KræsjPink Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Hei! På min jobb blir vi servert mat, og så betaler vi ettersom hvor ofte vi spiser. Det er en fast pris per dag. Nå har det seg slik at kvaliteten og utvalget er ikke noe bra, og da lurer jeg på hvilke rettigheter jeg og mine kolleger har, med tanke på at vi må betale for dette. Hva kan vi kreve/forvente? Noen som har peiling på slikt? Hvilke lover og regler gjelder? Det skal nevnes at man ikke må benytte seg av tilbudet.
Gjest lazuli Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 Da er det vel sånn at man takker nei til tilbudet hvis man ikke syns det er en grei ordning.
Gjest Shayla Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Så lenge det er valgfritt, så tror jeg ikke du har rett til å forlange noe som helst.
Arkana Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Så lenge det faktisk er frivillig å spise der kan jeg ikke tenke meg at det finnes regler for hvor bra kvaliteten må være i forhold til maten. Hvis kantinen på jobben deres er for dyr i forhold til kvaliteten på maten er vel det beste å faktisk si i fra og/eller la være å handle der, men så lenge de faktisk tjener penger så er vel de fleste fornøyd. De ville nok ikke holdt så lenge hvis det kom færre og færre kunder, så din mening er kanskje ikke representativ for bedriften?
ehu Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 Det eneste dere nok kan kreve er dersom det går på hygiene eller bedervet mat. For å kunne selge mat så må de nok følge hygieneforskrifter for mathåndtering............
KræsjPink Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2007 Jeg er klar over at man kan la være å benytte seg av tilbudet, det var ikke det jeg ville frem til... Tenkte mer på ting som f.eks hygiene og kvalitet. Finnes det ikke krav til hvordan maten skal være behandlet, evt. hvor gammel den kan være når maten selges? Noen som kjenner reglene? Varmat f.eks, er det ok å selge den, om den har stått på en helt vanlig benk i 5 timer? hva om man setter samme maten i varmeskap, så folk tror maten er helt fersk?
onyx Skrevet 22. mars 2007 #7 Skrevet 22. mars 2007 Jeg er klar over at man kan la være å benytte seg av tilbudet, det var ikke det jeg ville frem til... Tenkte mer på ting som f.eks hygiene og kvalitet. Finnes det ikke krav til hvordan maten skal være behandlet, evt. hvor gammel den kan være når maten selges? Noen som kjenner reglene? Varmat f.eks, er det ok å selge den, om den har stått på en helt vanlig benk i 5 timer? hva om man setter samme maten i varmeskap, så folk tror maten er helt fersk? ← Ja, det finnes helt klare krav til slikt. Ring mattilsynet, så kommer de å sjekker om alt er i orden eller ikke.
Eliza Doalot Skrevet 24. mars 2007 #8 Skrevet 24. mars 2007 Jeg er klar over at man kan la være å benytte seg av tilbudet, det var ikke det jeg ville frem til... Tenkte mer på ting som f.eks hygiene og kvalitet. Finnes det ikke krav til hvordan maten skal være behandlet, evt. hvor gammel den kan være når maten selges? Noen som kjenner reglene? Varmat f.eks, er det ok å selge den, om den har stått på en helt vanlig benk i 5 timer? hva om man setter samme maten i varmeskap, så folk tror maten er helt fersk? ← Varmmat som har stått på en benk i 5 timer er ikke lov å selge, nei. Varmmat skal holdes varm (over 60 grader). Varmeskap er helt OK så lenge det er varmt nok til at maten holdes varm. Mat som krever kjøling (pålegg feks) kan stå uten kjøling i max 2 timer, etter det skal det kaste. Jeg klarer for øyeblikket ikke huske hvorvidt det er en tilsvarende regel for varm mat. Dette er reglene som gjelder for restauranter. Jeg veit ikke om de samme reglene jelder for din type kantine, men jeg antar det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå