Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hjelpes meg

trenger litt hjelp fra noen kloke hoder. kanskje dette innlegget skulle ha vært på karriere? jeg forsøker her..

vel det er snakk om omstøtelse av gaver.. (omstøtelse = tilsidesettelse)

her er regelen at gaver bør gis på bekostning av giveren, er giver insolvent gis gaven i utgangspunktet på bekostning av giverens forringshavere. videre er kravet om at gave skal være vederlagsfritt, innebære en formueskyvning til mottaker i den hensikt å berike mottaker, mottaker må oppleve en formuesøkning ved mottakt av gaver. dessuten må det være snakk om en disposisjon fra giverens side.

vel, omstøtelse av gaver er på 1 år. det vil si at gaven kan omstøtes hvis den er fullbyrdet senere enn et år før fristdagen... dette skjønner jeg ikke, jeg skjønner rett og slett ikke setningen. hva er fristdagen og fullbyrdet og hæææ??? :overrasket: kan dette forklares på en bedre måte av noen bedrevitere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Talula
Skrevet
hjelpes meg

trenger litt hjelp fra noen kloke hoder. kanskje dette innlegget skulle ha vært på karriere? jeg forsøker her..

vel det er snakk om omstøtelse av gaver.. (omstøtelse = tilsidesettelse)

her er regelen at gaver bør gis på bekostning av giveren, er giver insolvent gis gaven i utgangspunktet på bekostning av giverens forringshavere. videre er kravet om at gave skal være vederlagsfritt, innebære en formueskyvning til mottaker i den hensikt å berike mottaker, mottaker må oppleve en formuesøkning ved mottakt av gaver. dessuten må det være snakk om en disposisjon fra giverens side.

vel, omstøtelse av gaver er på 1 år. det vil si at gaven kan omstøtes hvis den er fullbyrdet senere enn et år før fristdagen...  dette skjønner jeg ikke, jeg skjønner rett og slett ikke setningen. hva er fristdagen og fullbyrdet og hæææ???  :overrasket: kan dette forklares på en bedre måte av noen bedrevitere?

Se henvisningen fra deknl. § 5 -2 til § 5 -10, at det er "fullbyrdet" når gaven har fått rettsvern etter gjeldende regler. Ved gave som er fast eiendom er det f.eks tinglysning som gjelder, når det er tinglyst er gaven fullbyrdet. Løsøre vil være "fullbyrdet" når det har fått rettsvern, altså overlevert til gavemottaker. Det er slik jeg forstår det iallefall. Står ganske greit forklart i Andenæs' "Konkurs" s. 229 flg.

Fristdagen er definert i deknl. § 1 -2. Det er når begjæring om konkurs, som senere blir tatt til følge kommer inn til tingretten.

Så hvis Peder Ås (veldig originalt hva ;) ) gir bort sin hytte til Marte Kirkerud, og dette blir tinglyst den 1. april 2007. Dermed er gaven fullbyrdet den 1. april 2007. Så går han konkurs, og begjæring kommer inn til tingretten 1. mai 2008. Fristdagen er altså 1. mai 2008. Da kan gaven ikke omstøtes etter deknl. § 5 -2 (forutsatt at unntakene lenger nede i paragrafen ikke kommer til anvendelse), fordi gaven er ikke gitt "senere enn et år før fristdagen", den er jo gitt 1 år og 1 måned før. Hadde den vært gitt 2.mai 2007 derimot, ville den kunne omstøtes.

Skrevet

da ble det mye lettere:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...