Murmelmy Skrevet 20. mars 2007 #1 Skrevet 20. mars 2007 (endret) Jeg starter i ny jobb 2. mai og da er poden 8 mnd. Jeg ammer ennå og lurer på dette med ammefri. Hvordan ville du gått frem mtp arb.giver? Takk Endret 20. mars 2007 av Murmelmy
abelille Skrevet 20. mars 2007 #2 Skrevet 20. mars 2007 Ammefri reguleres av permisjonsreglementet, men dersom stillingen er i offentlig sektor kan du nok regne med at du har rett til ammefri (husker ikke om det er en eller to timer om dagen). Jeg regner med å ha samme "problem" som deg når jeg begynner i ny jobb i november, og spør vel bare sjefen hvordan vi skal gjøre det med ammefri. Ettersom det er ca 30 minutter unna hjemmefra blir det ikke aktuelt å dra frem og tilbake for å amme (eller at mannen skal komme med babyen), så jeg satser på å heller pumpe eller ha litt kortere dager på jobb.
Gjest niomi Skrevet 20. mars 2007 #3 Skrevet 20. mars 2007 Du har jo krav på ammefri, da, opptil en time dagen. Fra AML: § 12-8. Ammefri Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag.
Adina Skrevet 20. mars 2007 #4 Skrevet 20. mars 2007 Det er riktig at man har krav på ammefri, men man bør være oppmerksom på at man ikke har krav på betalt ammefri.... Det får man faktisk kun hvis man er kommune ansatt, eller har en snill sjef:-) Lykke til!
Gjest miiip Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 Det er riktig at man har krav på ammefri, men man bør være oppmerksom på at man ikke har krav på betalt ammefri.... Det får man faktisk kun hvis man er kommune ansatt, eller har en snill sjef:-) Stat og kommune har såvidt jeg vet 2 t lønnet ammefri hver dag. Når det gjelder privat sektor handler det ikke bare om "snille sjefer" men om at det at ammefri er lønnet er regulert i tariffavtaler mange steder. (Der jeg jobber har vi 1 t med lønn per dag.) Murmel, du bør sjekke opp om du har krav på lønnet fri der du skal jobbe. Ta det opp med sjefen eller evt fagforeningstillitsvalgte e.l hvis du kjenner til disse.
Gjest niomi Skrevet 21. mars 2007 #6 Skrevet 21. mars 2007 2 timer lønnet ammefri hver dag?!? Og hvem er det som må gjøre jobben til disse damene når de kun er på jobb27.5 t i uka i stedetfor 37.5 t? Vikar kan man jo ikke leie inn, da damene tar pengene som skulle vært brukt til dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå