YSL Skrevet 22. mars 2007 #1 Del Skrevet 22. mars 2007 (endret) Ser i noen jobbannonser at det er ønskelig at man har kjennskap til offentlig forvaltning. Hva mener de med det? Endret 22. mars 2007 av YSL Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virgo35 Skrevet 22. mars 2007 #2 Del Skrevet 22. mars 2007 Folk som driver med saksbehandling (f.eks i kommune og stat) må forholde seg til forvaltningsloven. Som saksbehandler må du kunne gi "kunden" svar innen et gitt tidspunkt, vise til paragrafer som berører saken hans, gi opplysninger om klageadgang osv. osv. Alt dette er regulert innenfor forvaltningsloven. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvinne_ Skrevet 22. mars 2007 #3 Del Skrevet 22. mars 2007 Viktig å kjenne til behandlingsformen i offentlig sektor (byråkrati) og dens oppgave og rolle. Særlig viktig å ha forståelse for hvilket handlingsrom byråkratiet kan ta seg. For det er jo politikerne som skal bestemme, mens byrålkratiet skal være deres forlengede arm. Bare se på UDI-saken, anklagen der var at byråkratene hadde tatt seg for stort handlingsrom og selv utøvd politikk. Og mligheten til å klage til en høyere instans. Det offentlige skiller seg også fra privat sektor i form av mer komplekse mål. Behandlingsformen er mer omfattende og må være inkluderende, derfor kan prosessene i det offentlige ta mer tid. Det er gjerne flere hensyn å ta. I det siste har det være mye fokus på korrupsjon og lov om offentlige anskaffelser i det offentlige. Slik smøring/korrupsjon skjer både i det private og i det offentlige i stor grad, vi har vært altfor naive her i Norge og trodd at det ikke er tilfellet. Det offentlige har myke busjettskranker, staten kan jo ikke gå konkurs. Men kostandskontroll er likevel viktig, men må balanseres mot klientene. I sum kan man vel si det er årsaker til at det tar tid å få noe gjennom byråkratiet i offentlig sektor, men som klient kan man nok føe seg litt maktesløs noen ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Donpedro Skrevet 22. mars 2007 #4 Del Skrevet 22. mars 2007 ..... ← Applaus for et velskrevet og informativt innlegg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 25. mars 2007 #5 Del Skrevet 25. mars 2007 Forvaltningsloven, offentlighetsloven og arkivloven, samt en rekke særlover styrer hvordan det offentlige skal jobbe. De to førstenevnte er helt essensielle dersom du skal jobbe som saksbehandler. Arkivloven dersom du skal jobbe merkantilt, som saksbehandler blir du presentert for den gjennom saksbehandlingsrutinene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YSL Skrevet 28. mars 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 28. mars 2007 Takk for svarene Stillingen jeg er intr er som konsulent hos politiet. Selv om jeg hadde en anelse om hva som var svaret, er det jo greit å vite helt sikkert hva som er det rette svaret hvis man blir spurt om man har erfaring med offentlig forvaltning.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona Skrevet 28. mars 2007 #7 Del Skrevet 28. mars 2007 Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå