Gå til innhold

Å bli forbigått på arbeidsplassen v/ekstra vakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

1212[ Dette Innlegg er endret av: Malinn den 2002-03-05 16:14 ]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann

Jeg jobber også på et sykehjem, men det er vanskelig og si hvorfor du ikke ble spurt.

har du stor stilling?? Vanlig "kolegamoral" vanlig er og gi de nyeste arbeidskolegaene endel vakter i starten, slik at de ikke "glemmer" det de har lært, og for og holde litt på de.... deretter de som har de største stillingene., osv...kan det være at de trengte de kvalikafasjoner hun har? (medisinkurs, utdannelse, eller lignende) vansklig og si men ikke ta deg nær av det, er det ikke mulig at de ikke viste du kunne denne dagen?

Jeg hadde tatt dette opp med avdelignsleder, og si at du føler deg forbigått,

Håper det ordner seg ,

Klemz Stine icon_smile.gif

Skrevet

1212[ Dette Innlegg er endret av: Malinn den 2002-03-05 16:17 ]

Skrevet

Ja jeg forstår at du føler deg forbigått. jeg hadde nok tatt en tur til avdelingsleder, og pratet ut. Jo det pleier og fungere slik du sa, de med størst stilling blir tilbudt extravakter først og slik går det nedover, tilslutt vikarer.

På en annen side er det viktig at vaktene blir spredt litt, slik at alle får noen vakter. Men finn deg ikke og bli overkjørt, ta det opp.

klemz Stine

Skrevet

Først må jeg si at siden du hadde skrivd deg opp at du kunne jobbe så var det dårlig gjort at du ikke ble ringt etter.

Jeg jobber som sekretær på et sykehus. Mine oppgaver går blant annet ut på å finne ekstravakter.

Dette skjer slik:

Først ser jeg etter om det er noen som har skrivd opp at de kan jobbe, disse ringer jeg først.

Etter det ringer jeg vikarer fordi vi vil helst ikke "bruke opp" de som allerede jobber fast.

Jeg jobber på en slitsom avdeling.

Hvis ingen vikarer kan heller, så begynner jeg å spørre de som har redusert stilling, deretter de som jobber full stilling.

Vi har en grei og enkel måte å skrive oss opp på vakter. Vi har en vakt bok. Der hvor man ser at man trenger ekstra vakter kan man skrive seg opp med et spørsmålstegn bak.

Når jeg da ser dette skriver jeg personen på vakta og skriver med blyant bak: ikke fått beskjed.

Det er da den som satte seg opp på vakte sin oppgave å sjekke og viske ut ikke fått beskjed.

Dette fungerer kjempe bra. Kanskje det er en ide for din avdeling?

Hadde jeg vært deg ville jeg nevnt for den som ordner med vakter at du synes det var "rart" at du ikke fikk vakten, men kanskje den personen har et godt svar?

Snakk med personen og rett opp i det.

Jeg for min del synes det var rart de ikke ringte deg. Hadde du jobbet på min avdeling så hadde du vært den første jeg ringte siden du allerede hadde sagt du kunne jobbe.

Lykke til.

Eivissa1212[ Dette Innlegg er endret av: Eivissa den 2002-02-23 14:57 ]

Skrevet

1212[ Dette Innlegg er endret av: Malinn den 2002-03-05 16:20 ]

Skrevet

Hei!

Ville bare si at jeg forstår at du føler deg forbigått, men som en av dem som kanskje har fått noen til å føle det samme som du, vil jeg gjerne si litt mer...

På min arbeidsplass (også i helsesektoren) er det ofte jeg som må leie inn dersom vi mangler folk til vakter. For det første er det ikke alltid like lett å holde oversikt over hvem som vil ha hvilke vakter, og dersom man har flere vikarer som er i stort sett samme situasjon, så kan det være vanskelig å fordele vakter. Noen vikarer stiller opp på kort varsel uansett, og disse mener jeg bør belønnes.(De jobber, selv om det kanskje ikke passer så bra for dem akkurat da...)

