Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga. forsikring har jeg funnet ut at det er betydelige gunstigere å forsikre bilen jeg skal kjøpe på firma enn som privat. Og jeg har et enkeltmannsforetak som ligger "dødt" (kun brukt til å registrere .no domener) som kan brukes.

Men jeg lurer litt på regler rundt dette... Vil dette føre til noen kostnader eller "problemer" med tanke på skatt osv..? Jeg ser helst at enkeltmannsforetaket forsetter å være dødt uten noe pes eller skatt e.l.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn løselig basert på min dårlige hukommelse ...

Det er tvilsomt om dette lønner seg. Du vil bli beskattet for firmabil, hvis du ikke kan dokumentere at du ikke bruker bilen privat. Noe du åpenbart ikke kan.

Tillegget i inntekt beregnes slik: Driftsutgifter pluss 10% av bilens nybilpris (f.eks. 200 000 kr). Halvparten av denne summen føres som inntekt i din selvangivelse.

PS. Først må ditt enkeltpersonforetak kjøpe bilen fra deg personlig. Det gir selvsagt fradragsberettigede utgifter for ditt ENK.

For ENK er er reglene sånn at man kan trekke fra kjøring med privatbil opp til 6000 km med 3 kr/km. Kostnadene betaler man privat. Mer enn 6000 km, så må bilen tas inn i foretaket. Med bilen i foretaket kostnadføres alle utgifter (reperasjon/årsavgift/diesel/parkering) i ENK. Men man får altså et påslag i inntekten.

Den usannsynlig høye firmabilbeskatningen (like ille for næringsdrivende som lønnsmottakere) gjør at det for de fleste lønner seg å kreve fradrag for 6000 km/år, selv om man kjører mer. Dette for å slippe unna firmabilbeskatningen.

Kort oppsummert: La det være.

Skrevet

Takk for svar...

Hva hvis bilen bare står på firma i en kort periode? f.eks 1 uke eller 1 mnd? Og at jeg da registrerer den om til meg selv. (ps: jeg eier ikke denne bilen i dag).

Lån på bilen vil bli tatt opp på meg privat.

Bruktpris på bilen er ca. 100.000. Besparelsen totalt på å ha den på firma en lengre eller kortere periode er ca. 40-50 000.

Skrevet

Hva om du registrerer den på firmaet, men lar være å ta den med i regnskapet? Det er fullt lovlig å unnlate å kreve fradrag for sine utgifter. Da blir det heller ingen firmabilskatt.

Bilen kan godt stå registrert på firmaet fremover også, ingen grunn til å betale doble registreringsomkostninger.

PS. Jeg har egentlig ikke peiling på dette ...

Skrevet

Ja, det var noe slikt jeg tenkte. Jeg har jo ikke noe regnskap. Men jeg vil bare forsikre meg om at jeg ikke får noen problemer med dette ved f.eks revisjon på ligninga e.l. Så hvis det du sa er mulig er jo det helt klart den beste løsningen. Men tror jeg skal sjekke opp litt nærmere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...