Malama Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Ja, jeg vet dette har vært tatt opp mange ganger før, men må er vi jo nye bruder som nærmer oss den store dagen, så jeg tenkte vi kanskje kunne få noen nye svar, kanskje flere har bestemt seg? Vi skal snakke med lokalet (lokalet stiller med kokk) om mat i ettermiddag, og jeg er veldig usikker på hva vi skla ha... Vi skal i hovedsak få vite litt hva de har å foreslå i dag da, men jeg ble nysgjerrig på hva dere andre tenker... Jeg er litt sær, og vil ha mat jeg liker til alle retter, noe som gjør særlig forretten vanskelig, da jeg hverken vil ha sjømat eller typiske grønnakssupper... Hvor vanlig er et å hva et vegetar-alternativ? Vi skal høre med lokalet om hvilke muligheter som finnes for dette da... Men, hva har dere tenkt å ha på menyen den store dagen?
Arkana Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 Jeg er litt sær, og vil ha mat jeg liker til alle retter, noe som gjør særlig forretten vanskelig, da jeg hverken vil ha sjømat eller typiske grønnakssupper... ← Hva med spekeskinke og melon eller asparges med hollandaise (kanskje litt kjedelig)? Salat med f.eks. kylling, valnøtter og appelsin? Forskjellige grillede grønnsaker med en god vinaigrette? Alternativt kan du velge en forrett til alle andre, og så noe eget bare til deg? I mange forretter er det jo enkelt å bytte ut fisk/skalldyr med et kjøttalternativ, og de andre vil neppe legge merke til at du spiser noe annet uansett. Selv har vi ikke helt bestemt menyen enda. Hovedretten blir enten kastanjestekt dåhjort med kremet persillerot, portobello-sopp og fikensjy, eller kalv med petit pois-puré (ertepuré) og tomat- og vårløkkompott. Desserten blir sannsynligvis sjokolade- og karamellfondant med epleparfait. Som deg er vi veldig usikre på forretten da ingen av oss er begeistret for fisk eller skalldyr, derimot vil vi gjerne ha en vegetarrett, men vi vil helst ikke ha typisk kjedelige (i mine øyne) bryllupsforretter som spekeskinke/melon eller supper, så vi må tenke litt mer på det, men vi står heldigvis mer eller mindre fritt i valg av retter uansett.
Frey Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Vi liker veldig godt sjømat vi da så vi har valgt tomatbasert fiskesuppe til forrett. Til hovedrett blir det reinsdyrfilet med løksautert sopp og broccoli. Siden vi ikke setter oss til bords før kl 18 dropper vi desserten og går rett på kaffe og kaker etterpå (ca kl ni). Det skal jo være litt tid igjen til fest og dans også De har ingen vegetarretter på hovetdrettmenyen men vi vil likevel at de skal kommemed et forslag der da vi vet at noen vegetarianere vil komme - og de må jo få mat de og
Malama Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2007 Jeg har vært inne på de tankene der ja, Arkana. f.eks har jeg tenkt på sånn "rekesalat" som vi fikk servert i et glass engang, kan jo bytte ut rekene med skinke til meg, ikke noe problem det, ingen ville legge merke til det ( annet enn at min side av familien ville reagere på at jeg SPISTE forretten om det de hadde forran seg var med reker da ) (og den kan nok serveres uten noe om der er vegetarianere som ikke spiser hverken kjøtt eller reker) Vi skal nok finne ut av dette Min kjære sa han tenkte seg noe i retning av steik til hovedrett, men da jeg spurte om tilbehør svarte han kjedelige greier som KOKTE poteter og grønnsaker... tror nok vi skal finne på noe festligere enn det da... (men jeg vet ikke om det er noen som ER vegetarianere som vi må ta hensyn til, jeg kjenner ikke alle godt nok... da må vi ha et alteranativ i så fall? Også er jeg usikekr på om kokken kan klare å sørge for mat til mamma, eller om hun må ha med selv... til dessert har vi tenkt muilgens noe lett, is var noe vi begge tenkte, gjerne med bær til eller noe... men vi må nå nesten se ha vi velger til de andre rettene først da... spennende blir det i alle fall.
Gjest niomi Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 Hva med gaspacho (tror det skrives slik)? Altså kald tomatsuppe. Vledig godt som forrett.
Malama Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2007 Satt i et telefonmøte der mesteparten av tid gikk bort på å få pc'n til å fungere (og det skulle ikke jeg gjøre noe med) så jeg bare satt og teeeenkte og skrev notaterom mat jeg, og kom på at jeg velger da angt heller en f.eks helstekt indrefilet av okse, enn steik, om vi kan... Det er da litt "finere" det (og ettersom lokalet tar fast pris pr person, uavhengig av menyen, så bestyr det jo ikke noe økonomsik heller...) tror vi skal finne på noe... Spennende blir det. Fortsatt interessert om andre har sine menyer klare da, bare fordi jeg er nysgjerrig
Gjest nimbus Skrevet 21. mars 2007 #7 Skrevet 21. mars 2007 Her er menyen vi skal ha: (orker ikke å oversette) 1. Salad of smoked salmon with gulf prawns and lobster medallions, with a citrus and mustard dressing 2. Garlic field mushrooms topped with double baked herbs and soft cheese soufflé 3. Roast New Zealand loin of lamb on a bed of Provence vegetables and a red wine sauce with berries or Charcoal fillet steak coated with a red wine and wild mushrooms sauce 4. Selection of fresh market vegetables 5. Yoghurt and cream cheese delice with fresh summer berries on a coulis of blackcurrant and peaches 6. Coffee, tea and petits fours Ikke helt det jeg ville valgt hvis vi kunne velge fritt (hjortebiff !), men jeg tror det blir bra. Jeg elsker forresten skalldyr, men jeg klarer ikke dressing av noe slag, så jeg er ganske vanskelig jeg også . Og ikke liker jeg dessert, kun iskrem eller bær, f.eks. jordbær, men det står ikke på menyen til fancy restauranter, tydeligvis... Så da fikk det bli en dessert brudgommen liker
orakel Skrevet 21. mars 2007 #8 Skrevet 21. mars 2007 og kom på at jeg velger da angt heller en f.eks helstekt indrefilet av okse, enn steik, om vi kan... De Hva i alle dager er "angt" for noe?
Malama Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. mars 2007 Det er en tastefeil, det skulle selvsagt stå LANGT HELLER, ikke angt heller Sånn går det med et litt slitent tastatur og litt for raske fingre.... da registrerer det ikke alt jeg mener å trykke på...
Kykkelikokos Skrevet 21. mars 2007 #10 Skrevet 21. mars 2007 Vi har tenkt oss følgende: Forrett: Spekeskinke med melon Hovedrett: Helstekt indrefilet med ovnsbakte potetbåter, wokede grønnsaker og peppersaus Dessert: Jordbær med vaniljeis Veldig enkelt, og kanskje ikke så fantastisk flott, men det er godt, og jeg tror de fleste vil like det.
jente 79 Skrevet 21. mars 2007 #11 Skrevet 21. mars 2007 (endret) ... Endret 10. mai 2007 av jente 79
Malama Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. mars 2007 Vi har tenkt oss følgende: Forrett: Spekeskinke med melon Hovedrett: Helstekt indrefilet med ovnsbakte potetbåter, wokede grønnsaker og peppersaus Dessert: Jordbær med vaniljeis Veldig enkelt, og kanskje ikke så fantastisk flott, men det er godt, og jeg tror de fleste vil like det. ← virket som noe som muligns ikke er så langt unna hva vi kanskje havner på. (eneste er at jeg er litt usikker på et med spekemat som forrett, jeg er ikke sånn overhengende glad i spekemat som sommeren jeg, men det er kanskje bare meg da... I mitt hode er spekemat litt mer vinter-greier... jeg HÅPER på sol og varmt, fint vær, men for all del, St.Hans kan det være 12 grader og tåke og regn, og da kan jeg utmerket godt spise spekemat jeg også, altså...) På min "tankeliste" står dog gjerne en sjy/rødvinssaaus, ikke peppersaus, og "noe grønnsaksgreier" (det er meg relativt likegyldig, jeg er neppe glad i dem uansett, men kan nok finne noe jeg kan spise litt av for syns skyld uten problemer da. Jegg SPISER en del grønnsaker, er bare ikke gad i noen form for grnnsak som jeg kn komme på kan passe til helstekt oksefilet (men det hørtes kjempegodt ut! kjøttet altså) Jente 79: Jeg må nok si at jeg er såpass uvitende på mat at jeg ikke vet hva den forretten deres er for noe engang.... Men... sånne fine ord SER alltid godt ut i alle fall
jente 79 Skrevet 21. mars 2007 #13 Skrevet 21. mars 2007 (endret) ... Endret 10. mai 2007 av jente 79
Malama Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #14 Skrevet 21. mars 2007 Ahh... je er heller ikke så begeistra for rått kjøtt... så mylig jeg ville vært i samme båt som dine besteforeldre da... Men så lenge det er snakk om FORRETTEN, så synes jeg det burde gå greit. Viktigere med en hovedrett som alle spiser, man slipper å gå sulten fra bordet selv om man evt står over forretten...
Arkana Skrevet 21. mars 2007 #15 Skrevet 21. mars 2007 Men... sånne fine ord SER alltid godt ut i alle fall ← Ja, hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig.
mowgli Skrevet 21. mars 2007 #16 Skrevet 21. mars 2007 Vi skal ha Forrett: Pasta, fetaost, spekeskinke, salat Hovedrett: Helstekt kalkunfilèt Dessert: Ananashimmel
Malama Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #17 Skrevet 21. mars 2007 Ja, hvorfor gjøre det enkelt når man kan gjøre det vanskelig. ← si det... Men så var det dette da: Vi skal ha Forrett: Pasta, fetaost, spekeskinke, salat Hovedrett: Helstekt kalkunfilèt Dessert: Ananashimmel ← Det er jo sagt enkelt, og ser KJEMPEGODT ut! Helstekt kalkunfilet (tipper det er kalkunbryst det er snakk om da?)... nam, jeg elsker kalkun!
marsy Skrevet 22. mars 2007 #18 Skrevet 22. mars 2007 Vi skal ha: -kremet soppsuppe -kylling med parmaskinke, korianderkål og kremet hvitvinssaus (serveres med grønnsaker og potet) -mango creme brulee hadde lyst på lam til hovedrett, men det er ikke i sesong på våren, og mange liker det ikke. Det er vel vanlig å prøve å ta hensyn til allergier/vegetarianere.
2koner Skrevet 23. mars 2007 #20 Skrevet 23. mars 2007 Ta noe DU liker! Det er deres dag, og gjestene spiser det som blir servert uansett. Vi har hele treretteren vegetarisk, ettersom min kjære er vegetarianer. Det hadde tatt seg ut om hun skulle spist tilbehør eller noe annet når det er vår dag! Det går helt fint an å ha en vegetarisk forrett hvis det er det du ønsker, for eksempel kan man ha vegetariske vårruller eller en fancy salat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå