Donpedro Skrevet 20. mars 2007 #1 Skrevet 20. mars 2007 Har jo lest om ammetåke, og kjenner mange som forteller om hvor lost de blir etter fødselen. Er jeg den eneste som ikke har hatt det slik? Føler meg helt som før jeg (og glad er jeg for det), med tanke på hva man husker av ting, om man kan tenke på annet enn babyen, følge med i samtaler osv.
Gjest Gjest 1 Skrevet 20. mars 2007 #2 Skrevet 20. mars 2007 Da er du sikkert blant de heldige. Mange blir sløvere i denne perioden.
Caramba Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Man sløves litt etterhvert på grunn av søvnmangelen, tenker jeg. Nå har jeg våknet to-tre-fire ganger hver natt i tre måneder. Det tar litt på hodet. Alikevel klarer jeg fint å følge med i samtaler osv. Jeg bare merker at jeg er litt trøttere til en hver tid og ikke alltid like skarp i toppen, slik jeg var da jeg var i full jobb med åtte-ni timers søvn om natten.
Samba Skrevet 21. mars 2007 #4 Skrevet 21. mars 2007 Jeg føler jeg meg litt sløv til tider, men det føler jeg går mer på søvnmangel enn det at jeg ammer. Men altså; det ER slitsomt å amme, selv om ammingen går greit. Føler jeg tappes for krefter innimellom, mens den lille blir proppfull av det.
Samba Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 :klø: Er man foressten bare i ammetåke om man ammer, eller sies det at alle nybakte foreldre er i ammetåke uavhengig av om man gir morsmelk eller erstatning? Spør fordi jeg lurer på om det faktisk er noe med ammingen som gjør mammaen sløvere, eller om det er det at man sover lite. (Som jeg mistenker at det kan være.)
Missbumblebee Skrevet 21. mars 2007 #6 Skrevet 21. mars 2007 Har jo lest om ammetåke, og kjenner mange som forteller om hvor lost de blir etter fødselen. Er jeg den eneste som ikke har hatt det slik? Føler meg helt som før jeg (og glad er jeg for det), med tanke på hva man husker av ting, om man kan tenke på annet enn babyen, følge med i samtaler osv. ← Hvor lenge er det siden du fødte? Jeg var helt sikker på at jeg også slapp unna i begynnelsen, men den ammetåken kom snikende etterhvert den, og nå er jeg neppe bedre enn de fleste andre. Søvnmangel har sikkert noe med det å gjøre, men selv når jeg føler meg uthvilt merker jeg at hodet ikke er helt på plass.
Caramba Skrevet 21. mars 2007 #7 Skrevet 21. mars 2007 Er det ikke så at amming utløser en del beroligende hormoner, eller noe sånt? Derfor virker det søvndyssende. Om natten utløses hvertfal søvnhomoner til både mor og barn, har jeg lest.
Coria Skrevet 21. mars 2007 #8 Skrevet 21. mars 2007 Jeg merket aldri noen ammetåke. Mulig det henger sammen med hormoner osv, men det må jo også være fordi man sover lite.
Lula Skrevet 21. mars 2007 #9 Skrevet 21. mars 2007 Jeg merket aldri noe til ammetåken. Følte meg som før, og var egentlig like klar for utfordringer, diskusjoner (om annet enn baby) og opplevelser som jeg alltid er. Sånn var det gjennom hele permisjonen. "Problemet" i begynnelsen lå mest i at det var begrensende med en kolikkbaby som skrek hele dagen, og siden jeg ikke var i tåka var det ekstremt frustrerende at jeg ikke kom meg ut og fikk gjort alt jeg ville. Så nei; du er ikke alene om å ikke ha vært i ammetåka.
liv Skrevet 21. mars 2007 #10 Skrevet 21. mars 2007 Jeg merket ikke så mye til den før etter en månedstid, varte en god stund etter det.
Gjest Allinara Skrevet 21. mars 2007 #11 Skrevet 21. mars 2007 Jeg var særs plaget av ammetåke... Helt i ørska hele tiden var jeg.Skikkelig ekkelt. Glemte alt mulig rart. En dag glemte jeg å ha på sko når jeg skulle på bytur...gikk i tøfler jeg En annen gang glemte jeg at jeg hadde hatt besøk av venninna mi.Det er ille det. Hun lo godt av meg når jeg ringte å lurte på når hun kom, og da hadde hun akkurat dratt..(til mitt forsvar så hadde jenta mi økedag den dagen) Gikk rett og slett i ei tåke.
Donpedro Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #12 Skrevet 21. mars 2007 Hvor lenge er det siden du fødte? ← 6 uker. Forøvrig: noen merker jo ammetåke alt på barsel, og da er det jo begrenset hvor lenge man har vært uten søvn og hvor mye man har ammet.
Susan Sto Helit Skrevet 21. mars 2007 #13 Skrevet 21. mars 2007 Jeg følte jeg fikk pre-ammetåke allerede på slutten av svangerskapet. Og det er omtrent det samme etterpå. Er veldig distre, og husker ikke at jeg har begynt på ting... Men nå har mannen fått det samme også, han glemte nesten nøkkelen i døra på en ulåst bil sist vi var på tur... Men jeg klarer fint å tenke på, og snakke om andre ting enn baby. Men ofte så er det jo slik at babyen avbryter meg i det jeg holder på med, og så glemmer jeg at jeg gjorde akkurat det.
Samba Skrevet 22. mars 2007 #14 Skrevet 22. mars 2007 Forøvrig: noen merker jo ammetåke alt på barsel, og da er det jo begrenset hvor lenge man har vært uten søvn og hvor mye man har ammet. ← Alle på barsel har vært gjennom en stor fysisk /psykisk påkjenning. Det kan vel få noen og enhver til å bli litt surrete sånn med en gang, skulle jeg tro. Dessuten opplevde i hvert fall jeg en enorm søvnmangel sånn med en gang. Jeg fødte på natta, sov kun små korte stunder på dagen, og fra klokken seks syv på kvelden hang guttungen i puppen hele natta. Jeg vet at jeg ikke var den eneste som opplevde søvnmangel på barsel. (Men sant, det har jo ikke vart over tid enda.) Jeg er forøvrig ikke enig i at man ikke ammer mye på barsel. Det er jo da ungen skal få i gang melkeproduksjon, og pleierne på Riksen sa at dette er en slitsom periode, for ungen krever mye og ofte pupp. Og det kan jeg skrive under på. Så at noen virker surrete på barsel synes jeg ikke er rart.
Donpedro Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #15 Skrevet 22. mars 2007 (endret) Så surrete er det samme som ammetåke? Da har jo på en måte hvem som helst ammetåke om man er i en situasjon som er slitsom, er begrepet å forstå slik? Selvsagt har mange vært uten søvn og man ammer mye på barsel, men mange forklarer jo ammetåken med de hormonene ammingen setter i gang. Og på barsel har man faktisk ikke ammet mange dagene. Selv sov jeg ikke på dagesvis etter fødsel, og endte opp med å få sovetabletter, men selv ikke da hadde jeg ammetåke. Jeg må si jeg føler meg relativt unik som ikke har opplevd denne spesielle tilstanden. På meg virker det som om det er en tilstand mange er stolte av å være i (i og med at en del nevner det opp og ned i mente mens de smiler) , så jeg antar jeg kanskje går glipp av noe? Endret 22. mars 2007 av Donpedro
Samba Skrevet 22. mars 2007 #16 Skrevet 22. mars 2007 Om ammetåke er det samme som surrete ifbm fødsel vet ikke jeg, sikkert ikke. Ammetåke har vel noe å gjøre at man AMMER da, og ikke bare at man har fått et barn.
Samba Skrevet 22. mars 2007 #17 Skrevet 22. mars 2007 Så surrete er det samme som ammetåke? Da har jo på en måte hvem som helst ammetåke om man er i en situasjon som er slitsom, er begrepet å forstå slik? ← Jeg mener ikke at hvem som helst kan si de lider av ammetåke. Jeg brukte nok ordet surrete i stedet for ammetåke. Dumt av meg.
Donpedro Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 22. mars 2007 Ammetåke er noe annet enn generell søvnmangel. men søvnmangel hjelper nok ikke på, et kan man nok være enig i. http://www.ringerike-sykehus.no/index.php?...&documentid=204 Ammetåke skyldes hormonelle forandringer. Melkehormonet prolaktin virker søvndyssende, noe som er en stor fordel når du har vært våken om natten for å amme. Dette kan føre til at du opplever å bli litt glemsk, men det er stor forskjell på hvordan den enkelte kvinne opplever ammetåke.
Samba Skrevet 22. mars 2007 #19 Skrevet 22. mars 2007 Da vet vi i hvert fall at det skyldes i hovedsak det at man ammer. Jeg føler meg heldigvis ikke særlig påvirket, selv om jeg for noen uker siden lurte på om det var på grunn av ammetåka at jeg kom hjem fra butikken med tannkrem, youghurt og en eller annen annen ting når jeg ene og alene trillet dit for å kjøpe middag. -Håpløst! Ellers føler jeg ikke at jeg ikke kan holde en samtale eller være konsentrert om andre ting enn babyen. Heldigvis.
Donpedro Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #20 Skrevet 22. mars 2007 Ellers føler jeg ikke at jeg ikke kan holde en samtale eller være konsentrert om andre ting enn babyen. Heldigvis. ← Ja, heldigvis sier jeg også. At noen er sånn helt i starten er greit nok, men etter noen måneder blir det ganske irriterende synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå