fil Skrevet 20. mars 2007 #1 Skrevet 20. mars 2007 Har gipsplater på en del vegger og skal begynne å sparkle. Noen som vet hvordan man sparkler hjørner? På butikken anbefalte de meg å bruke akrylmasse i hjørnene. Noen som har brukt det?
Gjest Frances Skrevet 20. mars 2007 #2 Skrevet 20. mars 2007 (endret) Akrylmasse er fint, men husk at du ikke kan pusse akrylen når det har tørket, i motsetning til vanlig sparkelmasse. Derfor må være fint når du er ferdig med å legge den på. Anbefaler deg å ha en bøtte med lunkent vann ved siden av deg som du dypper fingrene i før du glatter ut akrylen (altså med fingrene). Vask av fingrene mellom, ellers blir det bare kliss. Den tørker fort. Endret: du kan ikke pusse akrylen, var det jeg mente Endret 20. mars 2007 av Frances
fil Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2007 Men ser du da ikke forskjellen mellom akrylmassen og gipsveggen? At den ene blir mer "plastikk"? Tenkte å bruke Lady maling. Sitter den da like godt på akrylmassen og på gipsplaten? Ingen oppsprekking i skjøtene?
Gjest Frances Skrevet 20. mars 2007 #4 Skrevet 20. mars 2007 Jeg kan ikke se forskjell, ikke når det er malt. Jeg brukte også Lady interørmaling. Det viktigste er å passe på at det ikke blir noen ujevnheter. Det er kanskje enklest å gjøre det i flere omganger, og bare ta på en tynn stripe med akryl i gangen. Da blir det peneste.
Cathie Skrevet 20. mars 2007 #5 Skrevet 20. mars 2007 Nå lønner det seg vel uansett å tapetsere gipsplatene med tynn armering hvis man skal male... Det gjorde hvertfall vi etter sterke anbefalinger fra både maxbo og maler.
Maryell Skrevet 20. mars 2007 #6 Skrevet 20. mars 2007 Akrylmassen er fullt ut overmalbar. Du får dreisen på det etterhvert, pass på å legge pistolen litt på skrå, ikke tyt inni liksom. Så drar du den bare nedover i passe fart. Ha på deg en bukse du kan tørke av på, det blir ofte en del fugemasse til overs på fingeren. Du kan bruke vann men jeg har aldri sett nødvendigheten i det. Klarer du å finne riktig posisjon på pistolen trenger du ikke dra etter med fingrene heller.
fil Skrevet 21. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2007 Takk for svar. Kjekt å høre om andres erfaring. Nå lønner det seg vel uansett å tapetsere gipsplatene med tynn armering hvis man skal male... Det gjorde hvertfall vi etter sterke anbefalinger fra både maxbo og maler. ← Vises en slik armering eller er den usynlig etter at man har malt over? Ser man forskjell på et rom der det er brukt armering/ikke armering. Jeg ønsker ikke noe mønster på veggen. Har vurdert å bruke tynn armering; forstår det slik at man skjuler ujevnheter bedre + at veggen tåler litt mer røff behandling. Kanskje det bør brukes på rom som utsettes for mer røff bruk feks barnerom? Jeg har hørt både òg om å bruke tynn armering. På èn malebutikk anbefalte de å ikke bruke det fordi det ville være værre å få en evt. oppsprekking fin etterpå. Er veldig i tvil.
Cathie Skrevet 21. mars 2007 #8 Skrevet 21. mars 2007 Vi har brukt armering der vi skulle ha glatte flater (orker ikke sånn strietapet greie) Den er jo heeelt gjennomsiktig og veldig tynn, så jeg vil si den ikke syns, men nå vet jeg heller ikke hvordan det ser ut uten. Men maleren mente hvertfall at du ville kunne se litt forskjell i overgangen fra sparklinga og gipsplatene hvis du ikke brukte det.
Gjest uri Skrevet 21. mars 2007 #9 Skrevet 21. mars 2007 Har gipsplater på en del vegger og skal begynne å sparkle. Noen som vet hvordan man sparkler hjørner? På butikken anbefalte de meg å bruke akrylmasse i hjørnene. Noen som har brukt det? ← Vi har akryl i alle hjørner, maleren tok den på etter første malingsstrøk.. Malte over med ett til etterpå, og det ser helt fint ut..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå