Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten har våknet masse i det siste på natten og er mildt sagt livredd. ser seg rundt og skriker farlig farlig. hjertet slår så det er ikke tøys heller. Nå våknet han akkurat og lå og ropte "ta på lyset, ta på lyset". Forøvrig aldri hørt han si det før, da ;)

Flere i samme båt? er det vanlig at 2 åringer er store nok til å være mørkredde og se "farlige" ting der det ikke er noe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har ikke erfaring med redde to-åringer selv, men syns å huske at jeg har hørt at det er nettopp i denne alderen barna begynner å gi uttrykk for redsel, og særlig om natten. Når mine har våknet av skumle drømmer, har jeg forsøkt å roe og trøste dem på rommet sitt. Dette for å unngå at de skal komme inn i sengen vår hele tiden.

Nå når den yngste er tre år gammel nyter jeg det hver gang han kryper inntil meg under dyna... :kose: Det er veeeeldig koselig, og det er bare å innse at forsøkene på å unngå dårlige vaner ble spolert av meg selv...

Skrevet

Jeg har en gang lest det Elastica sier; at to-åringer er i en alder der de begynner å få skumle mareritt og vise redsel. Det ble forklart på denne måten (fritt etter hukommelsen):

2-åringer forstår utrolig mye av det som skjer rundt seg, men langt fra alt. De har også begynt å utvikle en livlig fantasi for å "dekke" hullene der de ikke ser sammenhengen. Barn i denne alderen har også forstått at verden faktisk er litt større en bare det som skjer her og nå, og at det kan skje litt skumle ting de ikke har kontroll over.

Når barnet drømmer så bearbeider hjernen all informasjonen og alle inntrykkene barnet har opplevd i løpet av dagen. Dette blir blandet sammen med barnets fantasi for å"dekke" hullene. Dette kan resultere i forferdelige mareritt som virkelig skremmer barnet, og barnet kan våkne i hysterisk gråt.

Det jeg leste var veldig godt forklart, men jeg har selvsagt glemt halvparten... :sjenert:

Håper disse marerittene sønnen din har går over snart! Må være forferdelig å være to år åikke kunne fortelle mor og far hva som rører seg i hodet.

Gjest Peppa
Skrevet

Har opplevd at jenta mi (2,5 år) våkner om natta og skriker, og enkelte ganger har jeg hørt henne si forskjelligt.

"ikke, ikke" sa ho en gang.

Men så har jeg også hørt henne le i søvne :)

Jeg får mareritt selv innimellom jeg, så jeg skjønner godt at de stakkars små kan bli veldig redde.

Man får bare prøve å trøste best mulig!

;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...