Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi jobber og jobber for å få innpenger.

men jeg synes det at pengene går like raskt ut igjen som de kom inn.

blir litt småkvalm av å tenke på det hele, vi jobber en hel måned, sliter oss ut ogå kommer pengene og omtrent alt går til regninger.

nå har jeg betalt husleia, telefon, bom, forsikring, vegavgift og idag røk 2000 på veterinær og jeg er så fattig at jeg vet ikke hvor jeg skal starte. knapt råd til bensin ut måneden:(

er det bare meg? jeg føler at jeg aaaldri sitter igjen med noe ekstra i måneden,det blir nok heller ingen sydentur på meg i år heller, nettopp fordi jeg ikke har råd!! det er jo for ille!!!

det skal jo sies at jeg bare jobber deltid, men så mye jeg kan, da jeg er student! men allikevell... deter traaagisk. gjør vondt i hjertet dette :overrasket: ... man har aldri noe man kan kalle seg rik på:( er dte bare meg? jeg hadde en sparekonto men denne er jo brukt opp nå...

Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Som student er en ikke rik, men det kommer tider med bedre økonomi. Nærmer meg 35 år og først de senere årene begynner hodet og duppe mer i vannflaten enn under vannskorpen. Men sydentur for 7 mennesker tar ikke vi oss råd til enda... Men det kommer tider hvor vi prioriterer det også - kanskje... ;)

Skrevet
det blir nok heller ingen sydentur på meg i år heller, nettopp fordi jeg ikke har råd!! det er jo for ille!!!

Er det så ille?

Gjest Bøllefrøet
Skrevet
er det bare meg? jeg føler at jeg aaaldri sitter igjen med noe ekstra i måneden,det blir nok heller ingen sydentur på meg i år heller, nettopp fordi jeg ikke har råd!! det er jo for ille!!!

Syns ikke det er så ille. Er absolutt ikke alle som har råd til å ta seg sydenferie hvert eneste år.

Det er nok lurt å ta en titt på hva du bruker penger på, og se om det er noe sted du kan spare inn.

Gjest niomi
Skrevet (endret)

Enig med Antoinette - at man ikke får dratt på Sydentur er vel ikke akkurat krise.

Ellers må man tilpasse utgiftene til inntektene. Har man for høye utgifter, må man kutte ned på noe.

Trenger dere bil? Kan dere eventuelt kjøpe en billigere bil og dermed få lavere forsikring og billån?

Eier dere leilighet? Kan dere eventuelt få avdragsfrihet på deler av lånet fram til du er ferdig som student, evt. forlenge nedbetalingstiden, evt. få ny verdivurdering og refinansiere? Dersom dere leier bør dere kanskje se dere om etter noe billigere/mindre?

Hvordan handlevaner har dere på husholdningsutgifter? Vi sparer ihvertfall mye på å handle hver uke istedetfor hver dag, i tillegg til at vi handler det aller meste på billige kjeder som Rimi og Rema i stedetfor på Meny og Ultra. Kan dere endre middagsvaner til å spise kjøtt kun en gang i uka og kutte ferdigretter? Hva med å gi seg selv shopping- og kafeforbud i et par måneder, og heller legge disse pengene til siden? Smører dere matpakke eller kjøper dere dyr lunsj i kantina? Har dere medlemsskap/abonnementer som kan sies opp?

For øvrig er februar og mars kjipe måneder, og vi sitter heller ikke igjen med kjempemye nå, selv med gode inntekter og moderat hus- og billån.

Endret av niomi
Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
nå har jeg betalt husleia, telefon, bom, forsikring, vegavgift og idag røk 2000 på veterinær og jeg er så fattig at jeg vet ikke hvor jeg skal starte. knapt råd til bensin ut måneden:(

Jeg synes ikke jeg hadde råd til å ha bil da jeg var student. Dyr hadde jeg heller ikke.

Så jeg synes slett ikke det er rart at du ikke får råd til ferie på toppen av dette.

Det handler hele tiden om prioriteringer.. Enten man har lite eller mye.

Skrevet

ikke forstår jeg hvordan du kan i det hele tatt ha råd til BIL og DYr når du er student??

Seriøst: forstår ikke hvordan det går i det hele tatt, og kan godt tenke med at du sliter desverre.

Men kasnkej det er riktig å be kjæresten din om å betale mer av fellesutgiftene??

Ellers så går det jo bra å jobbe 100%, hele sommeren for å få kapitalen til å gå opp!

Skrevet

Syns heller ikke at det er noe sånn særlig sjokkerende at en student ikke har råd til sydentur...

Jeg har levd sånn i mange år selv, tror det er meningen jeg, sånn at man virkelig setter pris på det når ting begynner å ordne seg økonomisk. ;)

Men Niomi kom med mange gode tips, utenom det så tror jeg nok bare du må finne deg i det... Men kjedelig er det, det skal jeg være enig i!! :)

Skrevet

Er dere alltid like blakke, eller er det spesielt nå? Husk at februar/mars er spesielt dyre måneder med mange regninger. Vi har heller ikke mye penger igjen nå, men trøster oss med at det er lenge til neste regning annet enn husleie/lån.

I utgangspunktet synes jeg det burde være penger til en ferietur selv om en er student hvis en har både studielån og deltidsjobb. Vi har hvertfall vært på ferie hvert eneste år og er studenter begge to. Som student har en jo fort hvertfall 8 uker fri, og jobber en fullt i 6 uker så tjener en inn en god del der.Men vi har da gjort det rimelig med å ta bilen med nedover i Europa og teltet/vært på interrail og bodd på vandrehjem/tatt billigfly til storby og bodd på rimelige hosteller.

Har dere mulighet til å legge sydenferien utenfor fellesferien så trenger det ikke bli så altfor dyrt. På endle studier skjer det ikke mye helt i begynnelsen av semesteret, og da pleier det hvertfall være endel skikkelig billige stydenturer å få. Har dere mulighet til å ta dere en uke fri da? Eventuelt rett etter eksamen hvis dere er tidlig ferdig? Jeg kjenner hvertfall flere som er ferdig allerede siste uken i mai, og mange av de reiser på ferie først uken i juni fordi da er det rimeligere enn to uker senere når skolen har fri.

Men en må jo prioritere. En kan ikke leve topp på alle punkter (dyr bolig, bil, ha dyr, og eller dyre vaner med tanke på kleskjøp, kosmetikk/velvære, mat, uteliv, ferier osv) Niomi kom med veldig mange gode sparetips. Det kan gjerne virke meningsløst å spare inn på småbeløp (vi kuttet ut avisen f.eks. selv om det "bare" kostet 99,- pr mnd). Men mange slike småbeløp blir mye i løpet av et år. Hjelper ikke småbeløpene får en se på de litt større. Kan en finne et rimeligere sted å bo? Kvitte seg med bilen? Vurdere å ikke ha dyr?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg skjønner at det kan være slitsomt å ha det sånn, men det handler nok om både prioriteringer og hva slags forventninger man har (sammenligner du deg med venner i fulltidsjobb?). For meg er studenttilværelsen en periode hvor jeg er innstilt på å leve på sparebluss.

Jeg har heller ikke hatt deltidsjobb utenom studiene bortsett fra i ferier. Men, jeg har ikke en gang tenkt tanken på å anskaffe meg bil, noe jeg vil tro sluker penger. Likevel har vi stort sett dratt på ferie hvert år av studiene. Men vi er veldig sparsomme i hverdagen - handler automatisk billig mat og kjøper ikke veldig mye klær. Sykler framfor å ta bussen. Ja, sparer vel der vi kan. Om man kommer inn i vanen, føles det ikke som man må slite og spare hele tiden.

Gjest Cleopatra
Skrevet

Jeg har egentlig aldri slitt med økonomien, men det er fordi jeg alltid har vært sparsom (ikke gjerrig ;))

Det som er viktig er å tenke over hva du bruker penger på. Kjøper du f.eks brus på bensinstasjonen så har du faktisk betalt over 100% mer enn om du hadde kjøpt den i butikken.

Et godt råd (selv om det er litt kjedelig) er å ta vare på alle kvitteringer og skriv opp hver dag hvor mye du har brukt på forskjellige ting.

Så ser du etter f.eks en mnd. hvor mye du faktisk bruker og om det er noe du kanskje kan kutte ned på.

Jobbet tidligere sammen med flere som hver dag kjøpte seg lunch ute. Jeg ble med, men kjøpte kun en kopp kaffe og spiste matpakken min i bila (jobbet som selger da).

Flere av disse klaget alltid på at de var blakk før måneden var omme... Ikke så rart når man da har brukt 1500-2000 kr bare på lunch (75-100 kr hver dag i en mnd).

