Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg vet temaet varmepumpe har vært diskutert før, men finner lite om bruk av pumpa til kjøling om sommeren. Var ikke klar over at den kunne brukes nærmest som aircondition før jeg fikk høre det rent tilfeldig for et par uker siden. Da ble jeg nysgjerrig for alvor, for jeg har en leilighet som kan bli veldig varm om sommeren, så et par-tre grader lavere temperatur hadde vært gull verdt. (Det skader ikke med billigere/jevnere varme om vinteren heller, altså :) )

Nå har jeg lest litt og skjønner jo at det er en fare for kondens og fukt når man bruker varmepumpen til kjøling og jeg vil helst ikke at det skal renne vann ned veggene her når sommeren kommer ;) .

Er det noen av dere som bruker kjølefunksjonen og kan si litt om hvordan den fungerer med tanke på kondens? Må dere tørke av innedelen jevnlig eller må man ha en eller annen form for oppsamling eller "avløp"? Er det noen merker som gir mindre kondens enn andre? (Skjønner ikke hvordan det skal skje, for de fysiske lover gjelder vel uansett,men spør likevel.)

Må selvsagt spørre og grave litt om dette hos forhandler også, før jeg eventuelt kjøper, men hadde vært greit å være litt mentalt forberedt før jeg begynner å stille spørsmål.

Endret av Cata
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den innedelen må ha et avløp, om den skal brukes til å

kjøle ned luft. ;)

Skrevet

Hvordan fungerer avløpet? En slags "skål" under innedelen og så avløp ut gjennom vegg? :forvirret: Eller er det innebygd?

Skrevet

Avløp mot sluk eller ut gjennom vegg. ;)

Det er jo ikke de store mengdene vann som skal bort.

Prinsippet er jo det samme som på kjøleskap, bare at du ikke

har en "varmekilde" som kan fordampe kondensen.

Skrevet

Vi har flere varmepumper på jobben, der det går er det lagt rør rett ut gjennom veggen og ut.........i gresset tenker jeg! På mitt kontor er det et rør som jeg har satt i ei bøtte, og jeg tømmer den nok hver dag, 4-5 liter på varme dager. Greit nok det. Den er jo avslått når jeg ikke er her, forhåndinnstilt, så det er ikke noe problem. :)

Skrevet

Da blir det rør gjennom vegg :ler: . Bøtte i stua er en smule uaktuelt. (Ok, nå aner jeg jo ikke om den i såfall blir plassert i stua, men dere skjønner nok poenget.)

Takk for svar, da har jeg i allfall litt å starte med når jeg skal ut på runde.

*litt klokere i dag også*

Skrevet

Det er en ting som absolutt må sjekkes og det er støy.

Både inne og utedel lager lyd. Velg den som lager minst

støy. ;)

Skrevet

Pris og kvalitet går hånd i hånd når det gjelder varmepumper, IKKE kjøp disse billig-greiene på Obs og lignende.

Skrevet
Det er en ting som absolutt må sjekkes og det er støy.

Både inne og utedel lager lyd. Velg den som lager minst

støy.  ;)

Nja, jeg må velge den som lager minst støy men samtidig tar minst plass, så der må jeg veie litt for og i mot.

Pris og kvalitet går hånd i hånd når det gjelder varmepumper, IKKE kjøp disse billig-greiene på Obs og lignende.

Nei, jeg hadde nær sagt tvert om. På grunn av lite veggplass (liten leilighet) så må jeg enten ha en "slim" modell eller en gulvmontert antar jeg - ellers får jeg ikke plass. Så langt har jeg funnet at Panasonic og Daikin har "slim"modeller, så de ligger bra an. (Men er altså ikke av de billigste). Ser av en test i Forbrukerrapporten at de to også er blant de mest støysvake så det er håp.

Skrevet

Av Panasonic og Daikin ville jeg (dvs sambo, som har peiling) gått for Daikin. Bare et lite tips :) Vi har forøvrig Sanyo selv, sambo går ikke med på noe annet ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...