Iset Skrevet 26. februar 2003 #1 Skrevet 26. februar 2003 nå i kjølvannet av dette groteske programmet om asias holdning til dyrene, kan jeg ikke la være å tenke på folks holdninger her i Norge. De fleste går rundt og er "lykkelig uvitende" og tenker ikke på dyrenes velferd mer enn kanskje to minutter når de hører om noe fælt. Dette har vært oppe før, husker dere grisungene som ble kastrert uten bedøvelse på slakteriene fordi bedøvelsen gav kjøttet "bismak"? da ble det skikkelig oppstyr og folk sluttet å spise svinekjøtt i protest... i ca 2 uker. da ble de lei og måtte jo ha svinesteken sin stakkars... en dokumentar ble sendt på tv, der en kinesisk kokk stod på et kjøkken og flådde en katt levende og kokte den mens den lå og gispet i smerte. folk ble ville, men glemte det etter et par uker. Kyllinger blir hengt opp etter beina på slakteriene, akkurat som om de skulle være melkekartonger, og dyppet i et strømbad og så flådd. noen ganger overlever kyllingene strømbadet, og blir flådd levende. dette kom opp i media for et år siden eller to. folk ble galne da også, men etter en liten stund måtte de jo få spise kyllingmiddagen sin! det samme med griser, de ble kokt/skåldet levende i visse tilfeller. dette forekommer oftere enn man tror, men det er jo ikke "vårt problem". nei "vi kjøper bare kotelettene våre på rema og glemmer hvor de kommer fra". nå skal jeg ikke oppfordre til å bli vegetarianere, det kommer jeg ingen vei med. mange mener kjøtt er naturlig, men da kan man kanskje jakte selv og ikke kjøpe det i butikken? slakterier med dyr på samlebånd er IKKE naturlig og har aldri vært det. jeg ville bare poengtere at folk glemmer lett. det er ingen som gjør noe. bare går til nabodama og klager over hvor fælt det var med disse grisene, før de går hjem og setter svinesteika i ovnen. jaja det var min lille utblåsning i kveld. god natt folkens. Iset
waco Skrevet 26. februar 2003 #2 Skrevet 26. februar 2003 Hehe, jeg hørte av en eller annen kvinnedyreverner at mange som tror dem kjøper rev får hund istedet. Usj, skulle gjerne litt å vite hva det floksekjerringa mener med at lausbikkjer er mer verdt enn rev... Samma det vel, vil man ikke kjøpe skinn kjøpt i butikken får man flå dyret selv, da kan man selv bestemme kvalitetet uten at slitsomme "dyrevernere" skal ødelegge stemningen av selvlagt og selvgjorte varer. Noen som har noen bra linker for en pelsmaker, - fremdeles "amatør"? W
Ellen26 Skrevet 27. februar 2003 #3 Skrevet 27. februar 2003 Applaus til deg Iset! Ellen- som er vegetarianer, pelsmotstander, og dyreverner.
jordbær Skrevet 27. februar 2003 #5 Skrevet 27. februar 2003 Nå er jo menneskets tarmsystem laget for både kjøtt og grønt. Jeg forsvarer ikke lemlesting av dyr, fjærkre eller fisk, men det har seg slik at vi mennesker ofte ikke slakter dyrene selv. Hvis vi skulle unngått alt som blir omtalt i media, hadde vi sansynligvis levd på luft og kjærlighet... Jeg spiser mest kylling. Hvor skulle jeg få ta i kyllingkjøtt hvis jeg ikke kjøpte på butikken? Jeg VET at de stakkars små kyllingene blir pint, men hva skal jeg som forbruker gjøre? Tror heller at vi må gå litt lengre opp i systemet og få de med mer makt til å forandre lover og regler..
Linemor Skrevet 27. februar 2003 #6 Skrevet 27. februar 2003 Jeg ser ikke noe galt i og spise kjøtt og pels. men det jeg synes er galt er hvordan man behandler dyr som skal bli mat eller klær. jeg synes det er like ille hvordan de driver minkeoppdrett, og de slakter ikke de dyrene vi får mesteparten av maten fra så greit heller. det koster litt mer og avlive dyrene på en human måte og derfor blir det ikke gjordt. jeg vil ikke gå med katte eller hunde pels, men det er fordi de er kjledyr for meg. men og avlive løs hunder og løskatter er ikke dumt fordi de har det ikke noe lett når de blir for mange. men jeg ble kvalm i går over hvordan de behanler dyrene får de er døde. alle dyr uannsett hva slags raser fortjener et gått liv, og bli avløivet på en real måte. de dyrene i går hadde det jo ikke jævlig bare under selve avlinigen, men også i vente tiden og det er for jævelig. men det irriterer meg litt at det m¨hudevalper og kattunger til før regjeringen synes det er ille.
Gjest care Skrevet 27. februar 2003 #7 Skrevet 27. februar 2003 La meg si det slik; ser jeg noen gang at noen mishandler et dyr (og selvsagt gjelder det samme med menesker) så blir jeg utilregnelig i gjerningsøyeblikket :evil:
Iset Skrevet 27. februar 2003 Forfatter #8 Skrevet 27. februar 2003 Hehe' date=' jeg hørte av en eller annen kvinnedyreverner at mange som tror dem kjøper rev får hund istedet. Usj, skulle gjerne litt å vite hva det floksekjerringa mener med at lausbikkjer er mer verdt enn rev...[/quote'] det har ikke noe med om de er mer verdt enn andre, da har du ikke forstått det Waco :-? det har med hvordan de BEHANDLER dyrene.
Linemor Skrevet 27. februar 2003 #9 Skrevet 27. februar 2003 ja det er det som er poenget, og det gjelder ikke bare hunder og katter. selvom jeg ikke kunne tenke meg og ha katten min som pelskrage.
Iset Skrevet 27. februar 2003 Forfatter #10 Skrevet 27. februar 2003 Nå er jo menneskets tarmsystem laget for både kjøtt og grønt... Jeg spiser mest kylling. Hvor skulle jeg få ta i kyllingkjøtt hvis jeg ikke kjøpte på butikken? Jeg VET at de stakkars små kyllingene blir pint' date=' men hva skal jeg som forbruker gjøre?[/quote'] det første er mange uenige om, da noen sier mennesket har et tarmsystem som er mer egnet for grønt enn kjøtt. kjøtt bruker laang tid for å fordøyes i en menneskekropp. og mange som går over til vegetarisk kost blir friske av både revmatiske plager og fordøyelsesvansker mm. men nok om det. hva med å gjøre som meg? boikotte kylling til de MÅ ta seg sammen? det koster lite!
Gjest sexysadie Skrevet 27. februar 2003 #11 Skrevet 27. februar 2003 Tror nok at folk har en bruk og kast mentalitet når d gjelder dyr.
Linemor Skrevet 27. februar 2003 #12 Skrevet 27. februar 2003 kroppen våre trenger ulike enzymer som bare får fra kjøtt. det er derfor det er veldig viktig for de som er vegetrerianere og spise riktig. tror ikke du får hele verden til og boikotte kjøtt frem til de som slakter dem bruker litt mer humane regler. tror det dreier seg om penger. det koster mindre og drepe og fore dyrene sånn de gjør i dag.
Sandra Skrevet 27. februar 2003 #13 Skrevet 27. februar 2003 Hei! Enig meid Iset i at mange "glemmer" tingene de har sett etter kort stund. Har en oppfatning av at folk flest blir opprørt en liten stund, og så går det i glemmeboken. "Stakkars lille pusen" sier vel mange nå. Om en uke har mange glemt hvordan forholdene er.. Jeg selv er "veggis" og veldig imot dyremishandling, og pelsbruk. Håper flere folk blir mer opptatt av hva de spiser. Kanskje dette programmet får flere til å tenke mer over hvordan dyr blir behandlet over hele verden også. Ikke bare disse i Asia. Ikke bare at det å kjøpe pels er galt. Kjøper mennesker "dyreprodukter", er etterspørselen der. S
Iset Skrevet 27. februar 2003 Forfatter #14 Skrevet 27. februar 2003 kroppen våre trenger ulike enzymer som bare får fra kjøtt. det er derfor det er veldig viktig for de som er vegetrerianere og spise riktig. tror ikke du får hele verden til og boikotte kjøtt frem til de som slakter dem bruker litt mer humane regler. tror det dreier seg om penger. det koster mindre og drepe og fore dyrene sånn de gjør i dag. folk er, som jeg sa, faktisk uenige der. har snakket med flere ernæringsfysiologer (har selv tatt eksamen i ernæring) som mener mennesket er bedre utrustet til plantekost. nei jeg vet jeg ikke får hele verden til å boikotte kjøtt, folk er ikke villige til å ofre middagen sin fordi dyr lider, såpass har jeg jo forstått. men det er derfor JEG boikotter det, jeg vil helst spise maten min med ren samvittighet.