Skrevet

Å ikke ha råd til sydentur når man er student tror jeg er ganske vanlig, men det er jo noen grep man kan gjøre for å bedre økonomien. Noen av dem kan man kanskje finne her?

http://www.pengevett.info/

Skrevet

Hva i alle dager er så ille med å ikke dra på sydentur? Jeg er student og har også deltidsjobb, men har likevel ikke tatt meg råd til ferietur etter at jeg begynte å studere. Kan hende jeg tar meg en langhelg denne sommeren hvis det passer inn i arbeidsplanen min.

Hvis du vil bedre økonomien så kvitt deg med dyret ditt, så slipper du veterinær og å kjøpe mat og utstyr til det. Kvitt deg med bilen hvis det lønner seg å ta buss eller hvis du kan bruke sykkel.

Skrevet

Jeg tror jeg ville ha gjort mye annet før jeg kvittet meg med kjæledyret mitt.

Skrevet
Jeg tror jeg ville ha gjort mye annet før jeg kvittet meg med kjæledyret mitt.

Ja, klart man helst vil beholde det. Men da skjønner man også at prioriteringer ellers blir deretter og.

Skrevet
Ja, klart man helst vil beholde det. Men da skjønner man også at prioriteringer ellers blir deretter og.

Den er jeg enig med deg i.

Skrevet (endret)

begynn i det små!

Kutt ut mobilabonemant - KUN kontantkort. Skriv meld på nett for det er billig.

La bilen stå, ta kollektiv, eller gå om mulig, sykkel er oxo bra om du har.

Pant flaskene dere kjøper.

Putt alltid alle småpenger(0.5, 1, 5, 10kr) i en egen bolle, så du alltid har noe smått.

Lag deg mat-pakke!(unn deg herlig pålegg, det frister, kopier innholdet i en baguett som du kjøper ute, og lag den selv hjemme)

Ikke kjøp deg kafffe ute.(hver kaffe er en gratis bussbillet)

Shopping er forbudt!(klær, sminke, cd/dvd osv...inntil videre.

Tren på egenhånd, glem skyhøye medlemsavgifter hos SATS osv...

JA, glemte nesten; kjøp mat 1 gang i uken, følg handlilisten dere har laget.

Endret av M.P
Gjest Vampyra
Skrevet

Det overrasker meg at du forventer at du skal ha så god råd som student? Og spesielt når dere har både bil, leilighet og et dyr. Å ha alle disse tingene koster penger, og derfor kan man ikke forvente å ha råd til alt man vil.

Jeg har både bil og leilighet, men så jobber jeg 50-80 % ved siden av studiene, men et dyr har jeg ikke råd til. Jeg prioriterer heller å ha råd til en sydentur annenhvert år i stedet ;)

Skrevet

Jeg har i mange år vært i din sitvasjon. Jeg og samboeren min var begge studenter intil nylig. Vi har to dyr, bil og egen leilighet. Likevel synes jeg aldri at vi har hatt dårlig råd.

Jobbing og måtehold tror jeg er løsningen på pengeproblemene. Jeg jobbet deltid hele året, i tillegg til å vie hele sommeren til jobbing. Ikke mange sydenturer på meg, gitt...

Grillings ved stranda med venner her hjemme er toppers sommerferie det også :)

Skrevet

Jeg synes det er drøyt å foreslå at hun skal kvitte seg med kjæledyrene sine (for at hun skal ha råd til Sydentur). Dyr er faktisk ikke bruk og kast-varer. Dette bevitner bare hvor lav status spesielt katter har i samfunnet. Jeg synes faktisk det er forkastelig at man i det hele tatt kan foreslå noe sånt på grunnlag av at TS spør om.

Uansett: Bil er dyrt. Husleie er dyrt. Å ikke ha full oversikt over hva man kjøper av husholdningsprodukter etc er dyrt. Jeg har vært student i noen år nå, men har allikevel klart å dra på utenlandsturer flere ganger i løpet av et år. I det store og det hele handler det om prioriteringer.

Hva med å ha en egen feriekonto dere setter inn et fast beløp i mnd? Eller f. eks bruke alle pantepenger, penger som dere egentlig bruker på å leie film, eller godteri, klær etc på den kontoen? Plutselig har dere råd til en restplass eller en billig flybillett-tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...