Gå til innhold

Slutte med smokk.

Anbefalte innlegg

Gjest Elastica
Skrevet

Minstemann på tre er svært knyttet til smokken sin. Nå syns vi det er på tide å slutte, men han er ikke særlig motivert.

Storebrødrene brukte begge smokk til tre-fire års alder, men klarte fint å slutte. Da hang vi smokkene opp i et tre, og fortalte at fuglene hadde tatt de med. Etter noen kvelder med sutring før de sovnet, gikk det over av seg selv.

Er det noen som har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Gjest silkesvarten
Skrevet

da jenta vår var 3.5 år så kom nissen og henta smokkene til nissungene... og fra første natt sov hun fint......

lykke til .....

Skrevet

Benytt sjansen om det er tordenvær. Si at Tor med hammeren tok smokkene.

Skrevet

Vi stakk et lite hull i smokkene. Da var de ikke gode lenger, og jenta vår ville ikke ha dem. I stedet for at de delige smokkene ble borte, ble det til at hun selv kastet dem fordi de ikke var gode lenger - en stor forskjell. :)

Gjest Miss Guided
Skrevet

Det var bare ett av mine barn som brukte smokk, og det kun til han var 16 mnd. Da var jeg så fæl at jeg klippet smukkene i stykker og kastet dem, og det gikk som en drøm. Ingen hyling eller skriking, litt spørsmål var det men det tok ikke mer enn et par dager før smukken var glemt.

Jeg orket rett og slett ikke maset med smukken, å huske å ta den med og lete etter den stadig vekk. Til slutt innså jeg at det var meg selv som hadde opparbeidet behovet for smukken hos han og jeg tok derved konsekvensen av mitt feilvalg.

Smukk er greit nok, men ikke for lenge syns jeg da.

Skrevet

Når mine unger skulle slutte med smokk laget jeg et hull i smokken å sa at de hadde så skarpe trenner at det ble hull, da sluttet de fort med smokken for den var ikke noe god å suge på når det var hull i den, det har fungert på alle mine unger.

Gjest Elastica
Skrevet
Benytt sjansen om det er tordenvær. Si at Tor med hammeren tok smokkene.

Jepp, beste måte å skape frykt for tordenvær.

Det var bare ett av mine barn som brukte smokk, og det kun til han var 16 mnd. Da var jeg så fæl at jeg klippet smukkene i stykker og kastet dem, og det gikk som en drøm. Ingen hyling eller skriking, litt spørsmål var det men det tok ikke mer enn et par dager før smukken var glemt.

Jeg orket rett og slett ikke maset med smukken, å huske å ta den med og lete etter den stadig vekk. Til slutt innså jeg at det var meg selv som hadde opparbeidet behovet for smukken hos han og jeg tok derved konsekvensen av mitt feilvalg.

Smukk er greit nok, men ikke for lenge syns jeg da.

Enig i det. Vi skulle selvfølgelig fått han til å slutte før, men det har vært så behagelig. Det er like mye vi som er avhengig av den som han, det innrømmer jeg gjerne. Når det nå engang er som det er, får vi prøve å gjøre det på best mulig måte for han.

Med tre barn i løpet av fire år var det nokså vesentlig for meg å klare å roe ned nurkene - og alle hjelpemidler ble ukritisk tatt i bruk.

Gjest Miss Guided
Skrevet (endret)

Enig i det. Vi skulle selvfølgelig fått han til å slutte før, men det har vært så behagelig. Det er like mye vi som er avhengig av den som han, det innrømmer jeg gjerne. Når det nå engang er som det er, får vi prøve å gjøre det på best mulig måte for han.

Med tre barn i løpet av fire år var det nokså vesentlig for meg å klare å roe ned nurkene - og alle hjelpemidler ble ukritisk tatt i bruk.

Har ikke noe problem med å skjønne det, det var jo for min egen del at min sønn også fikk smokk. Han var den eneste som ville ha også, de to andre nektet.

Endret av Miss Guided
Skrevet

Merkelig at hverken jeg eller min bror noen gang har vært redd for tordenvær da. Men barn blir letter porselensdukker i disse dager har jeg skjønt så sikkert lurt å beskytte dem for alt og aldri si noe slikt..

Skrevet
Er det noen som har noen tips?

Vi "glemte" dem en gang vi skulle på overnattingstur..

Gjest Mayamor
Skrevet

Gutten min fikk kun smokk når han skulle legge seg. Vi begyndte da gutten var 2,5 år å snakke om turen til lekebutikken på 3 års dagen. Da skulle han bli stor gutt og få kjøpe stor gutt leke. På 3 års dagen trakket vi inn i en lekebutikk og kjøpte et Thomas tog til 99,- og betalte med 4-5 smokker og en hundrelapp. Gutten var strålendes fornøyd; nå kunne babyene kjøpe smokkene hans, men han fikk et kult tog og masse penger (1 krone...). Fungerte fint dette. ;)

Skrevet

Jeg har ikke sansen for å dikte opp historier a la Tor med hammeren - men nå synes jeg at julenissen og påskeharen er teite greier også. Hvorfor ikke bare si det som det er, at smokk er for babyer?

Vi har begynt å trappe ned, så hun får bare smokk om natten og når hun ser barne-tv. Når vi har gjort det en stund, kommer vi til å forklare at smokk er for små barn og at hun er stor jente nå. Så finner vi sikkert et eller annet sted hvor man kan levere inn smokkene.

Skrevet

Rundt treårsdagen gikk vi til nærmeste elv for så å kaste smukkende der. Fisken fikk de rett og slett, og det fungerte fint på datteren min.

Til våren er blir MiniMy 3, og vi har allerede snakket om at dette skal vi også gjøre - så får jeg håpe det går like greit som sist.

Gjest Elastica
Skrevet
Gutten min fikk kun smokk når han skulle legge seg. Vi begyndte da gutten var 2,5 år å snakke om turen til lekebutikken på 3 års dagen. Da skulle han bli stor gutt og få kjøpe stor gutt leke. På 3 års dagen trakket vi inn i en lekebutikk og kjøpte et Thomas tog til 99,- og betalte med 4-5 smokker og en hundrelapp. Gutten var strålendes fornøyd; nå kunne babyene kjøpe smokkene hans, men han fikk et kult tog og masse penger (1 krone...). Fungerte fint dette. ;)

Dette var en ny vri :)

Jeg har ikke sansen for å dikte opp historier a la Tor med hammeren - men nå synes jeg at julenissen og påskeharen er teite greier også. Hvorfor ikke bare si det som det er, at smokk er for babyer?

Vi har begynt å trappe ned, så hun får bare smokk om natten og når hun ser barne-tv. Når vi har gjort det en stund, kommer vi til å forklare at smokk er for små barn og at hun er stor jente nå. Så finner vi sikkert et eller annet sted hvor man kan levere inn smokkene.

Minstemann har siden han var ett år bare hatt smokk om natten. Likevel regner jeg med at det er det verste som gjenstår. Men du har helt rett, smokk er for babyer og ikke tre-fire-åringer...

Skrevet

Vi kastet den og sa at nissen hadde tatt den med til sine nissebarn (det var ikke i julen).

Vi fjernet smokken før to år, for jeg merket at h*n ble mer avhengig av smokken. Da var det brått slutt!

Bare fjern den og si at han er blitt stor gutt! Og - dersom det blir skriking om kvelden må dere ikke gi etter...

Skrevet

Min brukte bare smokk om natta fra han var liten. Da han var rundt 2 år suttet han bare litt på den før han la seg, og så lå den ved siden av ham i senga resten av natten. Foreslo da å levere den til Kaptein Sabeltann når vi skulle i dyreparken til sommeren, så da fikk han noen måneder til å forberede seg på å slutte. Han gledet seg lenge til å gjøre det og det var ikke noe hyl og skrik i det hele tatt :)

Hvis det er veldig vanskelig for barnet ditt å gi slipp på smokken, er det nok lurt å gjøre det til noe å glede seg til, feks. at de får en premie for å slutte, eller klistremerker for hver dag de klarer seg uten smokk.

Jeg har også erfart at barn takler forandringer greit når de får litt tid på å forberede seg på det som skal skje.

Skrevet

Her i huset begynte vi å snakke om at hun begynte å bli stor jente, og at søppelbilen måtte få smokken snart. Hun sto på trappa hver fredag og vinket til søppelbilen - og når hun var klar og enig i at hun kunne kaste smokken gikk vi opp til veien når bilen kom, og så fikk hun kaste den selv. Da var hun 22 mnd.

Det gikk helt smertefritt - hun prøvde seg med et par "vi må kjøpe ny i butikken, mamma", men det "glemte" vi selvfølgelig...

Ellers hadde jeg veldig sansen for Mayamors løsning ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...