Gjest sexysadie Skrevet 27. februar 2003 #15 Skrevet 27. februar 2003 Hva med folks generelle holdninger til dyr; www.canis.no flommer over av hunder som trenger ett nytt hjem. Tror nok at allergi er en ganske lettere grunn å oppgi enn den at man faktisk er drittlei dyret sitt og heller kan tenke seg å reise på ferie...De vet jo at de bare kan skaffe seg en ny en om ikke så veldig lenge...
ivanka Skrevet 27. februar 2003 #16 Skrevet 27. februar 2003 jeg spiser dyr. ikke at jeg synes det er noe å være stolt av. prøvde meg som vegetarianer en stund, men ga meg etter et par år. hadde jeg selv måttet kverke dyrene jeg spiser, hadde jeg sikkert vært veggis enda. er ikke i stand til å skade en mus engang. for å illustrere det, vil jeg fortelle en liten historie: rundt juletider, da det var så gresselig kaldt, viste det seg at jeg hadde mus i huset (gammelt trehus, ikke så lett å unngå). en kveld var pus helt på tuppa. den hørte mus bak veggen, og prøvde å rive ned panelet for å komme til. det så temmelig dumt og lite effektivt ut. gikk og la meg, og da jeg sto opp neste morgen, lå det en død mus på kjøkkengulvet. samme kveld begynte pus med et nytt forsøk på å rive ned veggen. utrolig nok tok musa bak veggen det som et signal til å komme ut, og så begynte en vill jakt rundt i stua. ærlig talt litt ekkelt, men jeg prøvde å fortelle meg selv at det var naturens gang osv. men da musa gjemte seg i en sko, grep jeg inn og gjemte den på badet. der fikk den bo i en skoeske (det var jo minus 20 ute!) i en måned, til den en dag var vekk. bare for å vise hvilken helgen jeg er! kan ikke engang kverke en maur uten å få dårlig samvittighet.
Gjest Hege Skrevet 27. februar 2003 #17 Skrevet 27. februar 2003 Jeg ser ikke noe galt i å spise kjøtt. Det jeg reagerer på er inhuman avlivning. Dyr skal behandles med respekt, og ha et godt liv til det slaktes. Og slakten skal foregå på en måte som gir minst mulig lidelse. Selvsagt. Om man så bruker alle deler av dyret til noe er jo bare fornuftig, enten det gjelder kjøttet eller skinnet. Det blir noe helt annet om et i utgangspunket viltlevende dyr holder i fangenskap kun med tanke på pelsen. Slike dyr som for eks. rev har sterke instinkter til å løpe, og jakte over store områder. Direkte galt å sette disse i små bur fra fødsel til død. Jeg er altså i mot pelsdyroppdrett.
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2003 #18 Skrevet 3. mars 2003 Bra Iset Så enig, så enig i det du skriver Som du selv nevnte... vi mener jo akkurat det samme vi. Skrev en liten kommentar tilbake til deg på SM også Klem fra Nuggett
Gjest Donna Skrevet 3. mars 2003 #19 Skrevet 3. mars 2003 Heldig den lille musen der Ivanka :-) hadde ikke greid å drepe den jeg heller ...(men hadde ikke vågd å ha den der heller :o ) huff da hva skulle jeg gjort ..flyttet kanskje .. *ler* Waco - kutt ut ! Ikke fleip med så viktige saker altså ...dette er et tema som er følsomt for mange der medregnet meg ! Takler ikke at man fleiper om slikt altså ........ Kunne nok blitt kallt utilregnelig i gjerningsøyeblikket jeg også dersom jeg hadde kommet over noen som plagde dyr :evil: Ja - som den som startet tråden skrev - vi GLEMMER for fort ! det er oppe i media og så snakker "alle2 om det et par uker ..så går det i glemmeboken ... tragisk :cry
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå