. Har man så mye snop i påskeegget at det må deles ut opptil en uke før bør man kanskje heller revurdere innholdet enn dagen det deles ut? ;) Det er da ingen som tenker på å dele ut julegavene 22 desember eller fremskynde andre tradisjoner fordi det er så mye at man må rekke å pakke opp/spise/gjøre alt?

Gjest Tweek
Skrevet
Jeg fikk alltid egget påskeaften, det var jo tross alt en lørdag ;)

:enig:

Skrevet

1. påaskedag. Egget er jo symbol på liv og oppstandelsen, så det "egentlig" 1. påskedag som er riktig. Men hver familie sine tradisjoner...

Gjest Mayamor
Skrevet
Poenget med påskeegget er vel strengt tatt å feire Jesu oppstandelse, som var 1. påskedag, og det er jo da påsken egentlig starter. Har man så mye snop i påskeegget at det må deles ut opptil en uke før bør man kanskje heller revurdere innholdet enn dagen det deles ut?  ;)  Det er da ingen som tenker på å dele ut julegavene 22 desember eller fremskynde andre tradisjoner fordi det er så mye at man må rekke å pakke opp/spise/gjøre alt?

Helt enig!

En trenger da ikke fylle opp egget så vannvittig at snopet holder så lenge. Og en kan da kose seg med annet godteri enn "bare" det i egget. Ikke slik at en sitter uten noe fram til etter frokost etter 1.påskedag vel...? ;)

Skrevet

Våre egg var ikke overfulle. slett ikke, de inneholdt langt mindre enn hva de fleste egg jeg har sett gjør.

Det var vi som var veldig sparsomme...

Men, i min slekt forøvrig var det vanlig påskeaften da. Våre foreldre bare valgte å gi det til oss før. om de så hadde puttet oppi tre drops hadde vi fått det til å vare hele påska og vel så det, så det var ikke at der var for mye som var "problemet"....

Meget mulig at symbolikken tilsier 1. påskedag, men slik har det ikke vært for meg da. (like lite som jeg knytter gavene i jula direkte til jesu fødsel)

Hver familie, sine tradisjoner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...