Noen vikarer skriver seg opp på noen få utvalgte vakter, og blir veldig snurt dersom de ikke får disse. Er man vikar så er man vikar, og man kan ikke forlange å få velge og vrake i alle vakter ettersom det passer.

Unnskyld hvis jeg virker krass, men det kan være ganske frustrerende å sjonglere med vakter slik at flest mulig blir fornøyd.... Skjønner?

Skrevet

1212[ Dette Innlegg er endret av: Malinn den 2002-03-05 16:23 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Jobber selv på sykehjem, 50% stillling pluss ekstravakter når det er mulig.

Hos oss har vi et veldig greit system.

Vi har en vaktbok (perm) hvor alle ansatte og vikarer er ført opp, med oversikt over 2 uker på hvert ark.

De fast ansatte står øverst med sin turnus skrevet med maskin, og så står vikarer/ekstravakter ført opp under det igjen. Ekstravaktene (og fast ansatte som ikke er i full stilling og ønsker jobb litt ekstra av og til) skriver opp jobbønsker med blyant. Når teamkoordinator fører opp vakten med penn har du fått bekreftet at du skal jobbe.

På den måten er det mye enklere for hun som fordeler vakter å være rettferdig, og ha oversikten over hvem som vil jobbe når.

Hun spør/ringer først oss som er fast ansatte, og etterpå de andre ekstravaktenesom har ytret ønske. (såfremt jeg ikke har jobbet veldig mye i det siste)

For å forsikre meg om at jeg får vaktene jeg ønsker (at hun ikke "glemmer" meg;))så pleier jeg å snakke med/ringe henne og spør om det er noe ledig, og/eller gi henne beskjed i god tid i forveien.

Sjefen din høres ikke helt god ut, men jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke kan snakke med henne om det? Og om det ikke hjelper, si til henne at dere vil gå videre med saken, og så gjør dere akkurat det. Alle har jo en sjef;)

Hvis dere er flere som føler dere dårlig behandlet og forbigått så gir det jo et dårlig arbeidsmiljø, og jeg vil på det sterkeste anbefale at dere får ryddet opp.

Jeg hadde ikke nølt med å snakke med min sjef om noe slikt hadde skjedd meg, og bedt henne om å opprette et nytt system om det nåværende fungerer så dårlig.

Vær saklig, ærlig og tydlig. Om hun nekter å innrømme at det er noe som er galt, skriv et brev til henne sammen med de andre som føler det på samme måte. Om det heller ikke når frem, snakk med/skriv til sjefen hennes.

Lykke til!

Vennlig hilsen

pleieassistenten

Skrevet

1212[ Dette Innlegg er endret av: Malinn den 2002-03-05 16:28 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

Heisann!

Bare etpar ting til, hos oss gjør vi det slik at de som absolutt ikke vil jobbe en dag, skriver minus i boka,og blir dermed ikke oppringt.

Men hvis du f.eks vil jobbe, men ikke vil bli spurt først pga. diverse årsaker, så setter du bare pluss i boka. Om du vil ha dagvakt skriver du D og aftenvakt skriver du A..veldig enkelt og greit:)

Og jeg sier det igjen, jeg skjønner at det ikke er lett å snakke med sjefen, men det hadde absolutt vært det beste!

Om du ikke våger/orker så må det vel være noen andre som kan?

Og en ting til, alle som jobber på et sykehjem er viktige for å holde det i drift, både sykepleiere, hjelpepleiere og pleieassistenter..ingen er mer verdt enn andre, men fyller ulike roller som til sammen utgjør et godt og allsidig tilbud til de eldre som er syke og pleietrengende.

Det er veldig viktig at dere har et godt og åpent arbeidsmiljø der dere kan ta opp årsaker til konflikter og dra nytte av ressursene dere sitter på. Både for deres og beboerenes skyld..

Stå på krava!

Lykke til!

Vennlig hilsen

pleieassistenten

Skrevet

1212[ Dette Innlegg er endret av: Malinn den 2002-03-05 16:31 ]

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...